Annons:
Etikettbeteende
Läst 1048 ggr
pannkaksrullar
2017-08-01 15:41

Få hund att sluta bitas

Är det möjligt att få en vuxen hund som väl börjat bitas att sluta? Hur ser sådan träning ut och hur länge behöver man jobba på ett sådant problem? (På ett ungefär, förstår att det skiljer sig en hel del.) Tacksam för all info jag kan få! 

Gäller bett orsakat av obehag vid kontakt med barn.

Annons:
[Nalle-]
2017-08-01 19:07
#1

Jag skulle råda dig att ta kontakt med en bra hundtränare! Det är så svårt att ge råd om sådant via internet när man inte har träffat hunden. Tycker hunden att det är så obehagligt med barn hade jag dock inte låtit den vara runt barn.

hemul
2017-08-01 19:38
#2

Biter hunden "på riktigt", för att skada, eller är det mer en markering?

Joyous
2017-08-01 23:04
#3

En fråga där det inte går att ge ett ordentligt svar då det handlar väldigt mycket om varför hunden biter. Att hunden biter är ett symptom på någonting annat och det är där man får börja. Skaffa sig förståelse för varför hunden väljer att gå in med bett mot barn/barnet, jobba med den problematiken, ge hunden andra verktyg att hantera situationen osv. Vad menar du med bett orsakat av obehag vid kontakt med barn? Utsattes hunden för obehag av barnen eller upplevde hunden barnen obehagliga? Bet hunden eller nafsade den? Är det omöjligt att få en vuxen hund som väl börjat bitas att sluta? Nej, det behöver inte vara omöjligt. Mycket handlar som sagt om varför hunden biter men också om individen och hur ni jobbar med problematiken. Det är för mig en stor skillnad på en hund som biter av rädsla och en hund som biter för att den utsattes för plötslig smärta pga något som barnen gjorde. Det senare kan dock komma att leda till osäkerhet runt barn om det vill sig illa. Också stor skillnad på en hund som verkligen går in i bett och en hund som nafsar/hugger i luften/slår ihop käkarna innan den nuddar huden. (En ska dock se allvaret i situationen oavsett). Men en hund som lärt sig att bett är det enklaste sätter att slippa något/ta sig ur en jobbig situation kommer med stor sannolikhet testa det igen i en liknande situation om den inte får gehör för andra signaler. Och så småningom kan den börja hoppa över andra signaler då det är meningslöst för hunden att försöka. Det är därför viktigt att ni söker hjälp hos någon och undertiden håller hunden åtskild från barn. Hur lång tid kan sådan träning ta? Det kan i värsta fall ta hela hundens liv. Det kan naturligtvis också ta betydligt kortare tid. Sen måste en fråga sig om en själv någonsin kommer kunna lita på sin hund runt barn igen och den frågan kan bara besvaras utav dig.

pannkaksrullar
2017-08-02 15:11
#4

Måste först klargöra att jag inte är ägare till hunden! :)

#1 Ja, det bästa är väl att undvika situationen där hunden blir rädd, både för hunden och barnens skull. Samtidigt så finns det ju tillfällen där det vore bra om man hade jobbat på beteendet.

#2 Mer en markering skulle jag säga. 

#3 Stort tack för utförligt svar! Hunden utsattes för obehag, och har efter detta blivit skrämd. Den bet tillräckligt för att göra hål.

hemul
2017-08-02 15:28
#5

Har du barn själv? Var det t.o.m. ditt barn som blev bitet? Jag tänker att det vore bra att ha tillgång till barn för att träna hunden, under väldigt lugna förhållanden. Barn som går med på att bara sitta på golvet utan att alls röra hunden, inte ens titta på den. Bara låta den vänja sig vid dem till en början.

Upp till toppen
Annons: