Annons:
Etikettvalpar
Läst 4882 ggr
hanahdelic
7/20/17, 11:35 AM

Övertrött valp?

Har en 10 veckors valp här hemma som går på högvarv. Han är så pigg, nyfiken och lekfull att han lätt glömmer bort att sova. Detta gör att han blir vad jag själv kallar "övertrött", och då är han hemsk att ha o göra med. Finns det något sätt att få honom att varva ner? Har aldrig haft valp innan så är supertacksam för alla svar, vill lära mig så att jag kan göra det bästa för min pälskling❤️

Annons:
[Tismon]
7/20/17, 11:56 AM
#1

Passitivitetsträning :)

Solrosen23
7/20/17, 4:35 PM
#2

Vi har också en 10 veckorsvalp hemma och när han blir övertrött gör vi "ryggsäcken" på honom. Nu förstår han att han måste lugna ner sig innan vi släpper honom så han lägger sig ner snabbt. Det brukar fungera för oss. Ibland när han är övertrött gör vi så att alla sätter sig i soffan eller i fåtöljen. Då brukar han ganska snabbt komma och lägga sig vid våra fötter eller under fåtöljen. :)

tiger tok
7/20/17, 5:08 PM
#3

Jag har gjort ungefär som personen ovan, men jag satte min valp i mitt knä och han fick inte gå förrän han var lugn. Vilket oftast resulterade i att han somnade, så om han är uppjagad och jag sätter honom i knät, somnar han/ slappnar av nästan omedelbart! Har man en större ras är nog "ryggsäcken" smidigare IOM att hunden kanske inte får plats i knät när den blir äldre!

[kinjelooo]
7/21/17, 10:23 AM
#4

Ryggsäck är en jättebra grej när valpen blir övertröttt. Det bästa är att se till att den inte blir det. Lek korta stunder, gå inte promenader vid varje rastning utan håll er till ett bekant område. När ni har lekt en stund, valpen har ätit och rastats så "tvångnatrar" du valpen och det är vila som gäller. Sömn är superviktig för valpar, de sover ofta upp till 22timmar per dygn och är aktiva xa 15-20min åt gången.

devilsdaughter
7/21/17, 9:09 PM
#5

# Oj! Stämmer det att de sover så mkt?

Belzebubble
7/21/17, 9:37 PM
#6

#5 Ja, valpar ska sova mycket! Min sov kanske 20-22 timmar i början och var aldrig mer vaken än 1 timme åt gången. Nu när hon är 6 månader sover hon lätt 18 timmar fortfarande… Det tar på krafterna att växa!

Annons:
Hornslandet
7/22/17, 2:47 PM
#7

#3 jag har gjort samma och min är en stor ras. Knät funkar iaf, eller ja, vi sitter ju på golvet så han är mer lite halvt i knät kanske.. det går även med 32kg valp🐕 det var det som funkade gör oss, att helt enkelt tvinga honom att sitta still en stund, då varvade han ner och kunde lägga sig sen. Numer fortsätter han aldrig hetsa om jag sätter mig ner med honom om han är igång.

tiger tok
7/22/17, 3:18 PM
#8

#7 kul att det funkade för dig med! Mycket smidigt faktiskt!

Hornslandet
7/22/17, 6:46 PM
#9

Kan bara tillägga att alla valpar verkligen inte sover 20h/dygnet, så oroa dig inte för att "få ihop" tillräckligt med timmar osv.. Min sover kanske 6h dagtid och ibland mindre, ibland lite mer. Men han sover ju på natten, det har han alltid varit bra med turligt nog. Visst, inte som att han härjar all övrig tid, men kan ligga och titta osv.

Mika-S
7/22/17, 9:44 PM
#10

Håller med #9. Mina valpar (av bruksraser) har sovit ca 12-14 timmar per dygn. De har inga problem med passivitet.Redan när senaste valpen var under 8 veckor, hos uppfödaren så sov den och var vaken i 1,5 timmars intervaller.  Hur stort sömnbehov valpar har beror nu mycket på ras och individ samt vilket period valpen är i sin utvecklingskurva.

Sajtvärd för Valp & unghund

Mvh Mika

ForeverEmma_
7/23/17, 9:43 AM
#11

Min kille på 4mån har jag alltid lagt mig på golvet med när han blir sådära övertrött. Ibland har han bara dock ryck och springer runt hela huset eller så bara vandrar han och inte kommer till ro. Men då har han oftast fått ett tuggben eller en leksak att tugga lite på tills han själv inser att han är trött nog, vilket tar 1-2min  sen är han tvär däckad. 

Nu behöver man bara sitta med han på golvet eller lägga sig så kommer han och somnar på första.

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

Hornslandet
7/23/17, 11:21 AM
#12

Kul det är att höra om hur olika alla valpar är, samtidigt som det finns likheter. Som tex i #11, om jag ger ett tuggben till min valp så varvar han inte ner förrän tuggbenet är helt slut (eller jag tagit bort det om det är för stort att sätta i sig i ett svep), han druckit vatten och det gått en stund.. Hur trött han än är skulle han aldrig bara sluta tugga och somna om benet finns där.

Upp till toppen
Annons: