Annons:
Etiketthälsa
Läst 1489 ggr
RalfJr
7/26/17, 4:10 PM

Urinsten igen.

Hej. Jag behöver lite råd och hjälp angående min 3åriga staffe (hane). Jag var för 9månader sedan inne akut och opererade honom för urinsten (Cystein) . Hanhar nu samma problem igen, han har haft det i ett par månader men veterinären vill inte operera så ofta. Veterinären säger att med tanke på att han äter veterinärfoder och med tanke på vilken sten han har så kan man räkna med att det kommer tillbaka igen och igen och igen, en operation om året tror veterinären. Kanske mer. Jag vet inte vad jag skall göra. Jag går nu i tankarna på att låta honom somna in då en operation om året känns mycket för en hund. Kostnaden blir också ganska stor om man räknar på det. Medicin finns men kostnaden blir för hög för mig 2700kronor i månaden ungefär. (Är ensamstående pappa med två barn) Vad skall man göra? Jag känner mig elak som går i dessa tankar. Men känner också att operera honom så mycket kan vara väldigt jobbigt för hunden. Skulle behöva lite råd. Vet att detta är ett känsligt ämne. (Skriver från telefonen ifall det ser konstig ut med texten) MVH

Annons:
Isalel
7/26/17, 6:25 PM
#1

Vad säger veterinären om saken och hur mår hunden mellan operationerna och efter operationen? Går det att uppgradera försäkringen så mer mediciner täcks?

htt
7/26/17, 9:00 PM
#2

Har en hund med samma problem. Han opererades två gånger inpå varandra då första operationen misslyckades. Under andra operationen gjorde veterinären en fistel, alltså ett nytt urinhål för honom att kissa genom. Det var hans enda chans där och då. Den nya bredare urinmynningen gör det lättare för stenar att passera utan problem. Vad jag förstått har medicinen för just detta problem allvarliga biverkningar. Vår veterinär avrådde oss från att medicinera.

lizton
7/26/17, 11:50 PM
#3

Jag skulle fråga på ytterligare ett hundforum för att få fler svar: bukefalos.com, välj Hund och Hundhälsa.  I det forumet finns medlemmar som är  veterinärer, veterinästudenter och djurskötare. Har du tur kan någon av dem ge ett bra svar.

Upp till toppen
Annons: