Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 931 ggr
Ritasamir
7/5/17, 12:38 PM

FODERSNACK !!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har som order från uppfödaren att fortsätta med royal canin på min lilla malteser valp, men efter mycket läsande och analys av ingredienserna kom jag fram till att det var lite av skräp. Jag åkte till zoobutiken och tänkte ta en måste med Acana, men enligt många kunniga hundägare är det alldelles för mycket protein för min lilla hund, därför köpte jag hem en påse med Britcare Lamb&Rice Puppy! Jag gillade det jag läste på innehållsförteckningen och valde därför att mata valpen med den! Det gick hem direkt! Frågan till er är….. vad tycker ni om Britcare och vad har ni för erfarenheter kring fodret?

Annons:
Honestyisdead
7/5/17, 12:40 PM
#1

Du bytte väl inte rakt av? Man ska fasa över för att slippa magproblem.

Ritasamir
7/5/17, 12:42 PM
#2

#1 Självklart beblandar jag det gamla fodret sakta men säkert med det nya! No worries! :D Har en amstaff hemma så "lite" hunderfaren är jag :P

Honestyisdead
7/5/17, 12:48 PM
#3

👍

lizton
7/5/17, 5:02 PM
#4

#0 Jag skulle absolut inte ge ett foder med ris. Detta innehåller 30 % ris.

Extra illa är det att ge det till en valp. Ris innehåller ett av jordens giftigaste ämnen,  arsenik, vilket kan ge olika slags cancrar, diabetes, njurskador, hjärnskador  mm.  Som godisfoder  ok, men inte som helfoder varje dag, tycker jag. 

Ett barn som äter två riskakor i veckan riskerar att få i sig för mycket arsenik.  Jämför en valp med ett barn.  Hundar utecklar cancer mycket snabbare än vad människor gör. Du kan ge det foder du köpt tills påsen är slut, men jag skulle inte köpa en ny påse av det.  Du gör naturligtvis som du vill, men det är min åsikt.

Det är inte för mycket protein i Acanas foder.  Valpen behöver protein för att växa och bilda muskler. Protein har ingenting med led- och skelettskador att göra utan det är gammalt, något man trodde förr. Protein ger energi, precis som fett och kolhydrater gör. Ge rätt mängd och håll valpen slank! 

Jag skulle gärna ge Acanas valpfoder  för småväxta raser till en liten malteservalp. Ett annat alternativ är Magnussons Meat & Biscuit Junior om du vill ge 100 % svenska råvaror. 

Små raser kan vara kräsna så det kan hända att du efter ett tag får toppa med något gott för att valpen ska äta.

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/metaller1/arsenik-i-ris

Estelle13
7/5/17, 5:16 PM
#5

Precis som i de flesta andra torrfoder innehåller det en del onödig utfyllnad ja men jag kan varken säga bu eller bä då de flesta torrfoder inte faller mig alls i smaken oavsett vad man använt för utfyllnad. Jag hade standardt torrfoder åt mina hundar innan jag började med BARF, fördelen med det torrfodret är att innehållsförteckningen är kort dvs det finns inte mkt i fodret en hund skulle kunna reagera på vilket bidrar till att den risken minskar avsevärt. Mängden protein ligger på en normal nivå, vitaminer och mineraler är högre än de flesta andra torrfoder.

Changrila
7/5/17, 6:47 PM
#6

#1, Det behövs inte alltid någon överfasningsperiod.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Annons:
Honestyisdead
7/5/17, 6:52 PM
#7

#6 Oftast behövs det. Dumt att chansa. Nu fasar ju ts i alla fall :)

Upp till toppen
Annons: