Annons:
Etiketthälsa
Läst 904 ggr
Lakritsstjärna
7/21/17, 12:31 AM

Ge hundar kött och skippa foder?

Har precis sett en dokomentär på Netflix om djurfoder. Efter att ha sett den så känns det mest rimliga vara att ge hunden rå kött. Hundar är gjorda för att äta kött som är rå. De har en helt annan matsmältning e ensymer och tarmsystem än vi människor och deras magsyra är mycket surare för att kunna döda bakterier i kött. Deras tarmar är inte gjorda så mycket finrer och kolhydrater då de är mycket kortare än människans tarm. Är det någon som har erfarenhet om att inte ge hundmat utan istället ge i huvudsakligen riktigt kött till hundar?

Annons:
Wellcraft
7/21/17, 12:40 AM
#1

Detta är inget nytt. Men det stämmer, oftast är den bästa kosten för hunden rått kött, inälvor och ben. Barf och färskfoder består av just detta. Barf lagar man ihop själv med råvaror man själv köper, ser till att rätt mängd kött, inälvor, ben finns i kosten så hunden får i sig allt den bejöver, det räcker inte med enbart kött. Självklart är allt rått. Färskfoder är färdigblandat och finns i djuraffärer, rekommenderas för nybörjare så hunden får i sig allt den behöver, om man köper ett helfoder dvs. Ska man ge rått kött är det viktigt att ge svenskt, eller åtminstone Nordiskt kött.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

hemul
7/21/17, 1:38 AM
#2

Var det Pet Fooled du såg?

Changrila
7/21/17, 5:46 AM
#3

Jag har inte gett torrfoder på många år, men nog får de hundmat ändå, rå mat ;) Precis som #1 skriver så kan det vara klokt att börja ge färskfoder. Det finns i de allra flesta djuraffärer och de flesta sorter idag är helfoder, vilket gör att du inte behöver göra mer än att tina maten (förvaras i frys annars) och servera. Börja där, och läs sedan på om barf :)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Lojs
7/21/17, 10:36 AM
#4

Som sagt, det är inte bara att börja ge rått kött, det måste ha rätt sammansättning och varieras över tid. Man behöver veta hur många procent ben, kött, inälvor, eventuellt grönsaker plus tillskott som behövs för att hunden ska må bra över tid, plus anpassa efter ens egen individ. Men när man får ihop det så har det märkts tydligt på i alla fall mina hundar att de mår mycket bättre av det. 

I alla fall, som andra skrivit, färskfoder är ett jättebra alternativ, ett färdigt, redan beräknat foder som inte är tillagat. =) (Alltså inte burkmat, det är inte vad som kallas färskfoder, utan sånt som finns i frys i djuraffären).

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lona
7/21/17, 11:10 AM
#5

Dock är Pet fooled extremt vinklad, jag säger inte emot att rått kött/ben mm är bra för hunden men lite annan källkritik utöver den filmen är inte helt fel ;-)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Zepp
7/21/17, 1:11 PM
#6

Mm.. mycket som förekommer på Netflix.. oså skall man själv helst vara veterinär/kostvetare.. för att begripa allt!

Iallafall.. på http://barf.ifokus.se/ så samlas många som menar att våra djur helst skall äta så ursprunlig föda som man orkar leverera.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
hemul
7/21/17, 2:32 PM
#7

Nu vet vi ju inte ens om det var Pet Fooled #0 såg…

Lona
7/21/17, 7:47 PM
#8

#7, Sant, men hur många hundmatsdokumentärer finns det på Netflix ;-) ? Men du har helt klart rätt!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

hemul
7/21/17, 8:17 PM
#9

Inte vet jag. Fick den inte därifrån.

Lakritsstjärna
7/21/17, 9:17 PM
#10

Det var pet fooled jag såg :)

Upp till toppen
Annons: