Annons:
Etikettaktivering
Läst 2345 ggr
Snuffles
8/4/17, 8:32 PM

Roligare promenader

Vad brukar ni göra på era hundpromenader mer än att gå? Behöver inspiration för att göra våra promenader roligare, just nu gör vi inte mer än att träna parkour och kasta boll/pinne 😛

Annons:
Changrila
8/4/17, 9:02 PM
#1

Jag lägger in lite rallylydnadsmoment. Lite fotgående, någon snurr m.m.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Hornslandet
8/4/17, 9:25 PM
#2

Följer denna med intresse..börjar bli jävligt less på rundorna kring mina kvarter. Brukar själv lägga in lek/kampa lite, köra lite sitt/ligg/fotgående/whatever..hoppa upp på grejer, tja.. lite olika. Men det vore skoj att komma på andra grejer!

Sugar Mist
8/4/17, 11:06 PM
#3

Oj vad tråkig jag känner mig… Har blivit en riktig tråkmänniska, gör ingenting nu för tiden, vi går mest för att slappna av..

När jag var pepp på att göra promenader roligare körde jag ofta utskick för att runda träd, stenar etc, hoppa upp/krypa under saker, fotgående, stanna/sakta/klarafärdigagå etc. 

Men det var med en hund jag fick hålla på med för att han skulle ha uppmärksamheten på mig, och han tyckte det var kul.
Jack går ner sig lite när jag ställer krav på sådant han är van vid ska vara kravlöst, så vi har bara "promenader"

-

soozen
8/4/17, 11:28 PM
#4

Godisträd 🙂 pilla in godis i barken, grenklykor osv på lämpliga träd och låt hunden leta.

ifoundnemo
8/5/17, 12:14 AM
#5

Vi gör ibland så att vi mitt i promenaden (inte så vi stör när dem luktar eller så) ändrar tempo, ex börjar springa en bit för att sen ändra igen osv. Våra hundar tycker att det är väldigt kul! Tricks, agility, parkour osv tyckte dem inte alls passade in på promenad x)

DogeLove
8/5/17, 8:49 AM
#6

Följer tråden

Annons:
Fisherling
8/5/17, 9:03 AM
#7

Jag har svårt att bara gå. Vi brukar träna lite inkallning, skicka runt träd, godissök bland stenar eller i träd, spontant uppletande, lite fotgående.. Vi hittar alltid på något. 😃

Maja2
8/5/17, 9:17 AM
#8

Jag kör ofta godissök, både i skogen och vid vägkanten. Ibland kastar jag bara En godis, ibland flera.  Ibland kastar jag godis i gräset bredvid där vi går,  som belöning för något, tex kontakt, ibland bara för rent godissök.  Går vi  i skogen kan det bli skogsagility.  Allt detta när jag går med hundarna var för sig. Går jag med alla 4, blir det oftast bara ren promenad.

Hornslandet
8/5/17, 10:41 AM
#9

#3 Inget fel i det, anledningen att tex jag gör saker på promenaden är att jag är lite less på omgivningarna här, samt att jag tänker att det ger lite mer för min valp-unghund. Brukar även ofta ta bilen en bit ut i skogen bara för att få ombyte.

peafie
8/5/17, 11:31 AM
#10

Roligare för dig eller hundarna?🙂 

Jag gör sällan någonting speciellt med hundarna när vi bara motionerar, så jag svarar som om det var du som tyckte det var tråkigt att gå. Om inte annat blir det lite variation på svaren. 🙂 Denna tiden på året letar jag svamp, annars lyssnar jag gärna på podcast, så det är ett tips från mig. Men oftast bara går jag och njuter av naturen omkring mig.  Att göra promenaden till en springtur är också roligt om man gillar sånt. Eller ta med fika och passa på att träna lite passivitet. Promenader i icke-natur går vi i princip aldrig men där tänker jag podcast och musik är ett bra tips också. Eller spela Pokémon! Det gjorde vi en del med hundarna förra året.😃

Bloggen     ○    Instagram

Drakellen
8/5/17, 12:35 PM
#11

När jag skulle börja vänja min hund vid att gå lös så brukade vi leka apport inblandat i själva promenaden. Vi valde ut en lång och öde promenadväg, långt bort från vägar och letade rätt på en bra pinne/boll medtagen hemifrån. Sedan visade jag att pinnen var det mest intressanta i hela världen, kopplade loss henne och kastade den. Hon satte efter den varje gång. Om Kita drog iväg så slutade vi kasta och lämnade pinnen efter oss och fortsatte gå (så länge hon inte var ute i farozooner) så hon fattade fort att  om man inte kom tillbaka till matte så var det inte kul längre. Det fungerade fantastiskt bra som inkallnings och promenad träning. Då började promenaderna handla om lek och roligheter så länge man alltid kom tillbaka, så det kanske kan fungera som tips för andra?

Snuffles
8/5/17, 2:22 PM
#12

#10 Roligare för hunden menar jag, han fastnar gärna i sin egen värld om vi bara går och jag vill ha kontakt med honom på promenaderna :)

Hornslandet
8/5/17, 3:50 PM
#13

#10 Förstår dig helt om du är nära naturen och nästan bara går där.. om jag kunde gå rakt ut i skogen varje promenad så skulle det vara lättare att inte bli uttråkad, garanterat. Men inne i bostadsområden är man inte så fri, och gatorna blir trista i längden, även de små parkerna :)

Annons:
peafie
8/5/17, 4:03 PM
#14

#13 jag bor i stan :)

Bloggen     ○    Instagram

Hornslandet
8/5/17, 4:24 PM
#15

#14 Tänkte på:
"Promenader i icke-natur går vi i princip aldrig"

peafie
8/5/17, 4:57 PM
#16

#15 Förstod det. Glad Visst är det kopiöst tråkigt att gå runt i bostadsområden och parker… jag skulle nog inte vilja ha hund om jag inte skulle ha bil och möjlighet att åka bort med dem.  Men det har väl egentligen inte med trådens ämne att göra, sedan #12 förtydligade att det inte handlade om att hen var uttråkad utan att hunden skulle aktiveras. Hundarna skulle säkert lika gärna gå en sväng häromkring som i naturen, men de får inte välja.😃

Bloggen     ○    Instagram

Hornslandet
8/5/17, 5:09 PM
#17

#16 Håller med :) Men man orkar inte ta bilen ut i skogen för varenda enda promenad, tycker jag..

Jag antog att TS ville ha kul för sig själv samt för hunden också :D

peafie
8/5/17, 5:11 PM
#18

#17 Näe, där kan man vara olika såklart. 🙂

Bloggen     ○    Instagram

Upp till toppen
Annons: