Annons:
Etikettbeteende
Läst 828 ggr
[Janssonlisa]
2017-07-17 10:23

Dagmattens nya hund. Första mötet med min?

Hej!

Min hund är hos min farmor om dagarna. Hon har tidigare haft en labbe precis som min och de har gått väldigt bra tillsammans. För några månader sedan gick  farmors hund bort och hon har nu skaffat en liten 5 årig norwichterrier.  Idag ska vovvarna få bekanta sig med varandra men hur är bäst att gå tillväga? 

är det bäst att vara hos min farmor? eller ute någonstans? bara släppa lös dem? ha dem i koppel? 

Tacksam för alla tips! :)

Annons:
[Tismon]
2017-07-17 10:25
#1

Första mötet brukar man rekommendera att de träffas ute på neutral mark då det inte är någons revir :) Jag har fått höra att man gärna inte har koppel när hundar träffas (tydligen ska det bli enklare att trigga slagsmål??) Mem vet inte om så är fallet. Kan mycket väl bara vara en myt

[Janssonlisa]
2017-07-17 10:29
#2

Tack!

Ja jag har också hört att man helst inte ska ha koppel, men blir lite feg med tanke på att jag har en stor klumpig labbe och hon en liten norwich… :/

[Tismon]
2017-07-17 10:32
#3

Nu känner jag inte din hund, men labbar brukar vara ganska snälla :) jag tror den största risken är väl att din labbe är klumpig och leker lite för tungt

peafie
2017-07-17 10:35
#4

Gå en promenad med båda hundarna tillsammans utan att låta dem hälsa/leka, det tar udden av det värsta. Sen skulle jag ha haft en tumme i ögat på labben och förbjudit våldsam lek. Mina två fick inte leka när valpen var liten just för den äldre inte förstod att ta det lugnt. De förstår fort.

Bloggen     ○    Instagram

[Janssonlisa]
2017-07-17 10:41
#5

#3 Han är genomsnäll, men är mest rädd att han ska råka göra illa henne av ren klumpighet… 

#4 okej ja det låter nog som en bra idé att gå en lugn promenad före, tack! jag har även gått en långpromenad nu så han ska vara lite trött från start ;)

[Tismon]
2017-07-17 10:51
#6

Lycka till! Det kommer säkert gå bra ska du se :)

Annons:
[Janssonlisa]
2017-07-17 10:58
#7

#6 Jag hoppas det, tack!

CayKantos
2017-07-17 12:36
#8

Jag skulle säga som #1 men ta en promenad förat innan de får lov att hälsa på varann. Starta lite längre boet för varann om det är svprt för hundarna. Dom ska skita i varann och köra sig egen grej. Då kan ni även avvakta och flralka läsa av hundarna lite i förväg så ingen känner sig direkt otrygg med den andra. För iaf kanske dom behöver fler promenader flr att vänja sig till varann eller som #4 säger en tumma i ögat på dom när dom släpps. Men viktigt är att ni är avslappnade under prommis såväl när dom är lösa och inte står och ör oroliga och nervösa. För det känner hundarna av direkt och kan dp just resultera i det man oroar sig för. Lycka till!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

hemul
2017-07-17 13:57
#9

Tror jag också på. Koppelpromenad först. Lösa ut sen. Inne sist.

[Janssonlisa]
2017-07-17 22:32
#10

tack för allt! det gick suveränt!

Vi tog en liten runda med dem först i koppel. De nosade lite på varandra vid några tillfällen under promenaden men ingen  tendens till att någon av dem ville leka. Efter det så släppte vi lös dem en stund. Charlie brydde sig inte ens om den lille, gick till mig och frågade vad vi skulle göra istället 😃 När vi insåg att det gick så bra gick vi hem till farmor o fikade. Den lille somnade på soffan och Charlie tiggde fika av farmor 👍 det var ju ingen konst det där. så himla skönt!

hemul
2017-07-18 01:55
#11

Va bra! 🙂

peafie
2017-07-18 09:51
#12

Duktig Charlie! :) skönt att allt gick bra.

Bloggen     ○    Instagram

Upp till toppen
Annons: