Annons:
Etiketthälsa
Läst 1724 ggr
[Tismon]
7/16/17, 12:07 PM

Min jack russell har ont

Han är 12 år och dessa problem är återkommande ibland årsvis och ibland varannat år osv. Han har haft dessa besvären sen vi fick honom vid 6 års ålder. Jag har alltid velat hjälpa honom men inte riktigt vetat vad jag ska göra. Tyvärr tar mina föräldrar mig inte riktigt seriöst men nu när jag är 20 år känner jag att jag kanske kan hjälpa honom. Jag misstänker att det kan vara problem med analsäckarna?? Han skakar massvis och skriker i smärta, varav han instinktivt rycker till för att försöka skydda sin anal eller slicka där. Han brukar äta massvis av gräs (om det är relevant att veta.) Ofta är hans avföring lös och svår att "bajsa ut" då han ibland kämpar med det. Detta brukar vara några dagar/en vecka om gången och försvinner sedan en lång tid. Jag blir bara så sjukt orolig varje gång för han skakar så mycket och gömmer sig, brukar söka sig till mig (den enda personen han litar på i hushållet) och typ gräver ned sig i min famn som om han sökte skydd. Kanske värt att nämna att hans förra ägare misshandlade honom så det gör så ont att se honom såhär. Jag vet inte om dessa problemen uppstod hos hans förra ägare men jag vet att han fick en del smällar och annat där, kan det vara skador som inte gått bort? Just nu i denna stunden som jag skriver detta ligger han i mitt knä och han vägrat äta (trots att han har bra matlust). Finns det något jag kan göra för att förhindra hans smärta? Tror inte det är någok vits att ta honom till veterinär då de antagligen bara kommer be mig att avvakta. Har dessutom ingen försäkring eftersom försäkringsbolagen inte vill försäkra en äldre hund (i alla fall när vi försökte skaffa en till honom och då var han 6 år, när jag kollar runt idagens läge så vill ingen försäkra en hund över 9 år) I övrigt när dessa stunderna försvinner är han en jättego hund med livslust som älskar att aktiveras och leka. Jag vill bara att han ska må bra och inte behöva känna sig såhär periodsvis.

Annons:
[Tismon]
7/16/17, 12:14 PM
#1

Kan väl tillägga att i foderväg gick han på pedigree (föräldrarna som matade honom det) men jag har bytt till magnussons meat & biscuit grain free, brukar också ge honom lite rått köttfärs och ibland färskfoder, samt rapsolja och äggula. Var inte alls längesen jag bytte foder så förhoppningsvis blir det bättre. Men finns det något jag kan göra för honom nu?

pernillaoscarsson
7/16/17, 12:18 PM
#2

Är det återkommande så borde ni inte bli hemskickade från veterinären. Uppenbarligen är det något som är fel och som bör åtgärdas. Så ta honom till veterinären.

Maria
7/16/17, 12:19 PM
#3

Det känns som om du måste ta honom till veterinär oavsett om han är försäkrad eller inte.

Det går ju att utreda vad det är för problem han har och smärtlindring finns ju att ge honom.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Tismon]
7/16/17, 12:22 PM
#4

Hm jag har ju tagit honom till veterinär för andra orsaker men blivit hemskickad för att avvakta så jag vet inte hur jag ska få veterinärerna att ta mig seriöst?

Maria
7/16/17, 12:25 PM
#5

#4 Andra orsaker skriver du men det har ju inte med detta problemet att göra.

Har svårt att tänka mig att en veterinär inte skulle ta svår smärta på allvar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lona
7/16/17, 12:27 PM
#6

Det finns nog bara ett svar; gå till veterinären. Säg att han har haft upprepade problem i flera år och att de måste kolla honom ordentligt. Just nu finns inte så mycket du kan göra, det är ju helg (om han inte är så dålig att du behöver åka in akut), men lite snäll skonkost som välkokt ris samt kokt kyckling eller vitfisk är aldrig fel. Släng gärna i en liten bit med något riktigt gott i koket som kan "smaka av sig" men som du inte serverar sen. Du kan sätta på honom ett täcke om du tror att han mår lite dåligt och är frusen (man blir ju ofta det när man har ont). Korta, lugna men ganska täta promenader. Om det är analsäckarna, vilket det mycket väl kan vara, så är det ändå inte bra att joxa själv med dem om de är inflammerade eller kanske är brustit utan det behövs sedering, smärtstillande och veterinärvård. Man kan annars förvärra skadan, för att inte tala om att det gör vansinnigt ont på hunden. Om analsäckarna bara är överfyllda så KAN man tömma dem själv men låt någon visa dig hur man gör och absolut inte på en hund som har ont och är allmänpåverkad!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
[Tismon]
7/16/17, 12:38 PM
#7

Okej får isf ta honom dit på vardag. Är det någon veterinär ni rekommenderar? (Bor i Skåne) Jag tog honom till distriktsveterinärerna för jag misstänkte tumör i ögat (det är en liten svart fläck i irisen) men hon visste inte och sa att jag borde avvakta, vilket inte kändes speciellt professionellt. Han har också en massa vårtor överallt men hon ryckte bara på axlarna. 450kr i sjön liksom.

Maria
7/16/17, 12:44 PM
#8

#7 Men det här är ju ett mer akut tillstånd då din hund mår dåligt och har ont.

Det kan ju knappast jämföras med tidigare besök.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

hemul
7/16/17, 1:39 PM
#9

Han har alltså inte haft de här symptomen när ni varit till veterinär? För det låter  väldigt mycket som analsäckarna. De kan bli rådåliga, i värsta fall så sjuka att de dör. Att åtgärda är väldigt enkelt, men otrevligt. Veterinären klämmer till på säckarna och ut sprutar en vedervärdig, stinkande gucka. Men sen är det bra.😉

Är det analsäckarna är säkert hundens lösa avföring en orsak. Normalt töms säckarna på lite innehåll när de bajsar. Bajset trycker ut det rent mekaniskt. Men om det alltid är löst funkar ju detta dåligt.

Bra idé att byta foder. Funderat på att gå över till färskfoder eller BARF? Många verkar bli bättre i magen på det - och må bättre på andra sätt också.

Lycka till! Är ganska säker på att det kommer att fixa sig. Men se till att komma till veterinär snarast, dels så hunden får hjälp men också så de får titta på honom medans han har symptom. 🙂

[Tismon]
7/16/17, 2:03 PM
#10

#9 Han har haft återkommande besvär men inte särskilt ofta, just när vi var hos veterinären så hade han inte dem. Jaha då förstår jag :) Jo jag vill gärna barfa honom och ha färskfoder, däremot är jag lite skeptiskt till mig själv då jag inte vill att han ska riskera bli undernärd då jag är inte jätteinsatt i näringslära. Går det barfa i samband med torrfoder isf? :P Kan man köra barf med vanligt kött köpt i mataffär? För tillfället sitter han och gömmer sig men verkar inte ha lika ont. Bara hoppas han får träffa veterinär när han har symptomen så att de kan åtgärda det :)

[AnimeV4]
7/16/17, 2:42 PM
#11

#10 Om du köper ett färdigt färskfoder så är nog risken liten. Min valp var fruktansvärt dålig i magen och bajsade 4-5 gånger varje natt. Löst och med slem. Bytte till slut till Vom og Hundemat och nu är magen jättebra!

Hoppas verkligen att det blir bra för lilla vovven. Så hemskt när ens djur har ont :(

Och om du upplever veterinären som ointresserad - byt!

hemul
7/16/17, 2:53 PM
#12

Ring på en gång i morgon bitti!

Jag känner igen mig i det där du berättar om föräldrarna förresten. Hade en cavalier när jag växte upp. När han blev äldre fick han (förstås) hjärtproblem. Det började med att jag vaknade av att han lät. Han låg i sfinxställning och rosslade och såg jättkonstig ut, verkade som han inte fick luft. Jag sprang förstås och väckte föräldrarna, men när de kom var det alltid över. Så de trodde jag inbillade mig/överdrev. Det var hemskt! Jag visste ju att nåt var väldigt galet. När föräldrarna till slut fattade att det var nåt och vi kom iväg till veterinär var hjärtat så förstorat att det tryckte luftstrupen i en båge åt sidan. Minns fortfarande röntgenplåten. Luftstrupen var formad som ett C. Usch, det kändes så hemskt att det fått gå så långt och att jag inte blev trodd. Så jag förstår dig.

Frida B
7/16/17, 6:27 PM
#13

Förlåt men det där tycker jag talar för sig själc. Hunden har så ont att han inte äter. Veterinär omgående.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
hemul
7/16/17, 6:51 PM
#14

Det där med att han är oförsäkrad förresten, jag vet inte vad det kan kosta idag, men är det analsäckarna är det en enkel procedur. Så jättedyrt lär det inte bli.

[Tismon]
7/16/17, 7:41 PM
#15

#14 I see men då borde veterinär inte bli farligt :) får göra det isf på mån, ringa och höra. Han äter iaf normalt nu och lekte i trädgården, verkar inte ha ont. Han bara får detta då och då, men sen är det liksom som att det aldrig hände :S

hemul
7/16/17, 7:45 PM
#16

Vet inte om de kan se nåt när det är över. Men ring och prata med dem. Om inte annat kan du ju åka in på studs nästa gång det händer.

[Tismon]
7/16/17, 7:49 PM
#17

#16 Hm ja, kan ju iaf rådfråga dem. Det är lite läskigt hur han går från frisk och kry till skakande och gnyende på en sekund, jag blir lika orolig varje gång :/

Lona
7/16/17, 9:03 PM
#18

Det kan vara så att han får akut analsäcksinflammation vilket gör skitont och att det faktiskt är så illa och så snabbt förlopp att analsäcken brister. De kan dels brista utåt men då borde du se att det kommer ut gegg/var/blod någonstans jämte analöppningen men de kan även brista inåt, mot tarmen. När trycket i bölden lättar så minskar smärtan men hunden behöver givetvis behandling ändå - att ha fistlar i tarmen och analsäckarna kan gå illa. Man får också skilja på *fulla analsäckar* och *analsäcksinflammation*. Är analsäckarna bara fulla så kan det hjälpa med ändrad kost, tex stora morotsbitar som hjälper till att tömma säckarna på vägen ut, eller - om man vet hur man gör - att tömma dem "manuellt". Det skall dock undvikas i mesta möjliga mån då det inte är bra att man är där och petar och irriterar. Vid en inflammation så är det bakterier inblandade och då är det veterinären som gäller. Hunden brukar då sederas, analsäckarna töms på var och gojs och spolas rena, eventuellt behandlar man även lokalt med antibiotika. Är det illa kan hunden även få en antibiotikakur (tabletter) att ta hemma i 10-14 dagar. Nu är ju detta bara en spekulation, det kanske inte alls är analsäckarna som spökar. I vilket fall, försäkring eller inte, om hunden har så ont så den skriker och har påverkat allmäntillstånd så ör det givetvis veterinär som gäller. Är det ett återkommande problem så går det förmodligen att diagnosticera även när det inte är i akut skede.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Tismon]
7/17/17, 10:07 AM
#19

Tack för tipsen, ska se vilka veterinärer jag kan få tag i! Mitt största problem ligger väl ändå i att föräldrarna inte tar mig seriöst, får se vad jag kan göra

[Tismon]
7/18/17, 2:51 PM
#20

Så vi gick och fick analtsäckarna tömda, köpte även en fiber grej som skulle göra tarmarna balanserade. Hoppas det blir bättre :)

Annons:
Lona
7/18/17, 5:57 PM
#21

#20, Vad bra! Vet du om sekretet var normalt eller om det verkade på väg att bli inflammation? Det kan se lite olika ut beroende på analsäckarna tillstånd eller vad man ska säga.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

hemul
7/18/17, 6:26 PM
#22

Så de trodde att det var det som var problemet då? Skönt i så fall. Inte kul, men ivf något som går att fixa.

hemul
7/18/17, 6:27 PM
#23

Och du, kör vidare med det där färskfodret. Tror stenhårt på att torrfoder är roten till mycket ont. Tänk själv om man skulle leva på Ekströms frystorkade…

[Tismon]
7/18/17, 8:45 PM
#24

#21 Hon sa att det inte var svullet så hon trodde inte det var inflammation, däremot så var det skithårt och jättedrygt att få ut #23 Hm ja, min familj som alltid var budget har kört på pedigree. Kör ju magnussons i kombination med lite färskfoder och rått kött då och då. Är lite rädd för resistenta baktierier och höga kalcium/fosfor värden tho :s När man läser på nätet om hundmat så har alla så olika åsikter vet inte längre vad jag ska tro!

hemul
7/19/17, 1:36 PM
#25

Skulle färskfoder ha för höga kalciumvärden, menar du? Aldrig hört.

Sen tror jag inte det är så där himla noga på procenten när hur fodrat är sammansatt. Vi överlöver ju utan att väga och räkna på vår mat och vi har för det mesta inte en aning om hur vår kost är sammansatt. Att hundar skulle vara så himla mycket känsligare verkar inte sannolikt. Är det bara åt rätt håll och man inte ger något som är rent onyttigt är det nog bra nog. Jag menar om man komponerar själv, ger någon slags BARF eller hemmablandad kokt mat. Sen kan det säkert finnas färdigt foder med tillsatser av vitaminer och mineraler som har alldeles för mycket eller för lite av något, men att det skulla vara så för färskfoder har jag inte hört.

tk1971
7/19/17, 2:26 PM
#26

… å andra sidan kan det hända att hunden blir dålig av färskfoder. Det hände min JRT. Det var på sommaren och hon fick svår och långvarig diarré. Jag tycker att sån mat måste hanteras extremt varsamt - särskilt på sommaren - för att inte riskera bakterietillväxt. Rått, ofta finfördelat, animaliskt material är mumma för bakterier. Om inte jag som är utbildad inom mikrobiologiområdet och har jobbat inom det området klarar att hantera färskfoder - hur ser det då ut hos andra…? Nej, jag tror att om man väljer ett bra torrfoder till hunden så kan den må minst lika bra - om inte bättre.

[Tismon]
7/19/17, 3:14 PM
#27

#25 Nu är jag så extremt dålig på det här men läste någonstans att tex valpar kan växa riktigt fel eftersom kalcium eller fosfor var för högt, något om att det helst skulle ligga på 1.2 men att det låg 1.7 i färskfoder. Korrektera mig om jag har fel. #26 Jo men precis, jag vill ju inte råka skada min hund men samtidigt vill jag ju inte heller ge för ensidig kost, så lite annat i kombination till ett bra torrfoder kanske är det bästa?

Annons:
Jojaton
7/19/17, 7:14 PM
#28

#27 fast det måste ju skilja från foder till foder? Alla torrfoder har ju inte samma mängd av alla ingredienser, så varför skulle färskfoder?

Johanna - Instagram

[Tismon]
7/19/17, 7:18 PM
#29

#28 Du jag har verkligen noll koll, var bara något jag hade läst någonstans, vet inte ens om det var sant! Jag är bara så oerhört osäker. Vilka färskfoder är bra isf? Och hur är det med resistenta bakterier? Var läser man på om sånt här? Jag hittar mest hara åsikter och inte så mycket fakta. Vill liksom veta för- och nackdelar om det för att kunna veta vad man ska undvika. Men den infon jag hittar verkar vara ganska biased och åsiktsdriven så det slutar bara med att jag blir förvirrad..

[Tismon]
7/19/17, 7:25 PM
#30

Kanske bäst att jag skapar en ny tråd om detta. Får nog mer uppmärksamhet och kan dra in fler för och mot argument på båda sidorna :)

tk1971
7/19/17, 8:28 PM
#31

Mer uppmärksamhet? 30 inlägg i en tråd är rätt bra uppmärksamhet, tycker ju jag… Förlåt, nu tycker jag saker igen.

[Tismon]
7/19/17, 9:36 PM
#32

#31 Fast mer uppmärksamhet till rätt ämne menade jag. Nu handlade ju inte denna tråden om foder :)

Upp till toppen
Annons: