Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 1517 ggr
A71
2017-07-19 23:51

Skaffa hund

Hej alla hundälskare. Jag och min fästmö har bestämt oss för att skaffa hund och kollar runt på olika alternativ. Vi har kommit fram till vad vi söker i en hund och kollar på olika raser. Vi skulle gärna vilja få lite tips eller vägledning för att hitta rätt ras för oss. Uppskattar alla svar jättemycket.Våra "kritier" är: -lägenhetshund som är lekfull och kräver måttlig motion - kan tävla med i t.ex, agility - inte för stor så man kan ta med sig till olika utflykter och aktiviter -allergivänlig ras som kräver lite pälsvård - ska vara social med andra hundar och människor - ska vara väldigt bra med barn De raser vi kollat på är: 1.cavapoo 2. Labradoodle 3. Pudel 4. Spansk vattenhund 5. Barbet 6. Lagotto 7. Samojed 8. Bichon havanaise 9. Riesenschnazer Ha de gott!

Annons:
[Tismon]
2017-07-19 23:56
#1

Papillon/phalene?

tiger tok
2017-07-20 06:04
#2

Riesenschnauzer är en brukshund, dem kräver nog mer är sådär! Samojed tror jag inte är rätt. Men pudel är alldeles utmärkt! Kanske Corgi? Cocker spaniel? Sheltie?

peafie
2017-07-20 06:26
#3

De två första på er lista är inte raser, utan blandraser. Pudel tycker jag låter som ett utmärkt val.

Bloggen     ○    Instagram

Lilahnee
2017-07-20 07:02
#4

Pudel eller bichon havanaise tycker jag låter som bra val :)

ifoundnemo
2017-07-20 08:57
#5

Samojeden är en draghund i grunden så den kräver mycket motion. Men gillar ni det utseendet så tror jag att japansk spets kan passa! De skäller när någon kommer men med lite träning är det inga problem i lägenhet :)

ipopuma
2017-07-20 09:58
#6

Vill bara skriva. Med de kraven rekommenderar jag verkligen inte riesenschanuzer. Det är en arbetande ras med mycket motor och drift i. Den kräver mycket stimulans och flera riesens tävlar högt inom bruks och ipo. 

Min uppfattning är att de amerikanska är mer loja men då får du hem en jättestor hund som i mina ögon inte är rastypisk för fem öre. Samt att köra agility med en sådan är nog inte det mest optimala om man vill satsa så pass mycket att man vill tävla sig uppåt lite.

Dvärgschnauzern är då ett bättre alternativ skulle jag tro. Den är en positiv, alert hund som hänger med på allt. En svart med bra päls kräver lika mycket pälsvård som en riesen. Finns ett par som är bra på agility och andra har även tävlat inom andra grenar så som lydnad, rally och bruks. En allt och allo hund som de flesta är mycket vänliga. En enkel hund som ena dagen kan gå 2 mil och andra dagen bara ligga på soffan i ett par dagar. Glad i varje situation. Har fortfarande det charmiga schnauzer beteendet. Kolla upp rasen vet jag och fråga om du har några frågor. Har både riesen och dvärg

Annons:
A71
2017-07-20 10:25
#7

Tack för era svar. Samojed och riesen fick vara kvar på listan för att de är oerhört fina raser. Vi letar som sagt efter en allergivänlig ras så dvärgschnauzer är väldigt intressant. Hur lika är dom riesen i deras beetende?

Wellcraft
2017-07-20 12:15
#8

Lagotto kräver ordentligt med aktivering och är inte den enklaste hunden att starta med.
Agility och promenader räcker inte, rasen måste få jobba ordentligt speciellt med näsan och då inte små godisspår utan ordentliga spår och sök.
Har träffat för många understimulerade lagottos, och de är inte roliga kan jag lova.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Changrila
2017-07-20 12:45
#9

Värt att notera är att det inte finns några allergivänliga raser. Vissa allerigiker tål vissa hundar. Om en allergiker tål en hund så är det inte säkert att allergikern tål en annan likadan hund, eller ens ett syskon eller en avkomma. Dessutom är valpar mer allergiframkallande än vuxna. Är man allergiker och vill ha hund är det bästa därför att kolla efter en vuxen hund. Kolla med uppfödare till raser som är intressanta (bra hundar brukar inte hamna på annons utan går till någon som känner någon…) och kolla på tex hundstallet. Se till att ha hunden på prov ett tag innan köp för att se så att det fungerar med allergin och allt annat.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

[Tismon]
2017-07-20 12:49
#10

Sen så finns det även olika allergener man är allergisk hos hundar, vissa är allergisk mot huden tex medan andra är mot salivet osv. Så det kan verkligen vara jätte olika!

Honestyisdead
2017-07-20 13:00
#11

Har någon i hemmet hundallergi avråder jag från att köpa hund.

CayKantos
2017-07-20 15:27
#12

Säger som vissa andra. Köp en vuxen hund. Eftersom allergi kan gå från individ till individ. Så kan ni träffa individen flrst och sen känna av både på allergi delen och om hunden passar er :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Belzebubble
2017-07-20 19:12
#13

#7 Det resonemanget förstår jag inte. Ni har tydliga krav på hunden, men när raserna inte uppfyller dessa så struntar ni i det ändå för att de är fina? :)

Annons:
A71
2017-07-20 19:32
#14

Ursäkta min otydlighet. Vi förstår att de inte är optimala raser för oss och vår livssituation. Menade mer att de är fina raser och att vi kollat på dom men förstår att de inte är rätt hund/hundar för oss. Borde tagit bort dessa från min lista innan jag publicerade inlägget. Tack för bra tips!

Lona
2017-07-20 21:35
#15

Pudel, bichon havanais och dvärgschnauzer låter väl som bra alternativ, eventuellt även några av de mindre terrierna som norwich och norfolk, kanske även aussien (terriern alltså, inte bruksrasen!). Det är en del mentala skillnader på raserna, jag skulle tex säga att dvärgschnauzer och terrierna är lite mer robusta både fysiskt och mentalt, men också har lite mer egen vilja. Havanaisen är ofta en visserligen pigg men samtidigt lite mildare typ av hund så det beror ju på vad man gillar. Vad gäller pudel så är det inte riktigt min typ av hund - men det innebär ju inte att den inte är rätt för er! En fördel är förstås att de finns i olika storlekar, jag hade dock undvikit toypudel (minsta varianten) då de kan vara ganska sköra och skada sig lätt. Vill ni SATSA på agility så är pudeln förmodligen bästa valet, rasen ligger ofta bland de främsta. Köp då från en kennel som satsar på just arbetande pudlar och inte är mest inriktad på utställning. De andra raserna kan också mycket väl köra agility men pudel och dvärgschnauzer är förmodligen bästa valet på just den punkten. Det är ju det där med allergin som är knepigt, det finns liksom inga garantier. Man bör dessutom ha i beaktande att man sänker sin "toleranströskel" även för övriga allergier, samt att hundar kan föra med sig pollen och andra allergener in. Skaffar man ändå hund trots allergi är även mitt råd att ta en äldre hund på prov. En valp mår inte bra av att flytta hit och dit men en stabil, vuxen hund kan gott och väl provbo hos någon ett tag. Det kan också vara bea att göra hemmet så lågallergent som möjligt, inte så mycket textilier ich att de man har är lätta att tvätta osv - i synnerhet hundens bädd. Jag brukar köra med gamla påslakan att stoppa bädden i, lätt att ta av och köra i maskin.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

fridarebecka
2017-07-21 09:07
#16

Många "allergivänliga" raser fäller lite eller inget, men kräver pälsvård istället. Många du räknat upp är såna raser, men alla går ju att hålla kortklippta så slipper ni den värsta pälsvården 🙂 Beroende på hur högt ni vill satsa på agilityn så hade jag behållit bichon, pudel och barbet (ev lagotto och spansk vattenhund, om du är beredd att aktivera mer än vad du angett) på listan.

Jag hade lite liknande kriterier när jag skaffade min senaste hund, däremot ville jag träna spår och lydnad också. Men i övrigt: inte för mkt pälsvård, skulle funka i lägenhet, en "glad" ras som inte klättrar på väggarna vid vilodagar. Det blev en  bearded collie och jag är så nöjd med det valet! Svarar gärna på frågor på PM om du vill veta mer om rasen🙂 Enligt mig skulle en beardis passa dina kriterier.

Upp till toppen
Annons: