Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 662 ggr
devilsdaughter
2017-07-17 11:42

Valp och hästar/hästhage

Valpen är hemma och det är så otroligt spännande med en liten valp i huset. Men nu kommer alla funderingar hur jag ska göra rätt från början.

Det är såhär att vi har hästar och en av sommarhagarna är på andra sidan grusvägen framför vårt hus, vi går förbi där så fort vi lämnar tomten . Just nu går hästarna i den.

Hur ska jag lära hunden att:

* Inte gå in i hagen när hästarna är där,  MEN när hästarna inte är där så kommer vi vistas i hagarna en hel del och då är det ok.

* Inte gå nära hästarna när vi tex har de uppbundna på gårdsplanen. 

Vi vill i första hand om det är möjligt försöka klara vardagen så mycket som möjligt utan koppel. Kommer självklart koppelträna och lydnadsträna massor men detta med hästarna är något som kommer finnas i vår vardag från dag 1 och då finns ju inte lydnaden där.

Valpen är nu försiktig nära hästhagen och är lite rädd för hästarna, så kommer nog dröja lite innan hon är modig nog att närma sig hästarna eller vilja gå in i hagen, men misstänker att den dagen kommer ;)

Annons:
hemul
2017-07-17 13:55
#1

Kanske lära den att aldrig gå in i hagen, alltså inte ens om den är tom på hästar, om inte matte/husse är med eller ger den tillåtelse?

Lona
2017-07-17 15:16
#2

Jag är inne på hemuls spår, mina hundar vet att utanför hästhagen väntar man, matte öppnar, man får gå in, matte stänger och sedan är det antingen fot (om det är hästar i hagen) eller spring och lek. Samma sak om vi ska "krypa" mellan trådarna, man väntar på mattes "varsågod". Är hagen öppen så får de springa in som de vill. Det krockar lite med att min ena hund är en jakthund som SKA hoppa över stängsel, men hon har full koll på vilket som gäller i respektive situation.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: