Annons:
Etikettlydnad
Läst 1542 ggr
Belzebubble
7/21/17, 9:06 AM

Hundmöten

Hej! Jag har som många andra hundägare problem med hundmöten. Jag har en 6 månaders tik som drar och "hänger" I kopplet så fort det kommer en hund. Det går inte att avleda, jag har inte hittat en tillräckligt bra belöning - provade många godissorter, mjukost och favoritleksaker. Det är svårt att träna då vi känner inte så många med hund och ute på promenad är det sällan bra läge för det. Oftast möter vi dem på smala skogstigar eller i bostadsområdet där vi inte kan ändra vår väg. Dessutom fungerar hon bra i alla andra sammanhang. Så fort vi är bland andra hundar är hon snäll och står vid min sida. Det är endast när vi går våra promenader som hon reagerar så, alltså när vi går rakt mot en annan hund. Om man låter henne hälsa så ska hon visa att hon är ofarlig, sen är det bra och vi kan gå vidare. Vi kan även gå tillsammans med andra hundar utan att hon drar för att hälsa. Det känns som att det är enbart när det kommer en hund mot henne. Vi har gått valpkurs där det tyvärr inte riktigt kom upp, och om några veckor börjar grundkursen, men tänkte kolla om någon här sitter på bra tips?

Annons:
[kinjelooo]
7/21/17, 10:16 AM
#1

Är hon inklickad? Du kan börja med att klicka och belöna för att hon tittar på den mötande hunden. Börja på långt håll innan hon låser sig och fortsätt genom hela mötet (eller så långt det går). Utan klicker går det ju också iofs, säg "bra" eller vad du nu har för ord för rätt och belöna. Bli löjligt glad och latcha gärna med henne när hon vänder uppmärksamhet mot dig så gör du det hela till något extra kul :)

Belzebubble
7/21/17, 2:29 PM
#2

Tänkte aldrig på att ta med klickern, tack! Största problemet är att vi har inte något tillräckligt bra som lockar henne. Men klicket tycker hon är roligare än godiset efteråt, så det kanske har en chans! :D

hemul
7/21/17, 2:37 PM
#3

Är hon inte intresserad av godis alls? Finns det nåt annat då? Lite bus eller bara att bli omklappad, beundrad och berömd kanske? Eller det plus godis? Kamp och sånt kanske inte är så lyckat i den här situationen då du vill att hon ska hålla sig lugn. Eller kanske tänker jag fel där.

Elsis matte
7/21/17, 3:55 PM
#4

För det första, inte hälsa i den situationen för det ökar bara hennes förväntningar, plus att dragandet i kopplet blir belönat om det slutar i en hälsning. Sedan skulle jag börja i andra situationer att jobba på hennes självkontroll. Är det så att hon aldrig drar utöver vid hundmöten? Förivrar hon sig inte annars? Genom att jobba i situationer där du har mer kontroll över förloppet kan du lära henne att det lönar sig att visa behärskning.

Belzebubble
7/21/17, 9:32 PM
#5

#3 Nej, hon är inte så matglad, och speciellt inte utomhus. Om det är helt lugnt och hon är rastad så kan hon tänka sig rikta sin uppmärksamhet på oss för lite godis - vi tränar mycket kontakt när vi är ute. Hon drar sällan i kopplet, men blir helt ointresserad av oss och bara går med nosen i marken. :) Leksaker har fungerat bra, men hon tappar intresset ju närmare hunden kommer. #4 Nej, hon får inte hälsa bara så där. Oftast är det ingen som vill stanna, alla är så upptagna här, haha. Om vi hälsar så väntar vi först på att hon sätter sig ner och väntar - och det går fint! Det känns som det är endast när hundar går rakt mot henne som det är jobbigt. Så fort de är förbi så är det lugnt och hon blir en snäll och lugn valp igen… Hon står alltså inte och spanar efter dem utan går vidare direkt. :)

hemul
7/21/17, 10:28 PM
#6

#5 Men kör på leksaker då. Du måste nog bra träna på så långt avstånd att din hund inte reagerar på den andra hunden, bara noterat att där kommer en annan hund långt därborta.

Annons:
Upp till toppen
Annons: