Annons:
Etikettbeteende
Läst 954 ggr
devilsdaughter
7/21/17, 9:26 PM

Hur ska vi hantera sömen

Vår lilla valp som vi har haft i snart en vecka verkar inte direkt ha ngt närhetsbehov av oss. Alltså hon kan lägga sig på golvet i ett annat rum och sova där utan att bry sig om vart vi är. Somnar hon hos oss så sover hon där utan problem, så det är absolut inte så att hon söker sig bort från oss, men att det bara är en tillfällighet var hon somnar om vi är där eller ej och för henne verkar det göra detsamma om hon sover i närheten av oss eller inte.

Brukar det vara såhär? Ska vi låta henne somna där hon somnar eller ska vi försöka få henne att vara närmare oss lite mer? Vår förra hund sökte sig till oss redan från dag ett och ville alltid vara nära så detta är ett nytt beteende för oss.

Annons:
devilsdaughter
7/21/17, 9:27 PM
#1

*Sömnen ska det ju stå i rubriken

Honestyisdead
7/21/17, 9:28 PM
#2

Låt hunden sova där den vill.

Fisherling
7/21/17, 9:29 PM
#3

Låter som att ni har en trygg valp som kan sova var som helst. Let sleeping puppies lie. Man ska inte störa, valpar behöver all sin sömn och de kan bli oroliga om man gör en vana att flytta på dem när de somnat.

Vet en person vars valp började morra och hugga när de lyfte upp den när den sov, för den hade tröttnat på att aldrig få sova ifred.

Belzebubble
7/21/17, 9:35 PM
#4

Tycker det låter som en trygg valp. Vi hade problemet att om hunden somnade i samma rum och vi ville gå så följde hon efter, och då var det svårt att låta henne sova ifred för det betydde att man fick sitta kvar också… Efter någon vecka började hon strunta i oss och bara sov när hon blev trött, spela roll var det var.

devilsdaughter
7/21/17, 9:38 PM
#5

Tack för svaren! Det är så vi gjort nu, har aldrig flyttat på henne eller uppmuntrat henne att sova där vi tycker. Började fundera bara nu i soffan när hela familjen sitter i vardagsrummet och så ligger hon och sover i sonens rum istället för att vara här med oss.

Elsis matte
7/21/17, 10:55 PM
#6

Så är min yngsta hund också, redan som liten plutta så lade hon sig där det passade henne, oavsett var vi tvåbenta var. Hon är fortfarande väldigt självständig, men är nu lite bättre på att koordinera sig med vad vi gör. Hundar är individer helt enkelt!

Annons:
devilsdaughter
7/21/17, 10:59 PM
#7

#6: Bara nyfiken, har du märkt ngn skillnad på henne gentemot din andra hundar hur hon är på fri fot ute? Är hon mer självständig där också, gillar att ta långa rundor utan att vara så orolig för var du är osv? Nu har vi inte kommit så långt då vi nyss fått hem henne men kan tänka mig att hon funkar så eftersom hon är så pass självständig redan nu.

Elsis matte
7/21/17, 11:08 PM
#8

Jupp, otroligt självständig ute också. Jag har aldrig haft en sådan hund förut så det har varit en lärorik tid. Till exempel så gick hon helt enkelt från tomten (nu inhägnad) ifall hon blev uttråkad. Bara tog sig en egen promenad i grannskapet och kollade in om någon annan gjorde något kul… Det har aldrig gått att förvänta sig att hon följer mig bara för att, utan har fått göra det lönsamt och efterhand har hon ju insett poängen.

Upp till toppen
Annons: