Annons:
Etiketthälsa
Läst 895 ggr
Hillcrest
8/6/17, 7:10 PM

Träning för hund misstänkt patella

Hej! Det är så att jag misstänker att min hund har patella.. Hans mamma har en låg grad av patella och tror han har ärvt det av henne. Han har inte ont, då han kan leka en hel del men vid vissa tillfällen hoppar han på 3 ben. Så min fråga är, vad föe träning kan nu rekommendera? Vill helst inte operera han och onödiga kommentarer undanbes. Veterinären jag har är på semester och litar inte på andra..

Annons:
[Wijnja]
8/6/17, 7:22 PM
#1

Min hund har paella Hahn får inte träna alls

Vinternos
8/6/17, 8:11 PM
#2

Det finns olika grader av patella(1,2,3)och man får anpassa träning utefter det. Jag hade väntat på ett utlåtande ifrån veterinären och gått kortare koppelpromenader under tiden.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

[Wijnja]
8/6/17, 8:48 PM
#3

Min har 2a

Lona
8/6/17, 9:22 PM
#4

Kolla först med veterinären och kontakta gärna en hundfysioterapeut. Det är viktigt att en hund med patellaluxation tränas och bygger muskler på rätt sätt för att stabilisera knät. Pst, "Patella" är själva knäskålen vilket alla hundar har, när den hoppar ur led heter det "patellaluxation". //Mvh språkpolisen ;-)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Elsis matte
8/6/17, 9:22 PM
#5

Patella (knäskål) har han garanterat, annars hade han inte kunnat gå. Det är nog patellaluxation som misstänks? ;-) Ta hjälp av erfaren sjukgymnast för att få riktade övningar som bygger upp muskulaturen runt knäet. Denna behöver göra en bedömning om hur just din hunds knästatus, det är vanskligt att ge allmänna råd.

Upp till toppen
Annons: