Annons:
Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 1176 ggr
KatarinaSt
2017-08-04 14:19

High velocity dryer

Har precis testat min nya hund-fön som jag köpte från eBay. Attans vad mycket smidigare att torka hunden! 45 minuter istället för 1,5 -2 timmar och det var första gången jag använde en sån här. 

http://www.ebay.com/itm/2800W-Pet-Cat-Dog-Pro-Grooming-Force-Hair-Dryer-Hairdryer-Blower-Heater-Blaster-/282297352950?var=&hash=item41ba3bc2f6:m:mAh6GtOnrAvMcZHLe_9DauQ

Hunden var skeptisk i början men accepterade den bättre än vanlig hår-tork. Sen lät den inte alls så högt som jag trodde den skulle göra. Tror faktiskt att min vanliga hårtork låter högre.

Trodde jag skulle lyckas rak-föna vissa lockiga partier, men det var svårare än jag trodde. Blev bättre än med vanlig fön men inte helt rakt. 

Nån som har några tips?

Annons:
hemul
2017-08-04 21:11
#1

Vad kul den ser ut! Som en gammaldags dammsugare. Men jag antar att den blåser och inte suger. 😛

Amandla
2017-08-06 12:49
#2

Arbeta metodiskt med fönen, ta ett parti åt gången, för munstycket långsamt fram och tillbaka och först när pälsen är torr där så går du vidare till nästa parti. Du kan känna med handen i pälsen, känns den kall så är det fortfarande kvar fukt och då får du blåsa lite till. På pudel (som jag har erfarenhet av) ser man om pälsen är lite krusig längst in och då vet man att den inte är torr. Märker du att pälsen torkar fortare än du hinner blåsa, så att säga, så kan du lägga en fuktig handduk över de partier du inte hunnit blåsa än. Om det är ställbar hastighet så börja på lägsta och öka långsamt tills du hittar det som funkar för dig och hunden. Blås gärna lite på din egen arm så du vet hur det känns. Använd helst ingen värme alls, det är snällast mot päls och hud. Motorn värmer ändå luften efter en stund så det upplevs inte som kalluft.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
KatarinaSt
2017-08-06 12:56
#3

Tack #2 för tipset. Vilket munstycke använder du? Arbetar du på blöt päls eller har du blåst av det mesta av vattnet först? Borstar du samtidigt eller bara blåser?

Pga spöregn och lek i lera så har jag använt fönen flera gånger redan och hunden gillar att bli blåst! Han avskydde den gamla fönen men nu står han stilla och blundar :-)

Amandla
2017-08-06 13:25
#4

Min fön har både slang och långt munstycke/rör. Använder jag slangen så behöver jag inte borsta (fast jag borstar ofta hundens öronpäls innan jag fönar för den torkar fortare då), har jag det långa röret på så borstar jag samtidigt. Eftersom mina pudlar är kortklippta så använder jag oftast slangen, när de var i utställningspäls så slangade jag de kortare partierna men fönade och borstade den längre pälsen i manen. Till slangen använder jag det smala runda lilla munstycket.

Vitsen med slangen är att den slår vattnet ur pälsen som samtidigt blir rak, man behöver inte borsta under tiden. Jag tycker det känns lite som massage när jag blåst på mig själv 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Upp till toppen
Annons: