Annons:
Etikettraser
Läst 1534 ggr
jsanden
2017-08-06 20:55

Hollandse herdershond

Någon här som har erfarenhet av Hollandse herdershond? Har alltid tänkt att jag ska köpa en Schäfer men blivit lite tveksam då det finns så mycket sjukdomar inom rasen. Började kika på en Hollandse herdershond och såg att det är relativt frisk ras. Men har aldrig stött på en hund av den rasen, hur är dem? Går det att jämföra med en Schäfer mentalt sett? Det Schäfrar jag tittat på är inte de mest extrema individerna med störst motor, utan en aktiv familjehund jag kan träna bruks, drag och agility med. Eventuellt tävla inom bruks ifall jag har nerver för det.

Annons:
Lona
2017-08-06 21:27
#1

Holländarna ligger väl närmare belgarna än schäfern mentalt, om du vill ha en mer "lagom" hund och inte en Ferrari så rekommenderar jag inte en HH. När rasen var ny här så var det dessutom rätt mycket skräp mentalt sett och en holländare eller belgare med dålig mentalitet är en ren katastrof. Så - kika vidare på schäfrarna (det FINNS bra schäfrar!) eller på andra raser, det låter inte som att HH är rätt ras för dina önskemål :-)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

jsanden
2017-08-06 22:21
#2

#1 Tack för svar, då låter det inte som en ras för mig. Ska kika vidare på Schäfer :)

Wellcraft
2017-08-07 00:02
#3

Rasen är väldigt spridd. Har dock träffat bra individer enbart.
Men ska du ha HH hade jag tipsat om att satsa på import.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Sugar Mist
2017-08-07 00:35
#4

#3 Ja och de jag träffat har varit hundar som krävt mycket för att packa ihop och skulle absolut inte lämpa sig som aktiv "familjehund"

Tycker definitivt du ska titta på schäfer där utbudet är bättre och lättare att hitta något som passar den livstilen :)

-

jsanden
2017-08-07 00:54
#5

#3 #4 Tack för svar, det blir att fortsätta söka efter en passande Schäfer till mig :)

Upp till toppen
Annons: