Annons:
Etiketthälsa
Läst 7537 ggr
jjeenniiffeerr
7/9/17, 1:03 AM

Hjälp ang. svamp/eksem på tass

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag tänkte höra efter här om det finns någon som är kunnig inom hudförändringar hos hund. Min jappe-hane har sedan 2 dagar slickat sig ovanligt mycket på tassen. När jag blev uppmärksam på detta undersökte jag tassen och upptäckte att det är rodnat samt något svullet på "tån/klon" och mellan två tår/klor. Har försökt behandla med en fet kräm i hopp om att det ska bli bättre samt satt på honom en strumpa så att han ej kommer åt det men tyvärr har det inte blivit någon skillnad. Kanske finns det något jag kan införskaffa på apoteket och testa om detta är vanligt förekommande, innan det blir ett besök hos veterinären? Han har varken ont eller är känslig när man vidrör tassen. Supertacksam för svar!

Annons:
lizton
7/9/17, 10:40 AM
#1

Klipp bort päls runt det irriterade området. Tvätta med alsollösning och ha gärna tratt på så att hunden inte kan slicka. 

Tvätta och håll rent och torrt efter varje promenad. Om det inte blir bättre snart sök veterinär.

Omega 3 är bra för huden. T ex Dr Baddakys fiskolja, som har hög kvalitet.

Här  veterinärsvar:

http://veterinaren.nu/fragelada/besvarad/hund/svamp-i-tassar

http://www.veterinarbutiken.se/blog/hudvecksdermatit--n45

Frida B
7/9/17, 9:00 PM
#2

Gör precis tvärt om mot vad du gjort ;) Man ska inte ha fet salva, det bara stänger in det. strupma gör detsamma. köp dig lite prob-schampo, tvätta, torka _noga_ och låt lufta. Låt han inte slicka. Blir det inte bättre bör veterinär uppsökas. Lycka till! Mvh en vars hund har lätt att få svamp…

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Estelle13
7/9/17, 9:12 PM
#3

Det som jag tycker ha funkat bäst när min ena hund hade svamp var att skölja med lättsaltat vatten, torka torrt och sen på med zinksalva. Zinksalva kväver fukten men är samtidigt fet och smörjande vilket är viktigt vid hudirritationer som lätt kliar. Oftast brukar problemen komma invärtes och enligt min egen erfarenhet så har intaget av protein och kalcium stor betydelse på hur bl.a huden mår.

lizton
7/10/17, 1:02 AM
#4

#3  Man ska undvika hög halt av kolhydrater i fodret om hunden har lätt att få svampinfektioner. Svamp använder socker som bränsle. Kolhydrater består av sockerarter. Ge så låg halt av kolhydrater som möjligt. 

Gärna färskfoder som har låg halt kolhydrater. Om torrfoder så välj torrfoder baserat på kött och undvik spannmål (vete, ris, majs framför allt), ej heller potatis.  

Hellre ett foder med högre halt protein och lägre halt kolhydrater. Välj torrfoder som har vegetabilier med lågt glykemiskt index. Baljväxter har lågt GI.

Acana och Orijen har sådana torrfoder. 

https://www.cuteness.com/article/treatments-foot-fungus-yeast-canine-paws

http://healthypets.mercola.com/sites/healthypets/archive/2011/05/03/eating-these-foods-can-make-your-dog-itch-like-crazy.aspx

Estelle13
7/10/17, 2:39 AM
#5

#4 Du behöver inte försöka rätta mig, jag vet jag vad pratar om. Protein och kalcium nivån har stor inverkan på hur mage och hud mår. Kolhydrater har sällan något att göra med att hunden får svamp.

lizton
7/10/17, 10:48 AM
#6

#4 Det finns massor av vetenskapliga artiklar som pekar ut kolhydrater som boven till att hundar får svamp på huden. 

Kolhydrater innehåller sockerarter. Sockret ger näring till svampen. 

Dr Karen Becker har flera artiklar om jästinfektion i hundens hud. Hon rekommenderar ett foder med hög protenhalt och låg andel kolhydrater. 

Anti-jäst råvaror som man kan ge lite av är oregano och att hälla en skvätt vinäger i hundens vatten. Hon rekommenderar också lite lök som är väldigt anti-jäst. Lök ska man vara försiktig med eftersom det är giftigt för hundar. Lite ska dock  vara ofarligt. Man kan ju hoppa över löken om man är rädd för den.  De flesta ger då och då färdigköpta köttbullar och blodpudding till sina hundar. Båda innehåller lök och hundarna dör inte av det. 

Det bästa anti-jästfodret måste vara färskfoder som är kolhydratfattiga och rika på protein. Färskfoder saknar också kvalster, vilket är bra. Kvalster och pollen är stora bovar till allergi hos hundar. Allergin ger svampinfektion. Nu i juli finns både pollen och mycket fukt i markerna och det är ingen bra kombination.

"Dr. Karen Becker recommends changing your dog's diet if you suspect that she has a yeast infection. Focus on feeding your dog foods with high levels of protein, and add in anti-fungal foods like oregano and garlic, which naturally fight yeast."

https://www.care.com/c/stories/6463/how-to-cure-a-dog-yeast-infection-and-how/

Annons:
lizton
7/10/17, 11:04 AM
#7

Här en kort film av Dr Karen Becker om hur man motverkar svamp i  hundens hud, öron etc: 

https://www.youtube.com/watch?v=gl_X1I1GJ1Q

Filmen är på engelska. Läs också kommentarerna som hundägare skrivit. De är väldigt tacksamma. En skriver (översatt från eng: )

"Detta är den mest informativa videon någonsin, mycket mer användbar än ens vår egen veterinär! Jag känner mig så mycket mer utbildad efter att ha sett den. En av våra hundar (en 3-årig svart Lab) har kämpat jästproblem i över ett år nu… .."

lizton
7/10/17, 1:01 PM
#8

#6 Ska vara vitlök, inte lök. Vitlök motverkar jästbildning liksom vinäger, oregano och grönt te.

Man kan ju skippa vitlöken om man är rädd för den.

jjeenniiffeerr
7/10/17, 6:54 PM
#9

#1 Tack för ditt svar! :) Jag har klippt bort ännu mer nu. De första dagarna tvättade jag med alsollösning, men eftersom jag inte visste om det var svamp eller eksem, var jag rädd att det skulle förvärra problemet.

jjeenniiffeerr
7/10/17, 6:56 PM
#10

#2 Tack för dina råd! Jag tänkte att jag nog gjorde ett och annat fel… tur att detta forum finns! Har nu tratt på honom samt tvättat noga. Antar att jag, med tanke på alla kommentarer, ska utgå ifrån att det är svamp han har? Var nämligen osäker på om det var eksem eller svamp.

jjeenniiffeerr
7/10/17, 6:58 PM
#11

#3 Tack för tips! Har smort honom med zinksalva ikväll - hoppas det hjälper! :)

jjeenniiffeerr
7/10/17, 7:00 PM
#12

#4 Tack så mycket för din information och kostrådgivning! Ska se över hans matvanor och se vart jag kan förbättra dem så att svampen inte kommer tillbaka.

Estelle13
7/11/17, 12:29 AM
#13

#6 Nja det finns hundar som inte äter kolhydrats baserad kost men får svamp ändå, orsaken kan bl.a vara det jag beskrev ovan ang mängden kalcium och protein.

Annons:
Upp till toppen
Annons: