Annons:
Etiketthälsa
Läst 3031 ggr
Sylvia  schmaus schmaus
8/4/17, 1:48 PM

Ge hund Ipren?

Min hund har antagligen fått en stukning på leden å van för tassen han är en 7 år gammal schäfer går i lång Lina på morgonen på tomten antagligen så här han fastnat i morse i den när han fick för sig att jaga bort främmande katter från tomten , han svullen så då antar jag att han har stukat leden åvanför tassen han har ont ,kan jag ge honom en halv Ipren mot värken . Mvh sylvia schmaus

Annons:
peafie
8/4/17, 1:51 PM
#1

Nej. Definitivt inte. Ipren ska aldrig ges till hund.

Bloggen     ○    Instagram

Maria
8/4/17, 2:07 PM
#2

Kontakta veterinär.

Precis som #1 skriver så ge ALDRIG djur medicin avsett för människor.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Herveaux
8/4/17, 2:49 PM
#3

Ändrade rubriken så det blir tydligare vad inlägget handlar om.

Som dom andra redan svarat, ge INTE hunden Ipren utan prata med en vet.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

-Aida-
8/4/17, 2:58 PM
#4

Våran medicin är inte anpassad för djur och ska som ovan redan sagt inte ges till djur.
Ta din hund till en veterinär och få en ordentlig bedömning på tassen och medicin som passar.

[LadyK]
8/4/17, 3:10 PM
#5

Vid akut smärta och i väntan på att ta sig till veterinär kan man ge hund magnecyl, aldrig Ipren.

[AnimeV4]
8/4/17, 3:14 PM
#6

Bra att du frågade! Det stämmer att hundar och katter INTE ska ha läkemedel anpassade för människor. Grejen med detta är att hundar har väldigt få enzymer för att bryta ner vissa typer av aktiva substanser, medan katter har väldigt få eller inga enzymer anpassade för detta alls. Alltså skulle ex. paracetamol vara som att ge ett gift till hund eller katt.

Hoppas vovven blir bättre!

Annons:
[Wijnja]
8/4/17, 3:50 PM
#7

Djur ska ha metacam ingen Ipren eller Alvedon den förstör levern

Maria
8/4/17, 4:05 PM
#8

#5 Man ska aldrig ge ett djur magnecyl. Det är medicin för människor och hur ska man kunna avgöra dos i så fall?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[LadyK]
8/4/17, 4:08 PM
#9

#8 Man kan visst ge magnecyl till hund i viktförhållande till människa så barnalbyl eller liknande. Hade inte skrivit det om jag inte vetat att det är så. Och som jag skrev bara i avvaktan på att ta sig till veterinär. Kolla gärna tex agrias veterinär sida frågor och svar. 

Har man haft hund med akut klobrott där klon brutits av långt upp i tåbenet och 10 mil till djursjukhus så har man också kollat och fått det svaret från veterinär.

Maria
8/4/17, 4:38 PM
#10

#9 Det är skillnad att få rådet från en veterinär än via en sajt på nätet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lord Vulcan
8/5/17, 6:42 AM
#11

#10 Hur menar du nu?:)

tiger tok
8/5/17, 7:03 AM
#12

#10 men det betyder ju fortfarande samma sak?

Maria
8/5/17, 7:51 AM
#13

Får man rådet av sin veterinär så är det ju en annan sak än om man går in på ett forum och där vem som helst kan rekommendera vad som helst.

Jag har gett min ene katt Losec efter veterinärens råd.

Jag hade däremot aldrig någonsin gett katten Losec bara för att jag läst det på något forum. Det är fortfarande en medicin för människor men veterinären känner min katt och hans historia och vet hans vikt bland annat.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[LadyK]
8/6/17, 2:56 AM
#14

Vitsen med ett forum är väl att alla ska ha en möjlighet att ge ett svar på en fråga? Annars kan vi ju lägga ner allt vad forumet är. Andras erfarenheter kan ge svar på frågor jag har likaså kan min erfarenhet ge svar på andras frågor. Och det jag påstod går att verifiera. Börjar bli trött på hela grejen med I fokus för man får inte lov att uttrycka sina erfarenheter utan att bli totalt sågad.

tiger tok
8/6/17, 7:13 AM
#15

#14 håller med.

Maria
8/6/17, 7:30 AM
#16

#14 Ja precis. Alla ska kunna ge sina svar på en fråga.😉

Nu har TS fått svaret att man kan ge Magnecyl till hund och hon har fått svaret att man ska inte ge Magnecyl till hund.

Bara det säger ju att man ska ta svar på ett forum med "en nypa salt" och hellre rådfråga sin veterinär som känner ens hund.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Herveaux
8/6/17, 9:38 AM
#17

#14 Personligen skulle jag aldrig våga ge ett djur mediciner bara för att någon på ett internetforum påstår att det funkar.
Tycker man ska vara väldigt försiktigt med att ge såna råd, bara för att det är OK att ge vissa hundar kanske det inte är lämpligt för just TS hund.

Klart man ska dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter, men jag tycker det är viss skillnad på att ge tex råd om koppeldragande eller problem med fokus på träningen och att ge råd om att ge hunden mediciner.
Hur ska TS kunna veta att folk inte bara tar saker ur tomma luften?
Även om någon tom påstår sig vara utbildad inom djurvård/medicin, hur ska man kunna lita på att det stämmer?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[LadyK]
8/6/17, 5:50 PM
#18

Det går att få verifierat. Sök på agrias veterinärs frågesida vilket jag har skrivit tidigare.

Maria
8/6/17, 6:18 PM
#19

#18 Det är ju bättre om du länkar så att man kan läsa.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Zadeira
8/7/17, 7:00 PM
#21

#20 I meningen efter står också "Konsultera alltid din veterinär!"

[LadyK]
8/8/17, 8:11 AM
#22

Jo men om det är AKUT så kanske man inte har tid/möjlighet att få tag på veterinär just då. Och om alternativet är att ge Ipren som är giftigt på alla sätt för hundra så kanske det kan vara bättre att ge något som hunden faktiskt tål.

Maria
8/8/17, 8:19 AM
#23

#22 Så här står det i din länk:

 "Den värktablett som du kan ge till hunden är magnecyl eller albyl, men även dessa ska ges med försiktighet. Konsultera alltid din veterinär!"

Vad du väljer att göra är upp till dig men det är bra att inte ge rådet  till andra genom att utesluta viktig information.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[LadyK]
8/8/17, 8:27 AM
#24

Man kan inte få tag på sin veterinär vid alla tidpunkter. Och man kan fortfarande ge magnecyl till hund. Något annat har jag inte påstått. Lämnar I fokus med detta för otrevligare forum har jag aldrig upplevt. Bye!

Maria
8/8/17, 8:34 AM
#25

#24 Menar du på allvar att du tycker det är otrevligt med andra som har en annan åsikt? Det är väl i så fall inte iFokus fel.

Det är väl bara att konstatera att vi har olika uppfattning i frågan.

Du säger att man kan ge magnecyl till hunden och jag tycker att man ska gå efter rekommendationerna att inte ge det så länge man inte har haft kontakt med veterinär.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Forest]
8/8/17, 11:57 AM
#26

Pepcid fick vi ge våran ena hund som fick akut ont i magen då trodde jourhavande veterinären att det berodde på magkatarr, och dom ansåg inte att hon klassades in som akut. Det hjälpte.  Men givetvis ska man rådfråga veterinär kring detta jag ringde runt till flera jourhavande sjukhus den natten haha ena fråga men vart ringer du ifrån?? så där ca 90 mil ifrån er 🤫 Tre sa samma som den första så det vart mitt att våga ge henne henne en fjärdedel av den tabletten. Jag tror som övriga i tråden ge aldrig hund något innan du verkligen rådfrågat veterinär kring detta först.

Upp till toppen
Annons: