Annons:
Etiketthälsa
Läst 836 ggr
aamaandaaolsson
2017-07-27 23:47

Allergi?

Hej, 

Jag har en blandras som är adopterad från Irland. Det är ca 1 år sedan hon kom hit och sedan i våras har hon tappat extremt mycket päls. Även om man borstat henne, så fäller hon lika mycket. Nu har även hennes klor börjat "flisa" sig. När det hela började, ringde jag direkt till veterinär. Men denne tyckte att jag skulle avvakta pga att det kunde bero på miöjöombyte, årstiderna osv. Men nu känner jag att något inte stämmer och har direkt bokat allergitest samt "besiktning". Kan inte se att Ally är röd eller irriterad i huden så jag vet inte om det kan vara allergi. Ingen av mina andra hundar har varit såhär innan.

Vad tror ni? Någon annan som haft samma problem?

Annons:
lizton
2017-07-28 00:26
#1

Det finns en klosjukdom som heter SLO.  Vissa raser drabbas oftare. Hoppas att det inte är det.

Man kan ge Biorin och laxolja som hjälp mot flisiga klor. En ny vass kloklippare är bäst för klorna. En slö kloklippare kan ge flisiga brottytor.

Här finns Briorin:

https://vetzoo.se/biorion-tabletter

Allergi tror jag inte påverkar klorna.

aamaandaaolsson
2017-07-28 12:02
#2

#1 Jag har läst om den sjukdomen och hoppas verkligen att det inte är det.. vi har testat att ge laxolja, men märker ingen större skillnad. Får kolla upp Briorin :) Tack för svar!

Wenniz
2017-07-29 09:22
#3

Vad är det för typ av hund? Om det är en vinthundsblandning finns det autoimmuna sjukdomar som kan orska detta. Min whippet hade samma symtom men blev bättre av ett foderbyte till färskfoder istället, finns en del vinthundar som har haft samma symtom och precis som min hund blev bra igen vid foderbyte till rått.

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
aamaandaaolsson
2017-07-31 12:11
#4

#3 Hon är en blandning av Beagle och Border Collie..

Upp till toppen
Annons: