Annons:
Etikettbeteende
Läst 1480 ggr
Sjöstjärnan
2017-07-06 21:28

Valp som slickar i ansiktet

Varje gång min valp hälsar, eller det räcker med att jag tilltalar eller säger vad som helst till honom så avbryter han allt och kommer och vill slicka mig i ansiktet. Varför detta beteende och hur avleder jag på bästa sätt?

Annons:
Jojaton
2017-07-06 22:18
#1

Det är ett sätt för valpar/hundar att visa tillgivenhet.

Johanna - Instagram

Kapitulerar
2017-07-06 23:00
#2

Valpar kommunicerar med munnen.

Sjöstjärnan
2017-07-06 23:26
#3

Hur kan jag avleda beteendet? Jag vill ju helst inte ha en massa slickande i ansiktet och tror inte besökare vill det heller. Jag vill ju samtidigt inte avvisa honom på något sätt för att han just gör detta för att han visar tillgivenhet och blir glad.

Sugar Mist
2017-07-07 00:52
#4

#3 Avled med en godis, ta ner valpen på golvet och belöna med något smarrigt när alla fyra fötterna är på golvet.

-

Lojs
2017-07-07 12:22
#5

Nu var det snart 10 år sedan jag hade valp senast. Men jag har för mig att jag sa "appapp" och vände bort huvudet, tog en paus i gosandet och sedan försökte igen. Så valpen fick lära sig att om man slickar så försvinner myset. Den där damen är fortfarande väldigt snabb med tungan ibland, men det är väldigt sällan det händer och hon vet fortfarande vad "appapp" betyder och skärper sig fort. =) Funkade tillräckligt bra för min del i alla fall.
Jag tror dessutom att jag inte var tillräckligt konsekvent alla gånger, hon är mycket mer noga med att hålla tungan i styr gentemot maken som kom in i hennes liv när hon var 4 år och som är allergisk. Han har varit mer konsekvent än jag och det är ytterst sällan hon glömmer bort sig med honom (han måste dessutom gå och tvätta av sig direkt där hon slickat, så goset tar ju verkligen slut då).

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Elsis matte
2017-07-07 15:11
#6

Jag tycker att det minskar med tiden när valpen mognar utan att man gör så mycket åt det. Det du kan göra är att inte uppmuntra det, bli stilla och titta bort medan den slickar.

Annons:
Upp till toppen
Annons: