Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 1791 ggr
Ambrose
7/29/17, 10:57 AM

Packa ihop, "dämpa" och skapa fokus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag lyckats lyfta upp Nita till en aktivitetsnivå i lydnaden som jag tycker är ganska lagom, kanske t.om. lite på gränsen till för hög. Hon har en jäkla attityd, nästan så hon studsar brevid mig, men ibland kan hon slå över lite åt andra hållet istället. Som t.ex. att hon blir lite för glad i vissa moment och ser dessa som belöning och "låser sig" lite i dem. T.ex. rutan, framförgåendet, krypet och apporteringen. En enorm förväntan på dessa, vilket iofs är trevligt, men innan det går för långt så vill jag ta tag i det och hitta mer balans :)

Jag kommer att börja använda mer social belöning (klapp/mys etc) i dessa momenten, men även mer godis än lek.

Har ni några andra tips på vad man kan göra? Det är en långsiktig plan, inget jag vill bryta nu pang bom, och mest bara forma henne lite till :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Annons:
CayKantos
7/29/17, 2:10 PM
#1

Måste bsra kommentera vad gulliga ni ser ut 😚😚

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Majken!
7/30/17, 10:27 AM
#2

Jag jobbar mycket med självbehärskning hos min hund som ligger väldigt högt i drift, det är lätt att de låser sig men de behöver lära sig att låta bli helt enkelt. Jag dämpar inte men förbereder alltid hunden noga inför nästa moment, särskilt ett sådant moment som krypet där man behöver ha en avslappnad hund för att det ska bli riktigt bra. Nöt med förberedelser, noll-tolerans på att tjuva eller försöka sno åt sig apporten/hoppa/vad som nu är sjölvbelönande och massor av träning så kommer det bli väldigt bra!

Ambrose
7/30/17, 6:29 PM
#3

#2 Jag är inte speciellt förtjust i det där med att förbereda inför nästa moment med speciella ritualer etc. Jag tycker att det är fusk. Jag vill ha en hund som alltid är beredd och lyssnr på vad jag faktiskt säger. Sedan funkar det dessutom jättedåligt(eller för bra) att lära Nita mönster.

Exempel från erfarenhet:

Om jag t.ex. har lärt henne att apporteringarna i IPOt går till i ordningen: Slätapport, Hoppapport och Klätterapport, och hon av någon anledning missar hoppapporter så blir hon helt låst på att hon måste göra den innan hon går vidare. Jag vill inte råka ut för att jag missar att ge en signal, eller att momenten ska utföras i en annan ordning på tävling om hon är van vid ett visst mönster, för då håller hon sig till det mönstret stenhårt :P

Däremot, hon är ju egen och envis som synden, så om jag försöker "lura" henne att göra något så kommer hon tvärt vägra att göra det. Har använt mig av det vid apporteringen, knuffar henne lite lätt frammåt när jag har kastat apporten för att lura henne att springa. Då lutar hon sig istället bakåt för att inte "gå på det".

Några tips om man kan göra liknande på de andra momenten jag har nämnt?

I framförgåendet tjuvar hon, i kryper blir hon för hög(p.ga. energin inte tekniken), och rutar går hon gärna och stirrar ut sig på när hon väl upptäckt den :P

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Upp till toppen
Annons: