Annons:
Etiketthälsa
Läst 1958 ggr
Ritasamir
2017-07-24 16:37

TA UT DIN HUND!!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Blir så himla frustrerad nu för tiden. Ledsen, arg & besviken. Tog en promenad längst hornsbergsstand & såg någonting som jag blev aldelles arg över. Mötte på tiotals hundar som knappast kunde gå på grund av sin övervikt. Ifall en individ har tänkt att skaffa sig en hund ska man för f*n ta hand om sin hund!!!!! Hundarna är också individer! Blir så himla ledsen när jag ser de ohälsosamma hundarna gå där. När jag väl konfronterar många i hundgårdar osv så är alltid ursäkten: han är kastrerad. Men då FÅR ni gå på promenader och mata hunden i rätt mängd! Ifall ni inte har tid, omplacera hunden eller skaffa tid! Blir så ARG! Här är min kastrerade (!!!) hane, 32kg stor med en mycket bra midja och muskulatur. Snälla ta hand om våra fyrfotade bebisar <3

Annons:
Honestyisdead
2017-07-24 16:45
#1

Jag ser sällan hundar med sådan övervikt att dom knappt kan gå.

Hornslandet
2017-07-24 16:46
#2

Tror inte du når din önskade målgrupp här…

Maria
2017-07-24 17:11
#3

Tack för att rubriken ändrats🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2017-07-24 17:13
#4

Jag ändrade den eftersom det såg så otrevligt ut.

[Nalle-]
2017-07-24 19:42
#5

Det är förstås tråkigt att möta hundar som påverkas så gravt av sin övervikt, men som vissa redan påpekat lär det inte finnas många på detta forum som känner sig träffade. Jag har inte heller träffat hundar med sådan övervikt. Sedan tycker jag inte heller man kan dra alla över en kam, det finns ändå hundar som går på mediciner och liknande som gör att de är svåra att hålla i bra hull. Många med överviktiga hundar kämpar med att de ska gå ner i vikt, det behöver inte betyda att de inte får ordentliga promenader.

mallimalli
2017-07-24 23:37
#6

Jag vet att mina föräldrars hund (en kastrerad tollar-hane på snart 12 år) är rätt överviktig (folk tenderar att säga det när dom träffar honom) och han kanske inte kommer ut riiiktigt så mycket som han borde, men han får iaf 45min-1h på förmiddagen och en mindre kvällspromenad. Men han äter knappt nånting heller. Han får en ostbit på morgonen, och en leverpastejmacka på kvällen (bortskämd!) men utöver det äter han bara ca 2 dl torrfoder under en dag… Så han får jue inte mycket mat men ändå hyfsat mkt motion? Så varför är han så överviktig? Han är gammal och stabbig så orkar inte superlånga promenader längre som han gjorde när han va ung :(

Annons:
Wellcraft
2017-07-25 00:01
#7

Kastration är ingen ursäkt, både mina är kastrerade och lika lätta att hålla i hull som innan.
Dock kan det finnas andra orsaker,som t.ex medicinering.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Forest]
2017-07-25 08:24
#8

1 målgruppen kan vara olika inte bara pankisar som sitter o matar sin kompis med kakor ;) Tyvärr blundar ägarna o tror dom ger kärlek. Jag hade änmält detta då det räknas som djurplågeri.

[Forest]
2017-07-25 08:25
#9

Skrev fel ska vara 2 och inte 1 :) Sen är det tips till ts :)

Frida B
2017-07-25 09:04
#10

#6 haha förlåt men skrattar lite (väldigt vänligt och med glimten i ögat!) Åt din text. Du har ju svaret rakt framför dig. "Bara" en ostbit och "bara" en leverpastejmacka är som att "bara" äta några bullar per dag, eller "bara" någea cheesburgare. Och motionen är inte särskillt mycket i jämförelse med hur han äter. Här handlar det inte om hur mycket han äter utan om vad han äter. Sluta med osten och pastejmackan och ur o simma regelbundet med honom så ska ni se att det blir skillnad :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Hornslandet
2017-07-25 09:46
#11

#8 Nej tror verkligen inte det räknas som djurplågeri med hundar som är lite runda i kroppen.

Malwa
2017-07-25 12:07
#12

Det är så lätt att döma andra och dra förhastade slutsatser! 😕 Alla överviktiga hundar är inte försummade hundar som inte får motion eller som får för mycket mat att äta. Säkert finns det någon som är det, men dra inte alla över en kam!! Hade själv en gammelgubbe som var normalviktig i hela sitt liv, men hans allra sista år av sitt långa liv blev han överviktig, men inte för att han matades med onyttigheter eller för att han skulle ha varit försummad, nej han fick en hormonrelaterad cancertumör som gjorde att vi var tvungna att kastrera honom, dessutom hade han spondylos som han åt fungerande medicin för, och blev därför överviktig sitt sista år. Han var så glad hela tiden och han träffade veterinär minst 2-3 gånger/månad för att checka av hans mående, och så fort han visade att han började få ont på allvar så fick han somna in. Han hade flera olika mediciner som han åt (bl.a. kortison) och de gav honom detta extra år, men med övervikt då. Om du visste hur trist det är att få höra folks översitteri där de tror sig veta bättre än man själv som ägare, istället för att ta reda på fakta. Så var försiktiga med att döma innan ni vet orsaken. ❤️

tiger tok
2017-07-25 13:48
#13

Är själv delägare på en labbe som går upp extremt lätt!! Det är inte kul för varken henne eller oss, och då får hon ordentligt med fysisk motion! Tycker själv inte att det okej att döma alla, dock skall man såklart uppmuntra till att motionera sina hundar!

Annons:
färgfest
2017-07-26 01:04
#14

Hejsan. Det är lätt att säga att folk inte tar hand om sin hund men tyvärr går det inte riktigt att veta vad de gör för att förbättra hundens hälsa. Kan vara omplacering, kan vara på grund av sjukdom, eller så kan ägaren ha matat för mycket men försöker kämpa ner hundens vikt. Ägaren kan till och med lida med lite problem. Det hjälper aldrig att skälla ut andra - inga lyssnar på sånt. Om man vill hjälpa andra så är det bättre att ta en lugnare och snällare diskussion men dem. Eller så låter man bli för att det har inte med en att göra. Det är nog så att veterinären påpekar det redan.

Lojs
2017-07-26 10:45
#15

Tyvärr gör inte motion sådär jättestor skillnad på hullet (om man inte går från extremt lite till väldigt mycket), utan det är foder och godis som brukar vara problemet (om det inte är sjukdomsrelaterad fetma). På något sätt verkar det vara lättare att börja gå mer promenader än att sluta ge snacks jämt, och det gör som sagt inte den stora skillnaden. 
Jag försöker personligen peppa min pappa till att banta deras lilla hund, men han vägrar verkligen sluta med det där förbenade godiset jämt och ständigt, funkade inte ens att veterinären sade till om vikten (och då brukar veterinären där de går acceptera klart mer övervikt än vad jag gör). :(

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Upp till toppen
Annons: