Annons:
Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 1580 ggr
Itchy
7/26/17, 5:07 AM

lära hunden att leta svamp

har nu ett bra tag funderat på att lära min Vincent att leta kantareller, speciellt då han älskar att använda nosen, och jag gärna är ute i skog och mark och plockar kantareller.

men nu undrar jag vilket sätt som borde vara bäst att lära honom detta på

You can't spell Bitchy without Itchy

Annons:
peafie
7/26/17, 7:18 AM
#1

Bäst vet jag inte, men jag gjorde så att när jag snubblade över kantareller i skogen så frågade jag henne "var är kantarellen?" och när hon började nosa på marken (som hon gör när jag säger "var är…?") och "råkade" nosa över svampen så berömde jag massa. Efter 2-3 gånger hade hon fattat vad jag ville ha, så det gick väldigt fort. Min pappa gick någon kurs och där lade de kantareller i tesilar för att hundarna inte skulle äta upp dem. Hunden han gick med är dock tokig i att äta dem så jag vet inte…

Bloggen     ○    Instagram

tiger tok
7/26/17, 7:24 AM
#2

Är han in klickad? Här är en metod som är mycket smidig om hunden är inklickad, men borde funka annars också? Ta en burk och gör små hål i locket, lägg svamp som du har plockat i skogen i burken, och håll burken en bit från hundens nos, rör den bort från hunden, du kan skaka den lite om hunden inte har något intresse. Såfort hunden luktar efter doften, klicka! Hunden får dock inte inte dutta nosen på burken! Sedan upprepa och upprepa och upprepa! När hunden sedan kan detta, så kan du lägga ut en svamp inomhus eller utomhus, ställ hunden en bit ifrån, och sträck fram handen som en pil, den behöver inte peka precis på svampen men ganska nära, medans du gör detta håller du i hunden i halsband/sele och sedan har du ett kommando när du släpper (kör,sök,hitta t.e.x), när hunden springer fram till svampen och nosar, klicka, innan hunden går iväg ger du godisen ovanför svampen! Sedan börjar du lägga svamp i skogen som hunden då skall göra samma sak med som ovanstående steg! Glöm inte att upprepa alla steg många gånger, och efter klick kommer alltid godis! Kanske låter krångligt, men om du har nån fråga så ställ den! Är ganska simpelt inlärningssätt egentligen! Ta alltid svampar som inte är så hanterade, direkt från skogen! Lycka till:)

Ambrose
7/26/17, 11:24 AM
#3

Oavsätt villet sätt du väljer att använda för att kära hunden så var noga med att använda "vilda" kantareller. Inte sådana som du har köpt i affären. De luktar nämligen annorlunda. Och försök att inte ta i svampen för då luktar den dig

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

hemul
7/26/17, 12:53 PM
#4

Finns två böcker i ämnet.

http://www.adlibris.com/se/bok/kantarellsok-med-hund-9789187652547
http://www.adlibris.com/se/bok/plocka-svamp-med-hund-9789185375004

Jag tycker den senare är dålig och mest ett plagiat på Hallgrens bok. Hallgrens bok är bra (har bara läst en mycket äldre utgåva dock), men jag tror den är väl tillkrånglad. Det är väldigt många moment i inlärningen. Man kan nog ha den som utgångspunkt och sen hoppa lite snabbare framåt om det går bra. Tror den finns på bibliotek.

Itchy
7/26/17, 3:49 PM
#5

han är inte inklickad, men är otroligt snabblärd, och såklart så ska jag använda viltväxande svampar :)

funderade på att leta reda på en klunga kantareller, och sen när han nosat på dom, berömma och ge hans favoritgodis han bara får när han gjort ngt riktigt duktigt, förhoppningsvis kan det funka

You can't spell Bitchy without Itchy

CayKantos
7/28/17, 7:20 AM
#6

Uppdatera gärna 😁

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Upp till toppen
Annons: