Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 515 ggr
Sicalis
7/16/17, 11:03 AM

Behöver lite råd om ny valp.

Jag är väldigt osäker och det här är ganska jobbigt så var inte för hårda är ni snälla. Måste nästan berätta från början även om det blir lite långt. För närmare 14 år sedan skaffade jag min första egna valp, Bella. Blandning mellan tibetansk spaniel och papillon. Vi klickade direkt och blev sammansvetsade. P.g.a en del svårigheter och olika omständigheter har jag varit hemma största delen av hennes liv och vi var så tajta att jag nästan bara behövde tänka något för att hon skulle förstå. Hon var först fram och hälsade när vi kom hem med första sonen och vaktade honom noga under gans uppväxt, likadant när vi kom hem med hans lillebror. Hon tog sin uppgift som barnvakt och storasyster på största allvar. Med åren började hon få lite små krämpor och så sakta bli gammal och strax efter att hon fyllt elva år bestämde vi att skaffa en liten valp till som hon skulle få uppfostra och prägla, det var så vår lilla cavalier, Edith kom in i familjen. Edith var oerhört följsam och enkel redan från början och för det mesta gick de båda tjejerna bra ihop, även om Bella ibland, inte ofta, gjorde oväntade utfall mot Edith så hon blev vettskrämd. Edith är allt man kan begära av en hund men p.g.a mitt enormt starka band till Bella så klickade vi aldrig på samma sätt riktigt. Nu i maj, nästan 14 år gammal gick Bella bort, väntat men ändå oväntat och väldigt snabbt. Hela familjen sörjde men jag kände mig närmast knäckt, tom, ensam och sjuk av sorg. Vi har hela tiden pratat om att skaffa en liten valp till, som sällskap till Edith och för att vi trivs med att ha två hundar. Vi har pratat om en cavalier till, eftersom Edith är så oerhört enkel och smidig och det verkar vara en glad och följsam ras. Nu har jag dock så smått fått erbjudande om en blandis tibbe/pekinese som jag blivit helt "kär" i. Då uppstår dock en del funderingar som jag hoppades att ni kunde komma med lite råd om. Edith har ju alltid kommit lite i skuggan av Bella och har först nu det senaste kommit fram lite, tänk om jag skaffar en tibbe och hon kommer i skuggan igen. Är det överhuvud taget snällt mot Edith att skaffa en valp till, särskilt en tibbe som ju är lite "tuffare" än cavalieran. Denna lilla valp jag fastnat för är en hane, är det större eller mindre chans att den går bra ihop med Edith än om det varit en tik? (Självklart ska han kastreras) Rasten av familjen läger beslutet om ras på valpen på mig då det främst är jag som kommer ta hand om den, kanske det är snällast mot Edith, som är rätt vek och mjuk, att skaffa en cavalier ändå då det är större chans att hon klickar med den? Åååh jag vet inte, jag älskar tabbarna men vill inte att Edith ska komma i kläm och hamna i bakgrunden igen. Usch vad svårt, Edith är verkligen allt man önskar av en hund och gör allt för att vara till lags men jag saknar tibbens lite egensinniga enmanshund sida, deras "du måste jobba för att få mitt förtroende" och "jag gör minsann som jag själv vill" äh svårt att förklara. Nån som orkade läsa hela röran och har nån tanke förutom "du är knäpp" :-) Egentligen handlar dock inte mina funderingar om renras vs blandras så om det är enklare så tänk den nya valpen som en ren tibbe, mina funderingar gäller ju främst tibbe vs cavalier rent generellt.

Annons:
Herveaux
7/16/17, 11:16 AM
#1

Jag hade köpt en renrasig valp så att det är mer klart vad man får hem för en liten individ, tror det då också är lättare att hitta en matchande valp för Edith.
Med blandrasvalpar är det hopplöst svårt att spåra bakåt i leden vad det var för mentaliteter och lynnen inblandade.

Om valpen du kärat ner dig i är tibbe/pekingese så är det inte heller säkert att det är just tibbens personlighet som slår igenom, du kan lika gärna få hem en pekingese i tibbe-kostym.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Honestyisdead
7/16/17, 12:56 PM
#2

+1

Upp till toppen
Annons: