Annons:
Etikettövrigt
Läst 935 ggr
malmokvinna
7/18/17, 8:58 AM

Resa till Spanien med två små hundar

Funderar på att resa till något varmare ställe någon månad eller två till vintern. Tanken är att ta med mina två små hundar, men jag är helt oerfaren av att flyga och bo utomlands med hund. EU-passet har jag läst om och förstått men det är mer hur jag hittar bra boende som dels inte kostar skjortan och som tillåter hund. Någon som har förslag på resmål? Boende? Finns taxi som tillåter hundar i bilen? Bussar? Andra synpunkter som kan vara värdefulla mottas med tacksamhet.

Annons:
Vrilen
7/18/17, 10:16 AM
#1

Kan lägga till att djuren tyvärr ibland blir väldigt dåligt behandlade på flygplatsen.

Här är en video jag hittade på youtube för några dagar:https://www.youtube.com/watch?v=qFfEngL2fj4

Det kan säkert gå bra men jag hade inte tagit med mina djur.

Herveaux
7/18/17, 11:36 AM
#2

Jag är av den åsikten att ska inte hundarna resa för att meriteras eller ingå i avel så har dom det bättre hemma i Sverige.

Hitta en bra hundvakt eller ett trevligt pensionat istället.Glad
Det kommer ni spara både energi, tid och pengar på.
Hundarna slipper då också all stress en flygresa innebär och riskerar inte att utsättas för sjukdomar m.m. i utlandet. 

Jag vet inte hur "hundvänligt" Spanien är, men bara tanken på gatuhundarna hade avskräckt mig från att ta med min hund.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Haztparken
7/18/17, 1:22 PM
#3

Hade varit rädd att mina hundar skulle bli smittade av leishmania om jag åkte till Spanien. Tror där finns vaccin så ska du dit kolla upp det! Ingen rolig sjukdom att få…

Wellcraft
7/18/17, 3:20 PM
#4

Vad jag förstått så är (ägda) hundar väldigt välkomna i Spanien.
Det man bör tänka på är att många har sina hundar lösa (vilket sällan är ett problem) men också att det finns gatuhundar som rör sig fritt och kan sprida smitta.
Även risk för leishmania finns, vilket är en kronisk sjukdom som tyvärr är dyr att behandla, och den behandlas hela hundens liv.
Vad gäller flyg så får väl småhundar åka som handbagage?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Lona
7/18/17, 5:55 PM
#5

#4, Jag tror att de flesta bolag som tillåter hund i kabinen har en maxvikt på 8 kg, inklusive buren. Finns även vissa måttangivelser då bur + hund räknas som handbagage (vilket innebär att man inte får ta med sig "vanligt" handbagage dessutom). Frågan är hur små hundar TS har?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

malmokvinna
7/18/17, 6:30 PM
#6

De väger 4,3 och 5,4 kg, och trodde inte en fick ha med två hundar i kabinen. De maxmått jag sett gällande transportväska i kabin rymmer nog inte två hundar. Det är naturligtvis en avvägning mellan för- och nackdelar att ha dem med. Tror inte de skulle må bra av att vara ifrån mig så länge som jag tänkte vara borta. Då är det bättre att jag stannar hemma.

Annons:
hemul
7/19/17, 1:29 PM
#7

#1 Fy fan! 😡

Honestyisdead
7/19/17, 3:03 PM
#8

Jag hade aldrig utsatt hundar för flygresan. Eller riskerna med sjukdomar bara för en semester.

tk1971
7/19/17, 3:18 PM
#9

Jag håller med Herveaux. Det blir bättre för alla parter om du kan hitta nåt pålitligt och bra hundpensionat, alternativt att hundarna kan bo hos nån du känner väl. Jag har bara flugit med hund inom Sverige några gånger, och då var hunden placerad i en bur i bagageutrymmet. Det ångrar jag. Jag har ingen aning om vad som hände under flygturen, men när jag hämtade hunden var hon synbart stressad och skakade. Om jag bara kan undvika det så kommer jag inte att utsätta mina nuvarande hundar för det.

Upp till toppen
Annons: