Annons:
Etikettraser
Läst 1808 ggr
greenfly
8/3/17, 11:21 AM

Ni med Sankt Bernhard, vakthund?!?

Hej! Vi har fastnat för rasen Sankt Bernhard.Det står på rasbeskrivningen att det är en vakthund, stämmer det? Jag läser på många forum att det inte är någon vidare vakthund?!?! I huvudsak vill vi ha en trevlig familjehund att träna sök/spår med men då vi bor i skogen skulle det kännas tryggt med en hund som vaktar och skrämmer bort eventullt ovälkomna gäster. Vad är er erfarenhet av rasen

Annons:
Fisherling
8/3/17, 11:24 AM
#1

Tror mer att ursprunget är vakthund, och att rasen kanske därför har lite lättare att utveckla resursförsvar? Aldrig hört talas om någon som har en St Bernhard som faktiskt används om vakthund. De kan säkert skälla om det kommer främmande däremot, och de är ju stora och respektingivande, så med en sådan som larmar så skulle iallafall jag känna mig rätt säker på att ingen obehörig kommer ta sig in. 

Däremot är de nog väldigt svårmotiverade till träning. Ni kommer nog få jobba en hel del med att motivera den.

Honestyisdead
8/3/17, 11:24 AM
#2

Dom jag har träffat har varit som nallebjörnar.

Fridaaaa
8/3/17, 11:24 AM
#3

Beror helt på individen samt hur man lärt hunden.

Vår sankt bernhard samt dem min svärmor hade, vaktade bra. Där kom inte vem som helst in.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
8/3/17, 11:26 AM
#4

#1 Där är med individuellt, och vanlig missuppfattning. Är många SB som gärna tränar, men beror såklart på träning också :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

KatarinaSt
8/3/17, 1:11 PM
#5

"Våran uppfödare" har St Bernard som vakthund. Hon skriver att den är snäll men när vi kom för att hälsa på så hade jag ALDRIG vågat mig in på tomten förrän hon kom och välkomnade oss. Sen var det okej, men den vaktade fram tills vi var "okejade" av ägaren.

http://lovecoxs.webber.se/Varan-vakthund/

greenfly
8/3/17, 1:30 PM
#6

Tack för alla svar! Känns som en lagom "vakthund" för oss som först och främst söker en familjehund☺

Annons:
[AnimeV4]
8/3/17, 4:12 PM
#7

Jag tror att newfoundlandshunden kan vara något! När man läser i äldre trådar om den så skrivs det att den kräver ett "okej" på folk av sina ägare och att den vaktar mycket, bland annat håller koll på folk tills någon av ägarna "okejat" dem.

https://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/newfoundlandshund/

Upp till toppen
Annons: