Annons:
Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 1900 ggr
swapp
2017-07-30 10:54

Tandsten bort. Verktyg?

Min hund äter råa ben regelbundet och har ingen tandsten på sidotänderna. Däremot har jag upptäckt att hans små framtänder är täckta med tandsten.

Jag undrar om det går att använda något verktyg för att skrapa bort tandstenen? Går det att köpa någonstans?
Eller bör man ej gå in och pilla med sånt själv? (istället för att ta till vet)

Annons:
Aleya
2017-07-30 11:07
#1

Det säger sig själv ganska bra (kan jag tycka) att man INTE ska pyssla med tandvård på något levande om man inte har utbildning. Så åk till veterinären.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Honestyisdead
2017-07-30 11:13
#2

Det är lätt att skada tänder och tandkltt. Så gå till vet.

tillowin
2017-07-30 11:45
#3

Jag har en tandskrapa som jag tar bort enklare tandsten med. Finns att köpa på djuraffären. Kräver dock att man tar det väldigt försiktigt för att inte skada emaljen, och att hunden är tränad att vara stilla medan man skrapar :)

                            

Petmade.se - Handgjort för hunden

marathos
2017-07-30 22:08
#4

Använder också tandskrapa. Om det inte sitter fast för mycket kan man även skrapa lite med nageln eller genom att linda gasväv runt fingret.

Frida B
2017-07-30 23:53
#5

Tandskrapa skadar emaljen.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

swapp
2017-07-31 09:25
#6

#3 #4

Hur gör ni när ni skrapar? Är det så att det är bara att skrapa på själva tandstenen så typ "ramlar" tandstenen av?

_____________________________________________________

Jag funderar på alternativet - att ta in till vet och söva (?). Det känns inte speciellt kul med tanke på att det är en mops och han har redan blivit sövd en gång vilket tyvärr fick konsekvenser

Annons:
Honestyisdead
2017-07-31 10:58
#7

#6 Man brukar inte söva om hunden inte är rädd av sig. Om det inte är extremt mycket tandsten?

Frida B
2017-07-31 13:29
#8

#7 hos en seriös veterinär söver man visst vid åtgärd av tandsten.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Honestyisdead
2017-07-31 14:14
#9

#8 En seriös sederar endast vid behov eftersom det är risker med det. Att ta bort tandsten gör inte ont.

Så har man en lugn hund är det bara dumt att sedera för något så enkelt.

Lojs
2017-07-31 15:48
#10

Jag brukar inte peta själv utan går till veterinären om det behövs (mina tanter jag har nu har dock turen att ha väldigt fina tänder), som folk skrivit så kan man skada emaljen och dessutom är det väldigt svårt att få bort allt.

Däremot så körde jag plauge off med hundarna jag hade innan och det gjorde tandstenen porös och lättare att pilla bort, då tog jag en tandskrapa, eller bara en nagel och pillade försiktigt bort det som inte lossnade av sig själv. Plague off verkar dock inte funka på alla hundar vad jag har förstått.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Frida B
2017-07-31 15:55
#11

#9 fast vi pratar inte sedering. vi pratar sövning. Sedera gör man endast vid behov, men skall man göra tandstensborttagning hos veterinär görs det på sövd hund. Möjligtvis att du tänker på att man skrapar med tandskrapa?

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Honestyisdead
2017-07-31 16:39
#12

#11 Sövning har ju ännu större risker.

Vår hund varken sövdes eller sederades när veterinären tog bort tandsten.

Drakellen
2017-07-31 18:31
#13

#0 jag skrapade min gamla tants tänder själv, då jag månar om deras tänder. Jag satte mig i skräddarställning på golvet med vovven i knät och skrapade hennes tänder med en vanlig tesked. Gick hur bra som helst och hon hade aldrig överdrivna protester (med just det beror ju självklart på hund till hund) eller fula tänder

Annons:
Frida B
2017-07-31 23:21
#14

#12 skulle verkligen inte säga att det är större risk. Snarare tvärt om. När dom är sederade så har man ingen som helst komplicerad övervakning, det har man under narkos. Och då kan det inte vara grundligt dom tog bort tandsten, på vaken hund kommer msn inte längst in.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Honestyisdead
2017-07-31 23:40
#15

Då har vi olika åsikt.

Frida B
2017-08-01 22:48
#16

#15 fast… det äe fakta :p

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Honestyisdead
2017-08-01 23:50
#17

#16 Att djup Sövning är mindre farlig?

Frida B
2017-08-02 08:52
#18

#17 att det inte är säkrare att sedera.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Frida B
2017-08-02 08:52
#19

Tillägg: vi har inte pratat om ytlig sövning, djup sövning etc?

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Upp till toppen
Annons: