Annons:
Etikettövrigt
Läst 1745 ggr
[Nalle-]
2017-07-26 19:56

5 hundraser

Nu tycker jag ändå det var länge sen vi hade en sån här tråd, så nu kör vi igen 😃 Vilka 5 hundraser skulle du vilja ha, och varför? 

Annons:
Sugar Mist
2017-07-26 20:11
#1

Någon av dem mindre vinthundarna för jag tycker dom är så fruktansvärt charmiga och fantastiska, rätt så lagom i tempramentet.

Schäfer om jag någonsin ska gå ifrån Aussien som brukshund vill jag ha en schäfer, Vet inte varför riktigt men det är en ras som sitter kvar sedan barndomen.

Corgi en riktig frän sportavlad brödlimpa med schäferöron, speciellt när jag blir pensionär. 

Working Kelpie om jag någonsin skaffar en lite större besättning med får och aussien inte håller måttet för det blir det en WK.

Perro sin pelo del peru, medio en ras jag vart förtjust i, samma där, när jag blir gammel och skruttig skulle jag vilja ha en Perro :)

-

JoannaLi
2017-07-26 20:48
#2

Vorsteh blir troligtvis nästa hund, vill ha en bra stående fågelhund, samtidigt lite mer allroundhund eventuellt. 

Schäfer har halkat ifrån mallen lite grann (🤐) , så just nu är drömmen schäfer. Men, schäfer/malle/holländare står det här egentligen 😉

Engelsk springer spaniel känns bara som en så himla enkel, okomplicerad, glad hund. Som en enklare och gladare labbe. Någon gång, antingen till typ pensionen, eller om det blir barn/barnbarn - det känns som en sån hund som är optimal att växa upp med. 

Staffe lite grann som springern. Enkla, glada, peppiga. Till brukspensionen typ 😍

Leonberger när det blir stor gård! Vill ha en stor lufsare till gårdshund, som kan få haka på på allt den vill, men som mest bara vill bli soffprydnad och soldyrkare i princip 😍

Drakellen
2017-07-26 21:08
#3

Golden retriver Alltid varit överförtjust i dem, speciellt de ljusa. Älskar temperamentet och det glada smilet. 

Boxer barndomsfavoriten! Den dumglada personligheten som tar allt i livet med en klackspark. 

Aussie kommer nog alltid vara den ras som ligger närmast om hjärtat då min allra bästa vän under uppväxten var en godmodig aussie (vila i frid ziri) och när tidet tillåter så kommer jag satsa helhjärtat på en egen

Border terrier mycket hund i litet om än mycket käckt paket som kan föja med precis överallt. 

Irländsk varghund  någon gång ska jag ha en sådan jätte! Om man bara hade platsen för det 😃

Isalel
2017-07-26 21:24
#4

Här kommer min önskelista om min vardag och min aktiva tid med hund skulle se helt annorlunda ut :) Rhodesian Ridgeback: tycker dom är så otroligt stiliga och coola i temperament :) Jaktlabrador: lätt och följsam, glad hund. Gillar att de är så okomplicerade (iaf vår hund som jag växte upp med :)) Amstaff: Glad, rolig, sprallig och gosig hund, lagom stor. Är dock för inkonsekvent själv för att ha bra hand om en sån hund Weimaraner: bara för att de är så vackra :) hur de är i temperament är jag inte påläst på, men vet att jag inte passar att ha en sån hund :D Rottis: Om jag skulle få upp intresse för bruks, tycker om storleken, följsamheten, arbetsglädjen och att de är så gosiga.

idamadelenemoren
2017-07-27 08:17
#5

• Svart långhårig schäfer - sitter kvar sedan barnsben då jag ofta drömde om att jag hade en ovanstående tik som heter Alice :) • Aussie - jag fick ett erbjudande om att köpa en när jag va yngre, så sjukt vacker i färgen och världens bästa psyke. Fick dock inte ha hund för mamma så blev inget. Men varit fast sen dess. Så otroligt vackra och smidiga och jag skulle vilja köra agility samt freestyle med en sån :) • Papillon - tycker dem är så vackra och Goa, de är fart i dem och lätta att ha och göra med :) • Långhårig, vit chihuahua - även här en barndomsdröm då jag ville ha en vit liten rackare med turkost halsband som hette Emil :'D har dock svårt för chihuahuar i vanliga fall och karln heter Emil så lär ju inte hända x) • Border Collie - otroligt vackra hundar, och skulle jag bara känna att jag skulle vara en bra ägare till en så skulle jag köpa en sån som nästa hund :)

parsley
2017-07-27 19:16
#6

Papillon - liten, behändig storlek och förhoppningsvis smartare än en spets. 
Sheltie - vacker och kanske mer lättlärd och smartare en en spets.
Schipperke -de ser roliga ut och verkar vara en hundras med mycket fart i. 
Japansk spets - jag gillar spetsar och de är så vackra
Pudel - troligen mellan. De verkar läraktiga, samtidigt som de har integritet.

Annons:
[Nalle-]
2017-07-27 19:24
#7

Min lista brukar ändras lite nu och då, vissa hänger kvar medan andra byts ut efter att kanske träffat på någon riktigt härlig individ av någon ras eller tränat mycket med en viss ras under en period 😉 Jag har ju redan två storpudlar som antagligen är långt ifrån mina sista av rasen, men andra raser som jag är lite extra sugen på just nu är:

Dvärgpudel- Jag tror inte jag kommer vilja ha fler än två stora hundar samtidigt, så om nästa hundköp sker under de närmaste åren är det troligt att det blir en dvärgpudel 😍 Annars vill jag ha ett helt knippe av dom när jag är pensionär. Tycker de är så himla käcka och roliga hundar, samt fruktansvärt söta. 

Riesenschnauzer- Någon gång är jag otroligt sugen på att äga en brukshund, och då står en riesen högst upp på listan. Otroligt trevliga hundar och att se en riesen i sökskogen är verkligen någonting extra. 

Briard- Om det inte blir en riesen som brukshund, så blir det en briard. Har tränat en del med briardfolk och tycker det är riktigt härliga och häftiga hundar. 

Saluki- Jag vet inte riktigt när det ska passa, men jag hade gärna velat äga en saluki någon gång. Förutom att de är så otroligt vackra hundar så är det helt magiskt att få se dom springa. 

Schäfer/Australian Shepherd- Dessa hamnar i samma kategori, då jag antagligen aldrig skulle skaffa någon av dom pga min allergi, men jag är otroligt svag för båda raserna. Har träffat riktigt fina hundar av båda raserna som jag lätt hade kunnat plocka med mig hem.

Hornslandet
2017-07-27 20:38
#8

#7 Kul att du gillar min ras (briard) och min andra favorit (riesen)! Håller också med om att salukis är galet vackra!

Changrila
2017-07-27 20:39
#9

Det enda jag är säker på:

Saluki.

Jag har nr 3 och 4 nu av en tydlig anledning, nämligen att jag älskar rasen :p De passar mig finfint och som tur är så trivs de utmärkt med att bo hos mig. Tillsammans med dem blir livet fantastiskt och jag kan aldrig tänka mig att vara utan minst en saluki.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Jojaton
2017-07-27 21:56
#10

Får ju hem min drömras (sheltie) om ett par dagar. Såg en på Lilla Sportspegeln för 11-12 år sedan och föll för den redan då, så är helt överlycklig att det faktiskt är en ras som passar in på vad jag söker i en hund! Förutom sheltie så har jag några andra favoriter, men de flesta kommer jag antagligen aldrig äga för att de inte passar min livsstil utan det är främst ytliga drömraser. Samojed - vem vill inte ha en liten isbjörn att gosa med? Är dock varken intresserad av drag eller friluftsliv på det sätt som hade passat en samojed bäst. Rottweiler - hade jag varit mer intresserad av bruks tror jag jag hade valt rottis. Newfoundland - av ungefär samma anledningar som JoannaLi's Leonberger Corgi - de är ju så charmiga, med massa personlighet! Sådär lagom aktiv sällskapshund. Västgötaspets skulle också kunna vara ett alternativ här :) Tollare - har träffat så härliga individer, men tror jag hade haft problem med skärpan de har (iaf i nuläget)

Johanna - Instagram

Emellaya
2017-08-02 15:08
#11

Field spaniel
Min Topp1- hund! Ett vackert yttre med fin utställningspäls. Mycket lojal hund, balanserad hund som tyr sig till dem som är bekanta. Tydlig i sin envishet men ändå lätt att motivera eftersom de vill vara till lags. Passar till apport, jakt, spår och rallylydnad.

Sussex spaniel
Charmig sällskapshund som är speciell i sitt slag. Värt att uppleva en sådan raritet. Vattenglad hund som lufsar runt, gärna gosar och utstrålar vilja.

Norsk lundehund
Eftersom de är urhundsliknande och intressanta att leva med. Som en blandning av katt och hund, samt någon vildhund. Verkar vara träningsbara. ;D Samma här att de är en raritet som jag vill uppleva och sprida raskunskap till andra.

Någon vattenhund; Barbet är främsta kandidat men eftersom de är verkar vara mindre förtjusta i att vara utanför familjen gäller det att jag har bra relation till en dagmatte eller lösning med jobb. Curly coated retriever en annan kandidat, om jag inte känner att de är för stora. Här har jag långt ifrån bestämt mig.

Golden retriever Dual-linjer
om jag skulle vänja mig vid tanken att ha en större hund. Om jag blir verkligt intresserad av att utvecklas i någon sport som apportering, någon typ av högre lydnad.

En längtan efter träning av hund, en väntan på att det nya livet ska börja

Frida B
2017-08-03 00:20
#12

Australian shepherd- blir nog nästa hund, vet exakt vilken tik jag vill ha ifrån… Ja om det inte dyker upp någon ännu bättre men ;) Sheltie- när jag vill ha en liten nätt sällskapshund som jag ändå kan tävla agility med. Australian Kelpie- kommer med största sannolikhet bli en kelpie igen, men det när jag insett attjag haft fruktansvärd otur med min och långt ifrån alla kelpies är såhär. Sen kommer jag faktiskt inte på fler i nuläget.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Belzebubble
2017-08-03 13:27
#13

Shiba - opartisk är jag. Underbara hundar, självständiga med stor personlighet. Perfekt päls, perfekt storlek. Man får verkligen förtjäna hundens respekt. Groenendael - dum som jag är så har jag helt fallit för deras utseende. Någon gång om jag fastnar för hundsporter vill jag även ha en hund med mer arbetsvilja, då kommer jag definitivt kolla upp rasen. Borzoi - vackrare hundar finns nog inte. Jag älskar hur ståtliga de är, som om de tillhörde adeln. Alla Borzoi jag har träffat har varit så lugna och vänliga, jag kan definitivt tänka mig dela soffan med en. Fransk Bulldog - Älskar deras clown-personlighet, alla jag har träffat har varit glada och framåt. Önskar bara de var friskare. Akita - också lite opartisk. Det är något med de japanska raserna som tilltalar mig väldigt mycket, och hur kan man inte önska sig mer av det, helt enkelt? :D

Annons:
Zadeira
2017-08-04 14:30
#14

De tre första är sådana som realistiskt skulle kunna fungera för mig i mitt liv och som jag funderat närmre på om jag skulle köpa en egen (är bara dagmatte i dagsläget). Så de tre första är på min topp 5 av den anledningen att de helt enkelt passar mig.

De två sista är raser jag skulle vilja kunna ha, raser som inte funkar för mig av olika anledningar (och aldrig kommer göra) men som jag önskar att jag hade möjlighet, kunskap och ork att ha. Raser som jag tycker är fantastiska med rätt ägare och i rätt miljö.

Engelsk Cocker Spaniel: Daghunden är sådan och jag fullkomligt älskar deras personlighet, glädjen och kärleken som bara sprutar ur dem. En hund som man kan göra många olika aktiviteter med och som man alltid blir glad av att vara med.

Fransk Bulldog: Personliga hundar med mycket utstrålning. Funkar bra som aktiv sällskapshund och verkar vara nöjda så länge de får vara med.

Staffe: Verkar vara otroligt roliga, kul hundar i lagom stort format. Mysiga, gosiga men kräver ändå lite av sin människa.

Rottweiler: Fantastiskt fina hundar som när de är i sina rätta element kan vara otroliga. De rottisar jag känner är de mest keliga hundarna jag känner, gärna sitta i knäet och gosa, men tänder till vid träning och är en av de finaste brukshundarna.

Czechoslovakian Wolfdog: Otroligt vackra hundar. Definitivt inte en hund för vem som helst, jag skulle aldrig kunna ha en själv. Krävande hundar på alla sätt, men för rätt person är det säkert mycket roligt och givande att ha en sådan.

flocken
2017-08-04 15:15
#15

Vinthund: Är uppvuxen med whippet. Älskar allt med vinthundar men mannen säger nej. Hoppas det blir en i framtiden Granddanois: Varit min dröm sen jag var liten. Blir en när barnen är större. Tjeckoslovansk varghund: En utmaning. Stark flock känsla. Har kunskapen men inte tiden nu med 2 mindre barn. Pitbull: Både min o min mans typ av hund. Kraftfulla, snälla, är med på allt Någon mastiff Gärna med lite vakt i sig som älskar att arbeta Men känner jag mig rätt blir det återigen någon omplacering med olika problem

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Wellcraft
2017-08-04 20:31
#16

Centralasiatisk ovtjarka: Ovtjarka är hundarnas hund.
Allt med ovtjarka tilltalar mig
Kaukasisk ovtjarka : se ovan
Rottweiler: Svag för rasen. Gillar att de har alla tassar på jorden och egna åsikter. 
Malinois: Finns inget finare än en malle i arbete, jag vill ha en arbetsmaskin ngn gång i mitt liv.
Thai ridgeback dog: Härlig urhund som passar mig.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Upp till toppen
Annons: