Annons:
Etikettövrigt
Läst 1219 ggr
soozen
2017-08-07 22:43

Åldersskillnad på era hundar

Resonerar med mej själv inför eventuell tredje hund här och vill höra andras erfarenheter.

Vad har ni för åldersskillnad på era hundar?

Vad är de för ras?

Varför skaffade ni en till?

Gick det bra eller önskar ni att ni hade gjort något annorlunda?

Annons:
Sugar Mist
2017-08-07 22:56
#1

Jack är 4,5år och Salt är idag 7,5vecka, båda är australian shepherds och det är väl både impulsivt och inte impulsivt..
Tanken har varit hela tiden att skaffa en efter min första hunds kullsyster men trott det skulle ta lite längre tid, men nu hade dom planerat in superkull och jag har tillfälle att ha valp så det passade bra ändå. 
Ville ha en till då Jack inte möter de "kraven" jag har för tävlingshund, och hoppas då att Salt möter det bättre, men det tror jag nog❤️

Kan inte säga vad jag önskar jag gjort bättre eller liknande för så långt har jag inte kommit :)

-

Belimas
2017-08-07 23:16
#2

Vad har ni för åldersskillnad på era hundar?
Ca. 10 dagar skiljer dom åt.

Vad är de för ras?
Tibetansk spaniel

Varför skaffade ni en till?
Den ena tillhörde mina föräldrar men både min pappa och min mamma gick bort hastigt och oväntat med mindre än ett år emellan så jag tog över deras tik då. Nu är hon och min i stort sett uppväxta tillsammans då jag och mina föräldrar bodde nära varandra och umgicks dagligen.

Gick det bra eller önskar ni att ni hade gjort något annorlunda?
De har alltid kommit väl överrens, visst kan det vara några smågnabb ibland men aldrig något allvarligt. De trivs utmärkt i varandras sällskap och kompletterar varandra bra. Det fanns aldrig något annat alternativ på kartan att jag inte skulle ta över mina föräldrars tik, hon tillhör familjen och är lite speciell av sig så det skulle inte gå att omplacera henne ändå.

peafie
2017-08-08 07:20
#3

Det är nästan exakt tre år mellan mina jaktlabbar. Det har hela tiden varit en del av planen att ha fler, då jag sett hur otroligt mycket utbyte mina föräldrars hundar har av varandra. Jag ville vänta såpass länge att den äldre hunden var lugn och mogen och kunde ha bra inflytande över den lilla. Sedan var det rätt oplanerat att det blev just i år som vi skaffade den nya. Meeen uppfödaren tog en kull efter min favorittik och tja… vad gör man?:) Det blev så mycket bättre än jag kunde önska. De älskar varandra och den äldre hunden har mognat något enormt av sin nya storasysterroll. Hon lär den lilla massa saker som tog mig tre år att lära henne i första hand.

Bloggen     ○    Instagram

fridarebecka
2017-08-08 08:01
#4

3 års skillnad. Den äldre är en vallhunds/gatukorsning och den yngre en bearded collie. Skaffade en till för att jag ville ha en träningshund att jobba med från grunden och satsa på tävlingslydnaden med. Allt har gått bra.

tk1971
2017-08-08 08:58
#5

Det är 3 år och 4 månader. De är av samma ras, jack russell terrier. Jag kan säga att det har varit lite småjobbigt i början. Jag trodde att en valp som kommer till ett nytt hem där det redan finns en äldre hund skulle hålla sig lite på mattan och förstå att den är lägre i rang än den äldre. Det gick inte riktigt så. Valpen var väldigt framåt och mopsade sig mot den äldre redan från första början. Många gånger förskräcktes jag över hur den äldre hunden lät valpen hållas, utan att säga ifrån när valpen hänger i öronen på henne eller snor tuggbenet ur munnen på henne. Jag tror att de nått något slags balans nu när valpen snart är 10 månader. De vet sina platser bägge två. Jag har funderat mycket på om jag ska lägga mig i deras relation, men jag har inte velat det. 

Om jag önskar att jag gjort nåt annorlunda? Nej, jag vet inte vad det skulle vara. Jag är glad att jag har mina tjejer : )

[Nalle-]
2017-08-08 09:33
#6

Jag har två storpudelhanar, det skiljer lite drygt tre år mellan dom. Jag har alltid velat ha två hundar, så när min äldre började kännas lite mer vuxen och jag fastnade för en kull efter föräldrar jag verkligen gillar så tvekade jag inte. Är otroligt nöjd med mina två och hade inte velat ha det annorlunda 🙂

Annons:
Fisherling
2017-08-08 12:16
#7

Jag har bara en hund. Hon är snart 2,5 år. Jag vill gärna ha en till aussie nu eftersom jag vill ha två tävlingshundar som kan prestera på samma nivå under flera år.

Familjens hundar är 6,5 och 9,5 år.

panini
2017-08-08 15:31
#8

Det skiljer ett halvår mellan våra hundar och båda två är chihuahuor. Det blev en till för att mor också ville ha en egen hund. Det gick jättebra, den första hunden har alltid varit som en liten gubbe så han var redan väldigt mogen och han har inget emot att den andra fortfarande, vid två års ålder, beter sig som en valp.

Changrila
2017-08-08 19:29
#9

Mellan hund 1 & 2 var det 7 års åldersskillnad. Mellan hund 2 & 3 var det 3 års åldersskillnad. Mellan hund 3 & 4 är det 4 års åldersskillnad. Jag har saluki, och att ha ca 3 års åldersskillnad tycker jag är helt lagom. Mindre än 2 års åldersskillnad vill jag inte ha, för de är så tokigt jobbiga när de är små och jag vill ha gott om tid att få till vardagslydnaden osv innan nästa hund kommer in i flocken. Att bara ha en hund är otänkbart för mig. Två ger mig mer än dubbelt så mycket glädje Som en och de två får ut enormt mycket av varandras sällskap.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

LinDajSon
2017-08-08 21:14
#10

Jag har fyra aussies. Den äldsta fyller 10 år och den yngsta fyller 3. Det skiljer ungefär nio månader på de två äldsta (hanar) men sedan är det ett hopp på fyra år till nummer tre (tik). Det skiljer inte fullt två år på nummer tre och nummer fyra (hane igen). Skaffade nummer två för att jag hade möjlighet just då och blev erbjuden en hund efter en tik jag gillade, tänkte att det skulle bli ett bra komplement till den hund jag redan hade. De två har alltid varit som ler och långhalm men när jag fick den andra så insåg jag vilket skillnad det var på hund och hund i rasen. Nummer två är en långt, långt bättre hund i mångt och mycket. Nummer tre var en dream come true, ur Kombinationen med stort K (för mig). Hon kommer ur min hane nummer två's första kull. Nummer fyra trillade väl i ärlighetens namn mest in på ett bananskal, han är också en parningsvalp som jag behöll eftersom jag tycker det är viktigt att behålla en valp själv för utvärdering. Hade inga planer på en fjärde hund (egentligen hade jag bara två hemma då, den äldsta var utlånad ett par år) men när jag fick en intressant parningsförfrågan så sa jag ja och då blir det liksom en hund till i huset. Har tackat nej till ett antal andra förfrågningar under åren, så det hade väl kunnat vara värre än fyra, haha… Jag tycker egentligen att tre är tillräckligt. Jag hade inga planer på fyra, men å andra sidan handlar det mycket om personligheter/individer/personkemi. Jag trivs jättebra med mina tre yngre men går inte ihop med den äldsta även om det är mycket bättre nu för tiden. Fast ibland önskar jag att jag bara hade en hund. Eller två. Å andra sidan kan jag även sitta och planera för hund nummer fem… ;)

Turast
2017-08-08 23:17
#11

Vad har ni för åldersskillnad på era hundar?

ca 2 år

Vad är de för ras?

Korthårig collie och australian shepherd

Varför skaffade ni en till?

Min Collie har ED och OCD och vill inte träna så som jag vill så det blev en till.

Gick det bra eller önskar ni att ni hade gjort något annorlunda?

tycker allt har gått rätt bra

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Fransu
2017-08-09 12:31
#12

Vad har ni för åldersskillnad på era hundar? 9 år.

Vad är de för ras? 12-åringen är en shih-tzu, 3-åringen en storpudel.

Varför skaffade ni en till? Vi hade länge planerat att skaffa en till hund. Vi gillar vår shih-tzu, men vi ville ha en hund som hänger med bättre på skogspromenader. Har en sund "konstruktion" plus att jag som allergiker ska tåla den.

Gick det bra eller önskar ni att ni hade gjort något annorlunda? Det tog ganska lång tid för hundarna att komma överens. Shih-tzun blev i princip deprimerad ett tag när vi skaffat valp. Han trivdes inte alls med det. Vi kunde ha väntat med att skaffa pudel när shih-tzun gått bort. Men nu funkar det jättebra dom emellan.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Kitten86
2017-08-09 18:59
#13

Jag har idag tre shelties. River är 8 år, Jayson blir 4 år till sen hösten och min yngsta, Phoenix, är lite över 8 månader. Så det blir drygt 4 år mellan mina grabbar… Innan jag skaffade River som nu är min äldsta hund så hade jag en dvärgpudel, han var min första egna hund som mina föräldrar köpte åt mig som barn. På hans äldre dar ville jag skaffa en till hund så han kunde vara med och uppfostra den plus att inte få ett glapp (om man nu kan uttrycka sig så) när tiden väl var kommen att han skulle gå bort. Stod och valde mellan en till pudel men föll till slut för att testa en sheltie. Min pudel var drygt 12 år gammal när jag skaffade River. Fungerade hur bra som helst trots att min dvärg pudel levt som ensam hund nästan hela hans liv fram tills dess,att River kom in i familjen. Visst uppskattade han inte alltid valpens outtröttliga energi och vilja att leka JÄMT men så är det ju med valp…!! Pudeln lärde verkligen upp River till den underbara hund han är idag. När pudeln sen gick bort vid lite över 15 års ålder så blev såklart River lite nedstämd. Fick låna en hund av hans uppfödare som tillfälligt sällskap och jag märkte genast skillnad. Så då blev det att jag köpte Jayson. Senaste tillskottet Phoenix blev då jag länge velat ha en biblue och fick ett erbjudande om att köpa honom av en uppfödare jag varit i kontakt med en tid och kunde helt enkelt inte säga nej till honom…. Alla tre hundar är helt underbara och jag skulle inte välja bort någon. De lär sig av varann såklart så oavsett åldersskillnad så gäller det, tycker jag, att man har den lydnad man vill ha på de äldre när man skaffar nästa just eftersom de yngre ser upp till de äldre och lär av dem på gott och ont!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Annons:
Kalli
2017-08-09 19:16
#14

Vad har ni för åldersskillnad på era hundar?

Ungefär 5,5 år.

**Vad är de för ras?

**Blandraser av kamphundstyp.

**Varför skaffade ni en till?
**
Min andra hund gick bort efter en tid sjukdom och både jag eller min hane saknade en till hund.

**Gick det bra eller önskar ni att ni hade gjort något annorlunda?

**Det har gått super, de älskar varandra och leker varje dag. Nu hade jag inte orkat med tre hundar men annars hade jag ev. önskat en mindre åldersskillnad. Den äldre hänger inte med lika bra längre. Å andra sidan är det skönt att åtminstone en lugnat ner sig lite.

Emouse
2017-08-09 19:18
#15

Dom äldre är födda 2014 och valpen är född 2017🙂

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

soozen
2017-08-10 00:38
#16

Tack för era svar 🙂 tur att ingen skriver att det gått åt helskotta och hunden såldes på blocket, hehe.

Det jag funderar över är att min yngsta (lite på 2 år nu) känns lite ung ännu för att bli storasyster men hon hinner väl också mogna tills nästa år kanske. Har hört att det går någon magisk gräns vid 3 år 😃

Viccan92
2017-08-10 21:17
#17

Mellan grabbarna är det fem månader. Sedan är det ett år mellan Vilja och äldsta taxen. Vi hade taxen först och när han var ett och ett halvt så ville sambon ha ett hund också att träna. Då kom Bambi ett år gammal in. Ett halvår senare så fick Bambis ägare hem en tre år gammal tik som ägaren inte kunde ha kvar. Ett halvår senare skulle vi vara hundvakt åt henne och hon blev kvar. Helt oplanerat. Det är väldigt nära i ålder på dem tre och det är inget jag rekommenderar. Vi har haft tur med Jason då han inte haft någon tonårsperiod. Det har däremot Bambi haft och det med råge. 

Vi har haft lite bråk mellan grabbarna och troligen beror det mycket på ålder och sen löper någon tik så blir det lite stress framförallt på Bambi. Sen efter att han fått para några gånger så kan han visa lite dominans och Jason viker sig ju inte. Hade Jason varit lite äldre hade det nog funkat bättre men tyvärr.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Wenniz
2017-08-10 22:23
#18

Vad har ni för åldersskillnad på era hundar? Vi har alltid haft 4 år mellan våra hundar av någon okänd anledning.😛

Vad är de för ras? Whippet (äldsta) & Nederlandse Kooikerhondje (yngst)

Varför skaffade ni en till? Ville ha en tävlingshund till efter som min f.d tävlingshund blev skruttig och inte höll för träning eller tävling längre.

Gick det bra eller önskar ni att ni hade gjort något annorlunda? Ganska märtfritt. min äldsta har tyckt det första året har varit lite jobbigt då den yngre har lite väl mycket energi. Men vi har aldrig haft några bråk.

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
Upp till toppen
Annons: