Annons:
Etiketthälsa
Läst 3445 ggr
aatto
7/19/17, 11:20 PM

Är min hund för mager?

Jag läste om hundars hälsa och kom in på vikt. Beskrivningen på hur man känner om hunden är för mager var lite otydlig, men det stod att man känner hundens höftben och revben.

När jag stryker med handen över min hunds mage känner jag tydligt revbenen. Likaså med höftben och ryggrad. Jag trycker inte alls utan klappar honom som vem som helst. När jag känner på andra hundar känner man att det är ett lager fett, inte på min hund. Det känns som lite skinn och päls över revbenen direkt.

Han har fri tillgång till torrfoder och vatten dygnet runt och äter ungefär 4-5 gånger per dagen. Ibland får han fet hundmat med oxfilé och matrester. Han får ungefär 2-3 km motionering varje dag. Hans ras är till för att arbeta så han är väldigt aktiv. Han beter sig som alla andra hundar och visar inga tecken alls på smärta. Jag funderar på att ge honom mer mat med fett i men om han inte är underviktig behövs det inte.

Annons:
Honestyisdead
7/19/17, 11:29 PM
#1

Går inte att svara på utan att se hunden. Vilken ras är Det?

Cragan
7/19/17, 11:29 PM
#2

på min hund så känner jag höftbenen utan problem revbenen inte lika lätt men hon ligger i överkant av vart hon skall ligga också ca 27-28kg optimalt under 25kg.
men är svårt att avgöra utan bild och även med bild så kan det vara oerhört svårt att avgöra lite beroende på ras.

Herveaux
7/19/17, 11:36 PM
#3

Kan du lägga upp en bild och skriva ut vad det är för ras/er och ålder?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

aatto
7/20/17, 12:43 AM
#4

Han är en renrasig bearded collie, ca 6 år gammal. Han har väldigt tjock päls så det syns inte, men känns tydligt. Jag har ingen aning om vad han väger.

Elsis matte
7/20/17, 7:14 AM
#5

Vad får han för mat och hur mycket äter han? Hur många gånger om dagen är inte så intressant, utan hur mycket hunden får i sig totalt och energihalten i fodret. Ofta blir aptiten sämre om fodret är framme jämt, ger du måltider har du även mer kontroll över vad han får i sig. Han låter i smalaste laget, men det är svårt att säga utan att själv känna på hunden. Han kan ju dessutom vara omusklad när han får såpass lite motion?

ifoundnemo
7/20/17, 9:01 AM
#6

Om du är orolig kan du ju ringa och rådfråga veterinär :). Vår veterinär känner alltid igenom våra hundar vid vaccinationer så då säger hon till om dem skulle behöva gå upp eller ner i vikt :)

Annons:
ifoundnemo
7/20/17, 9:02 AM
#7

Men då väger hon dem och känner på dem så vet inte om det räcker med att väga hunden men du kan ju alltid ringa och höra :)

Changrila
7/20/17, 12:46 PM
#8

Det låter mer som att hunden är omusklad än att den är för smal tycker jag.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

hemul
7/20/17, 2:18 PM
#9

Tänkte faktiskt också på det. Om inte aatto skrev fel, så är ju 2-3 km per dag väldigt lite motion. Det är ungefär 5 ggr runt mitt kvarter.

Hornslandet
7/22/17, 12:04 PM
#10

Tycker man liksom kan se på en hund om den är underviktig.. Att känna revbenen är ju inget konstigt, själv har jag det som en liten tumregel, dvs att man känner revbenen men inte "för mycket" så han är utmärglad såklart. Om jag inte kände revbenen alls på min valp så skulle han vara lite för tjock.

Upp till toppen
Annons: