Annons:
Etikettvalpar
Läst 1769 ggr
hanahdelic
2017-07-26 00:03

Flippar ur

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skrev ett inlägg för några dagar sen om en övertrött valp. Fick tipset att testa "ryggsäcken", och det funkar inomhus. Men såfort vi kommer utanför dörren är det en helt ny hund. Han hoppar upp mot en och hugger i knäna och låren samt biter o drar i kopplet. Har testat ryggsäcken när han börjar då det brukar lugna honom, men då är han så uppjagad att jag inte "når fram" till honom riktigt. Han lugnar sig för stunden men såfort jag släpper honom och försöker gå vidare är det samma visa igen. Detta händer dock bara på kvällen. Vet att han är valp och busig och bitig men detta är ju inte hållbart. Kan inte ha honom lös då jag bor i ett område med massa människor och många är hundrädda. Valpen i fråga är 11 veckor. Hur ska jag göra? Detta är som sagt min första hund så alla tips mottages! Lägger in en bild på valpen i fråga bara för att han är så underbart snygg 😎

Annons:
färgfest
2017-07-26 00:28
#1

Min hund har gått genom precis samma sak (och fortsätter göra det). Jag tog med mig en leksak (rep eller fläta) för honom att bita. Det gick över efter några veckor och har varit bra ett tag. Men han har börjat igen. Jag tror det har med trots att göra, och tänderna håller på att växa in. 

Det är bara att bita ihop egentligen och göra sin bästa med att distrahera med leksak eller göra lite övningar med godis. När han är omöjlig så går det helt enkelt inte att träna honom, så går vi in istället för att försöka promenera. Han är annars jättebra på att slappna av i olika miljö. Så tror det är bara valptrots. Vet att det är svårt och jobbigt. Gör mig så galen. Mina ben har så många blåmärke, haha. 

Men Hundpsykologen sa att det kommer gå över naturligt och bara fortsätta hur gott man kan med passivitetsträning och allt annat.

Ursäkta för rörigt text, jag är så trött haha!

Iahlin
2017-07-26 00:55
#2

Helt normalt skulle jag tro. Skaffade min första hund förra sommaren och han gick lös ett bra tag, men vid 3 mån ungefär började han hålla på så där när jag skulle rasta honom. Blev helt förtvivlad och trodde det var ngt fel på hnm. Jag kunde ju inte gå ut med honom! Men som ovanstående så tog jag med något, typ en boll eller en slitstark tuggrej som han fick bita i istället medan vi gick. Till slut klarade vi det! Han gör så nån gång ibland när han vill leka, men har nu lärt mig att dra åt kopplet ordentligt och dra det rakt uppåt bakifrån så han inte når det när han håller på, då slutar han direkt och så kan vi gå igen :)

Lojs
2017-07-26 10:50
#3

Det är helt normalt att valpar bli knäppa på kvällen, kanske inte stor tröst, men ändå. Valpen är ju fortfarande pyttebebis, det blir bättre med tiden, fortsätt med samma träning de gånger det funkar och försök överleva kvällarna. 

Jag vet inte om du märkt skillnad, men oftast är valpen värre de kvällar när det varit mycket äventyr under dagen, valpen blir övertrött och orkar inte riktigt hålla ihop sig och får frispel, så tänk inte att du ska trötta ut den under dagen. för det har ofta motsatt effekt.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Upp till toppen
Annons: