Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 1726 ggr
Juni!
2017-07-28 18:45

Vilken ras ska vi ha?

Hej! Jag och min familj tänker på att skaffa valp nästa år.  Men vi har ingen aning vilken ras vi ska ha. Det är 5 barn i familjen en 6åring, en 10åring, två 13åringar och en 17årig, och 2 vuxna o en katt. Den ska då passa med barn o katt också, vi bor i villa med trädgård där den kan springa och på dagarna ska den hänga med pappan i familjen till kontoret. Vi vill ha en mellanstor hund som är lugn och enkel päls att sköta, alltså inte trimma eller klippa. Vi kommer aktivera den genom att ta långpromenader, kanske agility och övningar hemma. Vi har pratat om golden, men om vi skaffar en utställingsgolden så är dom ganska dyra och att jag har hört att dom har ganska mycket sjukdommar. Och om vi skaffar en jaktgolden har dom förmycket jakt i sig och vi vill kunna ha hunden lös och att dom yngsta i familjen också ska kunna gå ut med hunden själva. Samma sak med labbe :( Vi har också tänk på minibullterrier, men dom är lite för energiska och envisa. Vi vill ha en mysig, lugn och trevlig hund! Vi kanske skulle kunna tänka oss golden men det är bara om man hittar en uppfödare som har fina hundar med nätt kropp och inte förmycket jakt i sig.

Förlåt för kanske en lite flummig text och jag hoppas ni kan hjälpa oss om vilken ras vi ska skaffa, tack på förhand!❤️

Annons:
Wellcraft
2017-07-28 19:04
#1

En minibulle är ca dubbelt så dyr som en golden.
En vanlig golden ligger inom normalpris för en rashund.
En jaktgolden sticker inte efter vilt och går att ha lös, men en jaktgolden är inte billigare än en utst.golden och dessutom måste dessa aktiveras.
Även utst.golden vill leva någorlunda aktivt liv, det finns folk som föder upp dessa fast slankare och friskare varianter.

Jag tycker ni ska kolla i rasgrupp 9 då det är en ren sällskapshund ni letar efter.
Men är ni intresserade av golden, så varför inte ta kontakt med några uppfödare?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Juni!
2017-07-28 19:13
#2

#1 Okej, vi ska kolla in rasgrupp 9 och sedan kanske ta kontakt med några uppfödare! tack för snabbt svar!

Juni!
2017-07-28 19:17
#3

#1 Har nu kollat rasgrupp 9 hehe och alla hundar är små förutom storpudeln som har en svår päls att sköta (vilket jag vet eftersom jag haft pudel). Vi vill aktivera genom att lära trix, gå på kurser och träna, men vi vill också kunna ta det lugnt några dagar utan problem.

Fisherling
2017-07-28 20:12
#4

Ni får nog så lov att stå ut med pälsvård eller mindre storlek, eller köpa en riktigt stor hund, alltså typ Berner Sennen, St. Bernard eller Leonberger. Dock är Berner Sennen rätt sjukdomsdrabbade. Men även om det inte ska klippas så fälls det istället sjuka mängder päls minst två gånger om året. Vilket det gör på ALLA raser med underull. Då får man så lov att borsta. Eller en vinthund, men skulle inte rekommendera det med små barn i familjen, plus att de är väldigt svåra att träna till att ha lösa. Eller träna överhuvudtaget. De vill mest ligga och mysa hela tiden och rusa av sig några gånger i veckan, helst med en annan vinthund. Ni vill ha en ren sällskapshund. Bidra inte till urvattnandet av andra raser genom att försöka köpa en "light"-variant. Ni får helt enkelt kompromissa. Vad är ni mest villiga att tumma på? Storleken eller pälsen?

[Nalle-]
2017-07-28 21:05
#5

Jag tänker att en golden kan bli rätt mycket hund att gå med i koppel för ett mindre barn, även utställningsgolden kan vara rätt mycket hund- särskilt som unga. Jag tänkte lite på cavalier, men vet inte om jag vågar rekommendera en sådan pga hälsoläget. Möjligtvis papillon , men tycker ni att minibullen är för energisk så är det nog inget alternativ.

Juni!
2017-07-28 21:42
#6

4. Vi kan träna med den och vi är inte liksom bara ute efter en sällskapshund, vi vill jobba med vår hund men vill kunna ta det lugnt några dagar utan problem, som jag skrev högre upp. 5. Det var inget måste att de små skylle kunna gå ut med hundarna, det var bara ett plus. Minibullen är bara för energisk för 1 person i familjen, resten skulle gärna vilja ha en, men alla måste ju komma överens. Vad tror ni om amstaff?

Annons:
tiger tok
2017-07-28 21:52
#7

Aldrig amstaff om minibulle är för energisk! Men en av sällskapshundarns är faktiskt det enda jag ser som alternativ för er. Kanske tibetansk spaniel?

Elsis matte
2017-07-28 21:55
#8

Om ni tycker att bullterrier är för intensiv tror jag inte att en amstaff passar. Det är mycket hund, med stor jakt-kamplust. Helt annan slags hund mentalt än en golden (men det är ju bullen också). En normalt funtad vuxen hund klarar att ta det lugnt ett par dagar, oavsett ras. Å andra sidan skulle jag säga att de flesta underskattar hur aktiva hundar är och skaffar "för mycket". De flesta hundar orkar och vill mer än vad man kan tro.

Isalel
2017-07-28 21:56
#9

Har ni haft hund förut/annan hunderfarenhet? Hur skulle en typisk vardag se ut för hunden? Hur ser en vanlig helg ut? Tänk gärna i underkant då livet i planerna ofta är mer ambitiösa än vad verkligheten ser ut :) Ska den gå lätt ihop med andra hundar? Ska den gilla nytt folk eller vara mer en hund som dras mest till sin egna flock?

Juni!
2017-07-28 21:57
#10

#7 som sagt är det bara 1 person i familjen som tycker att minibulle är för energisk, men det viktiga för oss är att den ska kunna ha en bra av/på knapp (vilket jag vet att man tränar in när dom är yngre men vissa raser har bättre än andra)

Fisherling
2017-07-28 22:16
#11

Fast det tillkom sen att ni skulle gå kurser och sånt. Jag går mest på vad folk skriver i originalinlägget, och där skriver ni att hunden kommer aktiveras med långpromenader och KANSKE agility och övningar hemma. Var och varannan människa som letar ras brukar gå från att lista kriterier som säger "vi söker en sällskapshund" till att efter några inlägg kunna tänka sig både testa på vallning, skydd och apport. Sök det ni söker, inte det ni ÖNSKAR ni sökte.

Juni!
2017-07-28 22:30
#12

#9 Jag har haft pudel förut, och vi är väldigt mycket hundvakt åt en golfen som vi tycker passar in. En helg kanske 2-3 långpromenader, lite aktivering, mys i soffan. Vi vill gärna att den ska kunna busa med andra hundar och vara öppen mot nytt folk!

Juni!
2017-07-28 22:32
#13

#11 förlåt för att jag kanske var lite otydlig i första inlägget (jag vet inte hur jag ska lägga upp allt när jag vill få fram så mycket) men det jag menade var att vi skulle gå långpromenader och köra aktevirnglekar o sånt och kanske agility :)

Annons:
Juni!
2017-07-28 22:35
#14

#8 Visste ej att amstaff hade jaktlust, ja där ser man, man lär sig nåt nytt varje dag! Men vi ska fortsätta jakten efter den perfekta rasen! Kanske en blandning mellan utställning o jaktlabrador funkar?

Drakellen
2017-07-28 22:54
#15

#0 varför inte en cocker spaniel? visserligen så är den i en jakthundsgrupp men används främst som ren sällskapshund numera. De är glada, barnkära och lättlärda. Pälsvården är i och för sig lite jobbig men man kan alltid klippa kort. Om storleken är lite för liten så kanske en springer spaniel skulle passa bättre men det är lite mer krut i dem så de behöver lite mer stimulans än en cocker :)

2Sirius
2017-07-28 23:32
#16

"- Inte någon som är för dyr… Kanske en Sheap-dog"

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Juni!
2017-07-29 00:20
#17

#15 har inte cocker Spanielarna ganska mycket sjukdommar? Som tex ögon, njurar o leder? Annars låter dom toppen! Hur ofta behöver man klippa dom kort?

Wellcraft
2017-07-29 00:49
#18

Bullterriers är riktigt speciella hundar för speciella människor ;) Dessutom är rasen inte särskilt frisk.

Jag rekommenderar att ni kollar upp eurasier.
Engelsk springer spaniel finns också som utställningsvariant,  inte lika mycket hund som golden och trevligare temperament överlag.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Juni!
2017-07-29 01:22
#19

#18 Jo Eurasier är jätte fina men går dom att klippa kort tro? Vi tänker också på fralla, en frisk lite "sportigare" variant! Vi har en bekant som har en sån, inte lika intryckt nos med vidare näsborrar. Även fast dom är så är dom lite robustare som en större hund och dom tål lite mer. Det är bara svårt att hitta en frisk, vi kanske borde fråga d bekanta om var dom köpte sin :)

ifoundnemo
2017-07-29 02:06
#20

#19. Eurasier ska inte klippas. Deras päls isolerar mot både kyla och värme. Så länge dem inte motioneras under dagens varmaste timmar brukar inte värme vara några större problem (om du nu tänkte trimma pga värmen, många som frågar mig om vår keeshond inte dör av värmen i sin päls men han klarar värmen bättre än vår spaniel). En genomborstning i veckan (mer under deras två fällperioder) bör räcka om man ni inte vill ställa ut. Vår keeshond (samma slags päls) borstas vid behov, ca en gång i veckan/var tionde dag. Enligt mig är pälsen fantastisk, smuts skakas bort och har inte halva skogen med sig hem (till skillnad från vår spaniel!) :).

Annons:
Juni!
2017-07-29 02:22
#21

#20 Eurasier låter som en toppenhund, men jag måste fråga en sak om rasen, hoppas du kanske kan svara:)

Jag hörde förut att eurasier är suuuper jobbiga att uppfostra, det kanske är från hund till hund men jag vill gärna veta mer :)

tiger tok
2017-07-29 07:04
#22

Fast nu förstår inte jag, om minibullen var för energisk för en person i familjen och därför skaffar ni inte den, sedan kommer amstaff som förslag och då är det helt plötsligt "bara" en i familjen som den var för energisk för? Dock hoppas jag att ni inte skaffar varken minibulle eller amstaff då jag inte tycker dessa passar. Och det här med pälsen, först gick det inte an med pudel eller med de flesta andra sällskapsraser, men sedan kommer cocker spaniel, och den är ok för den går att klippa ned, men det går ju med många av sällskapsraserna med?

Wenniz
2017-07-29 09:19
#23

En vinthund (Whippet) skulle kunna passa om man lägger grunden för inkallning tidigt i deras liv, absolut ingen hund som kräver massa arbete men hänger på det mesta och det finns en del whippets som tävlar både agility, rallylydnad och nosework med bra resultat.

Väldigt enkla hundar som anpassar sig väldigt bra efter sin familj och fungerar utmärkt med barn, oftast väldigt coola hundar men som gärna vill springa av sig någon gång ibland. Enkel päls men som såklart behöver täcke när det är kallt. 🙂

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
Lilahnee
2017-07-29 09:21
#24

Tänk på att korthåriga hundar som bullterrier och amstaff fäller päls som är jättesvårt att få bort från kläder och möbler. De fäller kort vass päls som kilar in sig överallt. Så de timmar ni måste lägga på en trimras kommer ni istället få lägga på städning om ni köper en korthårig hund. Bara något att tänka på. Jag tycker att ni ska släppa tanken på jaktgolden eftersom det är hundar som kräver mycket mer än det ni kan erbjuda. Jag tänkte faktiskt på fralla när jag läste texten, de är väldigt robusta hundar som passar bra med barn. Annars tycker jag att ni ska titta på Engelsk Springer Spaniel, Cockerspaniel, Cavalier King Charles Spaniel eller kanske Welsh Corgi eller Dansk Svensk Gårdshund. För de flesta rashundar är priset 13000-20000 idag. Det är en liten summa jämfört med vad hunden kommer kosta genom livet så kanske bör ni fundera på om ni har ekonomi för att ha hund och 5 barn om ni funderar på priset? Detta är en välment fråga då jag vet hur dyrt både hund och barn kan vara. Lycka till!

Fisherling
2017-07-29 09:45
#25

Ni kommer få kompromissa med något. Bara att acceptera. Det finns ingen hund med slät päls som inte fäller vassa hår som fastnar överallt, ingen hund med underull som inte fäller massvis två gånger om året, ingen långhårig hund man inte måste borsta, ingen nakenhund man inte måste fixa med hudvård på, ingen krullig päls som inte måste klippas, ingen sträv som inte måste ryckas eller klippas. En hund kommer med ansvaret att vårda den. Klippa klor, tandvård, veterinärbesök, päls- eller hudvård och om man har en ras som fäller; en hel del dammsugning. Hundar är jobbiga att uppfostra. Speciellt om man har 5 barn som tar prioritet. Det krävs mycket tid och ett stort engagemang. Men om ni inte vill hålla på med något av detta så kan ni ju skaffa mjukishund.

ifoundnemo
2017-07-29 10:16
#26

#21. Det har jag aldrig hört. Rasen är framavlad som sällskapshund, men aldrig hört att den skulle vara svår att uppfostra (med det menar jag svårare än andra liknande raser) Dock är rasen reserverad mot nya människor så det krävs mycket träning på den fronten, kanske det du hört? Men som Fisherling skriver så är det mycket jobb att uppfostra en hund. Jag hade tipsat att ni sätter er ner allihop och pratar om vad ni absolut måste ha i en hund och vad ni kan erbjuda, sen hade jag kollat på vuxna omplaceringar. Med en vuxen hund vet man på förhand vad hunden kräver (kan ju skilja sig mellan individer, även ur samma kull), hur den är mot nya människor osv.

Wellcraft
2017-07-29 12:16
#27

Är ni säkra på att en hund inte blir för mycket jobb för er familj just nu? Ni verkar så himla ovissa, TS.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Juni!
2017-07-29 19:07
#28

#22 Jag var inte så tydlig i första texten, det är därför det kommer fram saker senare. Jag bara undrade lite om cockerspanieln för det var intressant att veta nya saker! #23 Ingen i familjen är rikigt intresserade av vinthund, men dom är fina hundar! #24 Jo, det har du rätt i… Men alla i familjen tycker eurasier låter bra, och deras päls är ju lång o fäller men det kanske är lite enklare att få bort osånt. Annars är inte det riktigt vad som oroar oss. En fralla skulle vara kul men det är så svårt att hitta en med bra nos o fin kropp! #25 Nu låter det liiite på texten att du är lite irreterad, svårt att tolka på text. Men vi vet vad allt innebär med hund då jag har haft det och vi är väldigt hundvana. Vi vet att det blir dyrt i längden och att man lägger mycket pengar på försäkring, mat, leksaker, koppel osv. Vi kommer göra upp typ en budget innan vi skaffar hunden så allt går som planerat! :) #26 Ja det måste vara det jag hört, sen beror det ju också på vilken hund det är ja. Vi är väldigt intressantaste av valp och vi har tid för det! #27 Nej nu har vi pratat ihop oss och alla gillar eurasier, sen är det ju också vi vuxna som bestämmer mest eftersom vi har det stora ansvaret. Barnen bor varannan vecka hos sin andra familj :)

Juni!
2017-07-29 19:35
#29

Tack så mycket till alla som har hjälp, vi kommer skaffa någon slags sällskaps hund för att dom andra raserna är inte gjorda för oss riktigt :) Nu har vi tillräckligt mycket info för att få en bra hund för oss, jag är jätte tacksamma för att ni hjälp till. Jag tar bort tråden när jag vet att några har sett dethär eftersom tråden inte längre är relevant! Hejdå :)

Lilahnee
2017-07-30 09:43
#30

Stort lycka till! Tror Eurasier skulle passa er jättebra :)

Upp till toppen
Annons: