Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 2382 ggr
tiger tok
7/9/17, 8:06 PM

Bra eller dåligt innehåll?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Granngårdens spannmåls fria foder, vad tycker ni om innehållet? :) Disskussioner utöver disskussions frågan undanbedes!

Annons:
Sugar Mist
7/9/17, 8:15 PM
#1

För mycket potatis, det står torkat protein från kyckling och gris, vad betyder ens det? :p 
Varför vegetabiliskt fett istället för animaliskt?
Finns bättre foder men har man begränsad ekonomi så är väl det "ok"

-

Lona
7/9/17, 8:31 PM
#2

Jag är inte övertygad om att potatis är bättre än spannmål i ett hundfoder, till samma pris kan du få ett foder som innehåller mer kött men då med en mindre andel spannmål istället för potatis. Eller, om du absolut vill ha spannmålsfritt så ligger tex Simpsons Premium i samma prisklass men med ett bättre innehåll. Finns iofs inte att köpa i fysisk butik i Sverige (tror jag) men det är smidigt att beställa från tex bitiba.se


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

lizton
7/9/17, 9:02 PM
#3

499 kr för 12 kg är inte dyrt för ett svenskproducerat foder. Dock inte med alla råvaror från Sverige. Protein 28 % och kolhydrater 36,8 % säger att det är ett torrfoder med mer kött än många andra foder i samma prisklass. Potatis innehåller låg halt protein, så jag tror inte att detta foder har så stor andel vegetabiliskt protein. Den som är intresserad kan mejla tillverkaren och fråga om mängden animaliskt protein.

Att potatisflingor står först är för att det bara finns torkat kött i fodret. Om en del varit färskt hade köttet kommit först.

Fodret har både animaliskt och vegetabiliskt fett. Rapsolja är ok. Det klarar upphettning bra. Linfröexpeller finns med, tror jag, för att fodret ska ha omega-3. Numera ska foder innehålla omega-3 för att uppfylla AAFCO:s senaste näringsnorm.  

Ett OK foder, tycker jag, om man vill att fodret ska vara tillverkat i Sverige.  Jag gissar att priset kommer att stiga. 

Den som vill har 100 % svenska råvaror får betala lite mer för Magnussons Grain-Free.

Nu har Doggy också kommit med ett spannmålsfritt foder, Doggy Professional Grain-Free,  men Granngårdens ser ut att innehålla mer kött. Samma pris 499 kr för 12 kg.  Animail.se  har Doggy Professional GrainFree.

Granngårdens spannmålsfria:

Ingredienser
Potatisflingor, torkat protein från kyckling och gris, animaliskt fett (gris), vegetabiliskt fett (rapsolja), linfröexpeller, bryggerijäst, fructo-oligosakkarider (FOS), rålecitin, glucosamin, kondroitinsulfat och mineralämnen.

Analytiska beståndsdelar
Råprotein: 28,0% 
Råfett: 15,0% 
N.F.E. Kolhydrater: 36,8% 

Växttråd: 3,5% 
Vatten: 9,0% 
Råaska (Mineraler): 7,7% 
varav
Kalcium: 1,5% 
Fosfor: 1,0% 
Natrium: 0,35%
Omega-3: 0,4% 
Omega-6: 1,8% 
FOS: 0,2% 
Glucosamin: 0,025% 
Kondroitinsulfat: 0,0125%

Omsättbar energi: 14,9 MJ/Kg 

http://www.granngarden.se/Granng%C3%A5rden/Hundfoder-Granng%C3%A5rden-Spannm%C3%A5lsfritt%2C-12-kg/p/1243064

tiger tok
7/9/17, 10:04 PM
#4

Vad har man bryggerijäst till?

lizton
7/10/17, 12:29 AM
#5

#4 Bryggerijäst tillsätts för att det är är naturliga B-vitaminer. Om hunden inte blir gasig av dem så är de väl OK. FOS motverkar gasbildning så jag tror inte bryggerijäst gör något i detta foder. FOS är prebiotika som främjar de goda bakterierna i tarmen. FOS brukar finnas i dyrare kvalitetsfoder.  

Jag avstår gärna bryggerijäst (öljäst). Det pekas ut som en risk om hunden är en riskras för magomvridning. En del hundar utvecklar allergi mot bryggerijäst. Bryggerijäst är mycket vanligt i torrfoder, men de 5- stjärniga fodren hos dogfoodadvisor har det inte.

Upp till toppen
Annons: