Annons:
Etikettbeteende
Läst 798 ggr
diesel92
7/4/17, 4:49 PM

Hund som börjat "attackera"

Vi har en 3 årig tax, jakthund på höst och vinter. Han har på senare tid, börjat att helt plötsligt börja "anfalla" kasta sig emot och försöker typ bita, har ännu inte hunnit bita men han blir som förbytt.. Min syster busade med honom för ett tag sedan och det var han helt med på, sen böjde hon ner huvudet mot honom och PANG, han blir förbytt och ska hugga… 2 millimeter från att klippa henne i kinden… Häromdagen flyttade jag honom med handen, då blev han åter förbytt… Ibland när man tagit ner fötterna mot honom utan att röra honom så pang förbytt igen.. Och annars är han helt vanlig, världens goaste hund men något är fel…!! Vi ska prova kastrera honom men man är orolig då sambons förra hund blev för vaktig, bet folk och tvingades avlivades.

Annons:
Wellcraft
7/4/17, 4:54 PM
#1

Smärta? Gör en ordentlig undersökning inkl. röntgen hos veterinär.
Annars tänker jag lite på rage syndrom.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Elsis matte
7/4/17, 5:02 PM
#2

Definitivt en grundlig veterinärgenomgång, kanske med extra fokus mot ryggen? När en vuxen hund ändrar beteende utan tydlig orsak är det alltid sjukdom/smärta som ska misstänkas först. Ser inte hur kastration ska hjälpa, däremot.

Lojs
7/4/17, 5:03 PM
#3

Håller med #1, kolla med veterinär! Förutom smärta skulle det till exempel kunna vara små epilepsi-anfall eller något annan problem i hjärnan. 
"Naturliga" problem brukar inte komma så plötsligt och i såna situationer.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Blue_Lugia]
7/4/17, 5:05 PM
#4

Har han fästinghalsband på sig?

diesel92
7/4/17, 5:10 PM
#5

Inget fästinghalsband, och fästingar tas bort så fort dem syns till.. Ska boka veterinärtid.. Lustigt bara att han kan reagera trots man inte rör vid honom.. Borde annars vara just när man rör honom..

Annette
7/4/17, 5:27 PM
#6

Taxar kan ha bekymmer med diskbråck.

Annons:
Elsis matte
7/4/17, 6:06 PM
#7

#5 Fast har hunden ont så är det mycket möjligt att den försvarar sig bara något närmar sig, för säkerhets skull. Ni har inte märkt något annat?

Zadeira
7/4/17, 7:32 PM
#8

Har han problem med synen/ögonen?

hemul
7/4/17, 9:30 PM
#9

Tänkte också på rage, men det brukar väl inte utlösas av något yttre så som det verkar vara här? Det kommer väl bara som en blixt från klar himmel. Och är, vad jag förstår, mycket värre. Hunden ger sig inte.

KatarinaSt
7/4/17, 11:46 PM
#10

Kan jag få skjuta in en fråga… Vad är rage?

hemul
7/5/17, 12:46 AM
#11

Som jag fattat det vet man inte vad det beror på. Hunden får ivf vansinnesanfall, blir typ galen av ilska och biter alla den kommer åt, inklusive husse och matte.

Här berättar Bodfäldt om ett fall hon träffat på och inte kunde hjälpa. Det kan man nog aldrig eftersom man inte vet vad det beror på. Hunden avlivades och det är väl så det brukar sluta.😕
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/595129?programid=4834

Del 1 var också värt att lyssna på. Om mer normala aggressioner.

Upp till toppen
Annons: