Annons:
Etiketthälsa
Läst 1287 ggr
KatarinaSt
2017-07-23 15:19

Usch - så orolig... Älskade vovven hos vet...

Allt var normalt i morse, men efter andra promenaden började han gnälla. Han gnäller aldrig annars. Sen kräktes han upp hela frukosten i två omgångar och blev snabbt slö och hängig. Vi märkte att han mådde mycket dåligt.

Eftersom vi såg korvbitar i kräket (som vi absolut inte gett honom) tänkte vi att han lyckats äta upp nåt han hittat när vi var ute. Det går periodvis rykten om att nån lägger ut köttbullar med råttgift i området så blev oroliga ifall han blivit förgiftad.

Vi åkte ganska omgående iväg till vet och han blev bara slöare och slöare. Där konstaterade veterinär att hon kunde känna nåt föremål i tarmarna så han blev inskriven direkt. Nu väntar vi bara på telefonbesked om de hittar nåt på röntgen.

Det är så svårt att kontrollera vad han sätter i sig när vi är ute. T o m när han går i koppel kan han blixtsnabbt sluka saker man inte ens skulle tro vara ätbart. Ska på allvar titta på om man kan använda mun-korg för att förhindra att det sker igen.

Om vi får tillbaka vår lilla älskling vill säga.. Är bara så himla orolig :-(

Annons:
Jojaton
2017-07-23 15:36
#1

Usch vad hemskt! Håller tummarna att han snabbt blir bättre!

Johanna - Instagram

parsley
2017-07-23 15:38
#2

Håller tummarna!

Herveaux
2017-07-23 15:41
#3

Håller tummarna för att det går bra.
Jättebra att ni åkte in så fort!🌺


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Fransu
2017-07-23 15:42
#4

Vilken mardröm. Hoppas det går bra.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

KatarinaSt
2017-07-23 15:46
#5

Tack. Den här väntan på samtal är bara olidlig. Blicken han gav mig när sköterskan bar iväg honom. Jag menar… en cocker spaniels ögon ser bedjande ut under normala omständigheter… Man känner sig som en skurk som lämnar sin älskling hos främlingar när han mår som allra sämst.

Nån här som varit med om att operera bort föremål från mage/tarm hos hund? Det brukar väl gå bra väl?

[Tismon]
2017-07-23 15:49
#6

Idiotmänniskor som lägger ut råttgift med kött…. hoppas det går bra, stackarn :/

Annons:
Elsis matte
2017-07-23 16:07
#7

#5 Har tack och lov aldrig varit med om det, men har hört att bara man kommer in i tid brukar det gå bra, och du reagerade ju på en gång. Hoppas att vovven kryar på sig snabbt!

KatarinaSt
2017-07-23 18:24
#8

Fortfarande inget samtal om hur det går och nu kan man inte ringa dit längre. Växeln stängde kl 17. Han skulle ju direkt till  röntgen så jag fattar inte varför de inte ringer som de lovade. Skrevs in vid 11-12 snåret. Nån som vet nåt nr till Evidensia Kungens kurva som inte går via växeln?

hemul
2017-07-23 19:05
#9

Men shit vad jobbigt! Känner med dig.

Kan du åka dit? Släpper de in dig?

Lona
2017-07-23 20:55
#10

#8, Fy, vad fruktansvärt! Kolla deras hemsida, om de har något journummer? Man ska bara ringa det när man har en akut sjuk hund egentligen men du måste ju få en uppdatering :-( OM det är någon som lagt ut gift/ngt farligt så kanske du ska gå ut med en varning på FB eller liknande om du orkar. Antar att du bor i Sthlm nånstans? Lycka till med vovven nu! <3


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

KatarinaSt
2017-07-23 21:10
#11

#9 Vi tänkte det men eftersom receptionen och växeln stängde 17 så antog vi att ingen skulle öppna.

#10 Nä det var just det. All kontaktinformation pekade på växelnumret. Ska aldrig lämna min hund igen utan att få ett direktnummer.

Till slut så ringde veterinären i alla fall efter många timmars ovisshet. Han fick dropp och smärtstillande och de kunde inte hitta nåt vid kontraströntgen. Imorgon ska de göra ultraljud för att säkerställa att de inte missat nåt. Han var ändå piggare och gladare nu och hade druckit och kissat så jag borde inte oroa mig. 

Helt lugn blir jag dock inte förrän jag har min lilla plutt hemma.

Lona
2017-07-23 21:36
#12

Skönt att det går åt rätt håll men klart man oroar sig!! <3


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lona
2017-07-24 11:32
#13

Hur mår han idag?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
[Nalle-]
2017-07-24 11:38
#14

Usch, så fruktansvärt! Skönt att det trots allt verkar gå åt rätt håll och jag hoppas verkligen att han får komma hem så snart som möjligt 🌺

Maryb
2017-07-24 11:46
#15

Usch vad hemskt!! Hoppas att det går bra för din lilla älskling!!

KatarinaSt
2017-07-24 16:45
#16

Nu har vi just fått hem honom. Gissa om han blev glad när han såg oss 😃

Vi slapp operation tack å lov men ska gå på diet-mat en vecka för att låta tarm-väggar läka. Vet trodde han fått i sig virus eller bakterie (ex från smittad avföring) som orsakat inflammation i tarm-väggarna.

Fattar inte hur jag ska kunna träna honom att inte sluka bajs och annat, så tills dess ska han bära munkorg. Ska försöka hitta nån som passar. 

Hittade den här. Vad sägs? 😉

http://feber.se/pryl/art/333711/en_skrckinjagande_munkorg_till/

Herveaux
2017-07-24 16:51
#17

Vad skönt att plutten är hemma igen! ❤️

Länka till bilden istället så bryter du inte mot CopyRight, kan bli en dyr historia om det vill sig illa.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

hemul
2017-07-24 20:05
#18

Tycker absout du ska satsa på den munkorgen! Ser ju helt perfekt ut! 😂

Lona
2017-07-24 20:21
#19

Åh, vad skönt att han är hemma! På sätt och vis är det ju positivt om han fick i sig baskelusker av något slag och det i alla fall inte var någon som lagt ut förgiftat kött el dyl. Var jättenoga med dietmaten, vi hade fem svårt magsjuka hundar i våras och det tog sin tid innan magarna var ok igen - ena tiken är fortfarande känslig nu ett halvår senare. Hoppas att han kryar på sig snabbt nu!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Fransu
2017-07-24 21:32
#20

Skönt att det gick bra. 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
Upp till toppen
Annons: