Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 823 ggr
devilsdaughter
2017-07-03 13:01

Valpköp valet och kvalet

Står i valet och kvalet nu gällande valp. Uppfödare bestämt sedan länge, tackat nej till flera valpar då tiden inte varit rätt. Men nu finns valpen och jag ska vara mammaledig i minst ett år till och kommer aldrig gå upp i full tid efter det. Tanken har länge varit att bli med valp under mammaledigheten så länge vi får ett "enkelt" barn, och vi fick världens enklaste. Lugn och harmonisk, nu 3 månader gammal. Vi har alla förutsättningar då vi båda kommer vara hemma rätt mkt, tonårsdottern vet jag kommer avlasta en del. Vi bor på landet utan trafik. Svärföräldrarna, förtidspensionerade, bor bredvid oss och kan rycka in som både hundvakt och barnvakt. 

Någon som har erfarenhet av spädbarn och hundvalp samtidigt? Jag kan erkänna att valptiden inte är ngt som jag tycker är superkul. Älskar hundar och har aldrig levt utan hund förens nu då vår förra hund gick bort i oktober 2016. Men just valptiden är jobbig tycker jag, skulle dock inte offra den mot att få en vuxen hund då jag vill bonda med hunden under valptiden. Det jag är orolig för att att jag inte kommer bonda med hunden ordentligt då jag har en bebis? Någon som känner igen sig i det? Jag tror ju inte att det kommer vara något problem, men man läser överallt om de som skaffat valp när de haft bebis och att det blivit helt misslyckat och att många avråder från det.

Då vi fick vårt första barn hade vi en hund på 7 månader och det funkade fint men då är ju rumsrenhetsträning osv förbi och det kanske är skillnad på att ta valptiden först och bebistiden sen, nu blir det ju tvärt om..

Tankar, erfarenheter och råd emottages tacksamt!

Annons:
Changrila
2017-07-03 17:37
#1

Jag tror att en av de främsta anledningarna till att det ofta blir kaos med småbarn + valp är för att läskigt många förhållanden är väldigt ojämställda. Det blir lätt att mamman förväntas göra det mesta med barnet, största delen av hushållsarbetet och utöver det försöka hinna uppfostra en valp.

Det låter ju som att du har en partner, och så länge du och partnern verkligen hjälps åt med allt, kan samarbeta bra och kommunicera utan problem även när problem uppstår, då kan det säkert fungera med barn + valp. Framförallt nu när ni har erfarenhet av både hund och barn sedan tidigare, då vet ni ju lite vad ni ger er in på.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Lojs
2017-07-03 20:42
#2

Jag följer den här tråden. Jag har samma funderingar. Bebis förväntas födas nu i slutet av juli och jag tänker att valp någon gång i vinter vore lagom om bebis är snäll. 
Förra hunden vi köpte fick vi hem när jag precis blivit gravid förra gången (det är 9 år sedan nu, och det är vår yngsta hund för tillfället)  och det funkade inte alls bra under graviditeten eftersom jag hade (och har nu med) jättejobbig foglossning och bara kunde promenera väldigt begränsat. När bebis väl hade kommit tyckte jag det gick bra, men då var vår hund redan 10 månader, så det är ju en himla skillnad mot en bebisvalp. 

Helst hade jag velat hitta en omplacering på runt året istället för en bebisvalp, men omplaceringar verkar vara ovanligt inom rasen vi är mest intresserade av.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Upp till toppen
Annons: