Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 1918 ggr
devilsdaughter
7/12/17, 5:25 PM

Hur ska man välja?

Får hem en valp snart och försöker hitta ett BRA foder till hunden. Efter lite "efterforskning" så har jag kommit fram till att färskfoder är bra? Men hur vet man vilket/vilka färskfoder som är bäst? Läste något om bakterier som kan finnas i färskfoder, är det ngt att oroa sig för?

Valpen är uppfödd på gain junior.

Annons:
Fridaaaa
7/12/17, 5:29 PM
#1

Yes stämmer bra, Färskfoder ch barf är det bästa om hunden äter det och så :) 

Nej det är inte bakterier som är dåligt/farligt för hundar i färskfoder
Jag kör priima NK. Men finns ju voh, mush (färdig barf) tex också som är bra

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sugar Mist
7/12/17, 5:33 PM
#2

Jag ska själv ge färskfoder till min valp när hon kommer, det blir mush då dom har smidiga 10kg's lådor och jag känner själv att det är så naturligt man kommer, det ser väldigt fräscht ut.

Stod mellan det och Pure Naturals men då PN bara har korvar kör jag på mush's block.

-

devilsdaughter
7/12/17, 5:49 PM
#3

Tack för svaren! Ja, mush har jag läst mest om och de verkar ju bra.. 

En fråga, ni som ger färskfoder, vad ger ni för "godis" vid tex träning?

Sugar Mist
7/12/17, 6:16 PM
#4

#3 Då jag jobbar i djurbutik har jag hunnit prova mig fram med det mesta, och ger i princip så "rent" godis som möjligt. 
Det jag har hemma just nu är torkad kyckling(finns enkilospåsar att köpa och slita isär i mindre bitar), torkad lunga från både nöt och lamm, PPs fish chicken twist, vomchips och torkad kycklingmage.

När det gäller ben ger jag i stort sett bara råa ben eller ifrån RAUH, de är ekologiska och är utav antingen älg eller oxhud, och råvarorna är ifrån finland så det är nordiskt. 
Rauh har även massor utav roliga ben, inbakade grisöron i råhud, strupar i råhud, tjurmusklar i råhud- ja en hel del fler också som är väldigt roliga och ökar intresset för hundar som tycker vanliga råhudsben är lite tråkiga(har själv en sådan hund).
För små valpar är kycklingvingar och kycklinghalsar mumsiga saker och lättsmälta, bra ben att vänja in dom på råa ben med, till de äldre har jag renben, nötbrosk och nötryggar. Även köp nötnacke ett par gånger, det har gått hem.

-

devilsdaughter
7/12/17, 6:34 PM
#5

åh tack!

Lona
7/12/17, 8:24 PM
#6

Angående bakterier så innehåller de flesta svenska kycklingar antibiotikaresistenta bakterier. Behöver inte bli något problem men om du eller hunden får en infektion och behöver antibiotika så är det inte bra. Problemet med rå kyckling är väl att när man tillagar den själv så kan man hålla hög hygienisk standard, hundar slabbar rätt bra ;-) . Däremot är hundar motståndskraftiga mot tex salmonella och andra baskelusker. Funderar på om Mushs foder är bättre, visserligen har Finland mer antibiotikaresistenta bakterier än Sverige men just kycklingen tror jag är mindre risk med när det gäller den biten.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
lizton
7/13/17, 10:47 AM
#7

#0  Risk finns för multiresistenta bakerier. Om hunden får antibiotika ska man inte ge färskfoder. Campylobacter (släkting till salmonella) finns ofta i kyckling. Unga valpar och hundar med nedsatt immunförsvar kan bli sjuka. 

Om du har en ras som brukar få led-och skelettskador kolla upp hur det ser ut i valpens släkt om risk finns att din hund bär på såna anlag. Många förskfoder har väldigt höga halter av kalcium och också olämplig kvot kalcium/fosfor. Om valpen har anlag för skelettsjukdomar finns risk att den utvecklar det p g a fodret.

Färskfoder måste omräknas i torrsubstans för att se hur många procent av kalcium och fosfor som finns i fodret. 

Från Marie Sallanders frågor/svar:

"Redan på 1970-talet (ÅkeHedhammar, doktorsavhandling från Cornell university, USA) kom man i studier på växande Grand Danois fram till att det var skadligt för skelettet med stora mängder kalcium, innan trodde man att man bara kunde vräka på. Skillnad då hunden är vuxen, då kan den skita ut överskottet. Näringsnormerna ändrades, och man anser sedan dess att vid vid ca 1,8-2% kalcium (ts-halt) eller högre så skadar detta skelettet kraftigt. Observera också att kalcium ska ges i balans med fosfor, vilket ej sker i detta foder här heller, kvoten bör vara ca 1-1,2 (kalcium/fosfor=1,2, i detta fodret är kvoten 1,5 vilket är lite för högt)."

http://www.sallanderconsulting.com/empty_72.html

Från Jordbruksverket om esbl i färskfoder:

"Råd till hundägare

Mängden ESBL-bildande E. coli i de undersökta färskfoderprodukterna var relativt låg. Men sannolikheten för att en hund som kontinuerligt äter foder i vilket det förekommer ESBL-bildande E. coli ska bli bärare av sådana bakterier är ändå stor.  Dessutom bör hunden om möjligt inte äta färskfoder, eller annat icke värmebehandlat foder, om den behandlas med antibiotika samt en tid efter avslutad behandling. Detta eftersom behandling med antibiotika gynnar förekomsten av resistenta bakterier. Därmed ökar även sannolikheten för att sådana bakterier ska finnas i stor mängd i hundens avföring, vilket i sin tur ökar risken för vidare spridning. I övrigt kan det vara lämpligt att rådgöra med din veterinär om utfodring med färskfoder kan ha någon positiv eller negativ påverkan på hundens hälsa. Tänk även på att vara noggrann med handhygienen och diska matskålen efter varje måltid."

http://www.sva.se/antibiotika/anmalningspliktig-resistens/esbl/esbl-i-farskfoder-for-hund

Frida B
7/13/17, 5:50 PM
#8

Och jag är en av dom som inte tycker att färskfoder är bäst, då alla hundar jag haft fått värsta rännskitan av färskfoder. Tror att långt ifrpn alla hundar skulle klara färskfoder.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Fridaaaa
7/16/17, 6:23 PM
#9

#8 Tvärtom - väldigt många som klarar färskfoder.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Frida B
7/16/17, 6:25 PM
#10

#9 nej. Inte enligt min erfarenhet. Endast en hund jag känner har vart riktigt bra i magen av färskfoder.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Fridaaaa
7/16/17, 6:27 PM
#11

#10 Men enligt min och många andras erfarenheter är det många som klarar färskfoder utmärkt :)
Men många fasar in för snabbt eller ej hittat rätt sort för sin hund, säger inte alltid men många gånger.

Många hundar som lever på färskfoder och mår primaballerina :)
Delade erfarenehter helt enkelt då :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sugar Mist
7/16/17, 9:15 PM
#12

#10 Sad, både Opsis, Penny, Flynn och Jack har varit jättefina i magen utav färskis :( Jax prövade aldrig det..

-

maya-gbg
7/16/17, 10:57 PM
#13

Läser om er rädsla för färskfoder och bakterier…  Allt kött kan innehålla bakterier så klart, men  mestadels handlar det väl ändå om hanteringen… Jag ger min lille malteservalp 4.5 månader Kolloidalt Silver i hans dricksvatten…. Det tar död på bakterier, svamp mm och är väldigt nyttigt och bra för mycket…  Jag dricker också en msk KS om dagen och sedan jag började med det har jag inte varit förkyld… och mår jättebra…  dessutom helt ofarligt om någon undrar det… Godkänt som vattenrening, men verkligen ifrågasatt av många, men bry er inte om det… Kolla FB-gruppen Kolloidalt Silver 2.0 och ställ gärna frågor där om ni funderar på något… Lycka till

Annons:
Lona
7/16/17, 11:06 PM
#14

#13, Problemet är inte vanliga bakterier utan de som är antibiotikaresistenta. Ett av de största hoten mot mänskligheten idag när det gäller hälsan, enligt WHO. Vad gäller KS så har jag en helt annan uppfattning men den diskussionen ska vi nog inte dra upp här ;-) .


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

CayKantos
7/17/17, 12:41 PM
#15

Det beror väldigt mucket på hund. Färskfoder är bra! Om det funkar. Men funkar det inte för ens hund då är det bara så och man bör leta vidare till ett foder som passar resp hund. Samma sit. Med spannmål vs icke spannmål.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Skjutshagens
9/14/17, 8:44 PM
#16

Mina hundar har blivit kanon av färskfoder/BARF i magen! Mindre avföring, inga fisar och de  mår jätte bra! Kör numer Mush vilket varit fantastiskt för dem på alla sätt och vis :)

StellaAG
9/15/17, 9:04 AM
#17

Jag har alltid kört 50/50 färskfoder och spannmålsfritt torrfoder. Det har funkat jättebra för alla mina hundar.

[Forest]
9/15/17, 10:22 AM
#18

3 Jag gör eget godis, skulle jag köpa så blir det mer rent godis som torkad kyckling. Men tycker inte det är så svårt att göra eget godis då vet jag att godiset innehåller samt 100% svenskt ursprung :)

IngaTrnqvist
9/15/17, 12:43 PM
#19

Min hund funkar inte på något torrfoder, så råfoder är det enda som alternativet för oss. Har aldrig varit några problem, snarare tvärtom är det så många fördelar med rått för honom. Vuxna blandrasen äter prey model raw och valpen kommer börja med färskfoder, Vom og Hundemat, och sen successivt gå över till PMR. Det finns färskfoder som har innehållit bakterier, även en hel del som samarbetar med minkfarmare, så där får man undersöka lite. 

Som träningsgodis ger jag torkad lunga, lever, hjärta eller kött.

Vinternos
9/15/17, 8:13 PM
#20

Är man orolig för ESBL är det väl bara att köra på foder utan fjäderfä? Kör själv på Mush vaisto röd och turkos till mina. Ser ingen nackdel med råfoder sålänge man har frysutrymme.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Annons:
Upp till toppen
Annons: