Annons:
Etikettlydnad
Läst 2211 ggr
Hamsternsara
2017-07-20 10:06

kommer tillslut in

Hej! Vi har en inhängnad tomt utanför vår villa där vi släpper ut hunden ibland för att han ska kunna morgonkissa och springa av sig lite. När vi är ute i trädgården kan han vara med och det är ett perfekt ställe att träna på. Problemet är dock att vi har en cykelväg bredvid vårt hus. När en hund kommer förbi där släpper han allt och rusar dit till staketet, ställer sig med tassarna mot och skäller. Han springer längs staketet, hoppar, och ger sig inte förrän hunden är långt borta. Det här är såklart jättejobbigt, stackars hundägare som måste gå förbi där och få en uppstressad hund! Vi får ingen kontakt med vovven när han gör såhär. Vi ropar, säger "kom får du godis!" och visslar. Men när hunden är långt borta, då lyssnar han minsann och kommer in och förväntar sig belöning. Hur ska man bemöta detta? Godis eller inte när han TILLSLUT kommer in? Det går ju inte att undvika hundar som går förbi heller. Jag har börjat strunta i honom när han kommer in och vill ha belöning. Är det rätt eller fel? Det känns ju lite konstigt att ge godis för att han först inte "hörde" mig och sen bestämde sig för att lyssna!

Annons:
[134643]
2017-07-20 10:37
#1

För det första skulle jag ha långlina på hunden, ni måste kunna få kontakt med den annars så kommer inte beteendet att förändras. Sen skulle jag kika på skvallerträning :)

Emo
2017-07-20 11:03
#2

Har du tillräckligt stor tomt, kan du sätta ett staket c:a 20 meter in, så blir det lugnare och folk kan inte klaga på din hunds uppförande. Så skyddar du även din hund från elaka människor.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

CayKantos
2017-07-20 12:05
#3

Tycker som #1. Det #2 skriver känns jobbigt och bara som ett sätt att undvika problemet

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

hemul
2017-07-20 14:26
#4

Tror som #1. Ska du belöna tror jag det ska komma mycket tidigare, mer som en avledning. D.v.s. så snart ni ser nån långt bort på gatan, innan han går igång. Skvallerträning med andra ord.

Han är ju så klart jättenöjd med det han gör nu. Han lyckas ju skrämma bort alla som går förbi och tycker säkert han är värsta vakthunden. 😉

Elsis matte
2017-07-20 17:54
#5

Vad du gör när han väl kommer in spelar ingen roll alls, du kommer inte kunna påverka utfallen på det sättet. Det enda sättet är att vara med hunden ute och faktiskt träna den planerat. Lär honom vad han konkret ska göra när hundar går förbi. Skvallerträning är en bra grund, men om han nu på sikt ska kunna vara ute själv är det bra om ni kan belöna upp ett självständigt beteende, som att han kanske kan få en upphöjd plattform att ligga på och att han blir belönad för att vara där när andra går förbi. Under träningsperioden bör ni undvika att hunden tränar på felbeteendet, och alltså inte låta honom gå helt fritt på tomten. Om det ändå råkar bli så att han springer till staketet och skäller, gå genast lugnt och hämta honom. Led tillbaka i halsbandet och ta in honom i huset tills han lugnat sig.

hemul
2017-07-21 14:33
#6

Låter vettigt det du säger.

Annons:
Upp till toppen
Annons: