Annons:
Etikettvalpar
Läst 874 ggr
Maryb
2017-07-24 09:41

Orolig för min valp

Hejsan!

Jag har en snart 14 veckors staffevalp här hemma. Saken är den att han har haft lite vajsing med sin mage 3 ggr, han har försökt spy, magen har låtit jättemycket och han har varit förstoppat nästan en hel dag. Vet sa att det inte är farligt så länge han äter, dricker och är pigg vilket han var alla gångerna. I fredags dock så åt han ingenting och han ville ut, till min stora skräck så hann vi inte ut förren han började bajsa SPAGHETTI, nu pratar vi ett helt bo med mask. Det var så hemskt, ringde vet som sa att vi skulle avmaska vilket vi gjorde. Vi avmaskade honom också några dagar efter att vi hämtade hem honom som uppfödaren sa att vi skulle göra. Har aldrig sett något konstigt med hans bajsa och då brukar vi kolla… Kände mig som en dålig matte..

Men efter i fredags har han knappt ätit något :( så fort vi ska ge honom mat så ska han upp i famnen och gosa och han tittar inte ens på maten. Han brukar inhalera den annars… Tycker också att han är lite gnällig vilket han aldrig brukar vara.. Ringde vet igen och dom sa att så länge han kan busa, kissa och bajsa så kan vi avvakta. 

Någon som har erfarenhet av det här? Man blir ju så orolig för sin lilla bäbis.. 

Btw så tyckte veterinären att vi kan ge honom mat 3 ggr om dagen ist för två.  Det har dock fungerat väldigt bra med 2ggr. Vad tycker n?

Annons:
Annette
2017-07-24 09:44
#1

Jag skulle åka till veterinären. Det är viktigt att de äter och dricker, valpar blir lätt uttorkade.

Maryb
2017-07-24 09:50
#2

Men han dricker som han brukar och han äter lite men han äter inte upp allt. Dom tyckte ju att vi skulle avvakta :(

Hornslandet
2017-07-24 09:51
#3

Tja, sålänge man har kontakt med vetten iaf. Han kan ju vara lite mindre matglad efter allt han precis gått igenom.. Vetten lär ju veta bättre än oss iaf som aldrig träffat valpen. Men är man orolig på riktigt är det bättre att åka in än att stanna hemma IMO, iaf är jag så, annars sitter jag bara och grubblar..

Ang ggr/dag så gav jag min valp mat 4 grr/dagen till han var ca 5mån gammal. Sen började jag med 3ggr/dag, han är nu 9mån och jag ger fortfarande 3ggr/dag. Tror bara det är bra att splitta upp det lite, särskilt när de är mindre. De äter ju rätt stora mängder relativt sin storlek, känns som det blir stora portioner annars.

Lona
2017-07-24 11:31
#4

Har du pratat med uppfödaren? En erfaren och engagerad uppfödare är en guldgruva när man blir tveksam om sin valp. Vilket avmaskningsmedel använde du? Vilket använde uppfödaren? Vet du om riken (mamman) är importerad och i så fall från vilket land? Jag har några bekanta vars valpar varit helt fulla med mask trots avmaskning enligt konstens alla regler, deras mammor var importerade från Frankrike/Belgien så min misstanke är att det rörde sig om resistenta maskar helt enkelt. Och ja, det är definitivt bättre att ge valpen mat minst tre ggr/dag.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maryb
2017-07-24 11:46
#5

Heej, nu är han mycket piggare, kan ha varit så att han bara var lite extra gosig imorse men jag blir så jäääkla orolig då han äter mindre. Stoppade maten i en boll med hål i så då dög det att äta.
Jaa jag smsade uppfödaren nu och frågade om hon känner igen det.. mamman är inte importerad:) åh fy det lät verkligen inte kul med resistenta maskar. Köpte milbevax för små hundar och valpar.

Saken är den att han fick korv när vi tränade med honom i lördags. Kan det vara så att han vill ha korv ist för sin vanliga mat? Ska börja ge honom mat 3ggr om dagen istället =) 

Tack för svar!:)

Upp till toppen
Annons: