Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 1265 ggr
Michellepetersson
2017-08-09 19:53

Golden uppfödare angränsade till Blekinge

Hejsan! Jag har planer på att köpa en Golden nästa år. Har nyligen flyttat hemifrån så kan äntligen ha en hund. Både jag och sambon har erfarenhet av hund. Jag jobbar inte just nu, och när jag väl jobbar kommer det inte vara heltid så hunden kommer inte behöva vara ensam så mycket. Vi har redan marsvin, och två katter. Vi bor i en stor tvåa just nu. (Hade det varit ett problem?) Läser redan nu mycket om rasen och hur livet med en valp/golden är. Kommer ha långa promenader, rapporterar, spårsökning och sånt rasen älskar. På sommaren så är vi ute nästan varje dag och fiskar. Så båda kommer han oxå få göra mycket. Redan nu vill jag ha kontakt med en uppfödare. Kunna prata lite, få råd och känna att hunden är född i ett bra hem osv.

Annons:
lunakees
2017-08-09 20:33
#1

Vad kul att du vill skaffa en golden! Jag är uppväxt med den rasen och älskar den verkligen. Jag tror inte det behöver vara ett problem att du bor litet så länge hunden får komma ut mycket och ha kul! När vi köpte hund förra året var vi också inne på golden och även fast jag vuxit upp med rasen läste jag på mycket innan och det visade sig att den krävde lite för mycket mot vad jag vågar ge just nu - med första hunden och allt (så det blev en keeshond). Jag pratade med några uppfödare och det verkar som att man bör ge hunden 3 h promenad om dagen totalt, minimum. Det finns säkert hundar som klarar mindre men det är vad uppfödarna sa i alla fall. Och så huvudträning någon gång per dag, med något lite tyngre i veckan. Lycka till med ditt sökande! Här har du en länk till uppfödare: https://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/golden-retriever/?show=breeders

Michellepetersson
2017-08-09 20:48
#2

Tack för tipsen! :) Ja, en av anledningarna att en hund hade hjälpt mig är att jag har svårt att ta mig ut i nuläget så hade behövt en knuff. När är det bra och höra av sig till uppfödare? Behöver ca 20k för allt som behövs, och det lär ta cirka 10 månader att spara ihop till.

lunakees
2017-08-09 21:04
#3

#2 Inga problem! :) Jag tycker du kan höra av dig redan nu! Så att du kan hitta någon du verkligen klickar med. Hälsa på flera kennlar, se vilka hundar som du klickar bäst med av uppfödarnas etc.! :) Glöm inte att föräldrarna ska ha A eller B höfter, tolerera inga C-höfter på avelsdjuren! :)

Isalel
2017-08-09 21:10
#4

Läs på lite på köpahund.se om hur man kan tänka när man letar valp :) https://www.skk.se/sv/kopahund/att-kopa-hund/ Finns många bra tips från SKK! Har inga tips gällande just golden retriver men vill bara lägga till att 20k kan ta slut väldigt fort, en årsförsäkring för hunden kostar ofta runt 500kr/mån (brukar vara rabatterad första året) men om man tänkt frakta hunden i bil kan en bilbur kosta skjortan plus foder, veterinärskostnader, förbruknings artiklar (särskilt som valp), valpkurs, koppel, osv. Annars så gällande uppfödare: ha inte för bråttom, lita på magkänslan och försök lista ut vad du vill ha ut av ditt hundägande men även av din uppfödare. Många uppfödare frågar ganska detaljerat hur man tänkt stimulera hunden, vad man har för planer och förväntningar, så det kan vara värt att fundera på innan man börjar ringa runt.

Michellepetersson
2017-08-09 21:22
#5

Jaså? Hade oxå velat kolla redan nu, men sambon sa att jag skulle göra det när jag redan har sparat ihop pengarna. Jaså, är det 500/månaden? Har kollat på den stora försäkringen hos Folksam och den gick på 250. I dessa 20k har jag räknat in de saker som man måste ha innan hunden kommit. Som tillbehör, valpkurs, och självklart foder. Har tänkt ha hunden som sällskap. Kommer självklart få göra det som goldens älskar och göra så det med stimuleras och många promenader 👍 så får hoppas på att det räcker. Har velat ha en egen hund.. jag vet inte hur många år 😍

Upp till toppen
Annons: