Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 1088 ggr
idamadelenemoren
6/30/17, 9:41 PM

Tips på trix

Hallå hallå. Någon som har nå kul tips på vad man kan lära hunden för trix? Använder klicker om det är relevant. Precis börjat få till att hon ska slicka sig runt nosen, så det är inte aktuellt än, men tänkte de är alltid kul att ha tips och idéer liggandes :) Sen en fråga. Valpen är duktig på att sitta och ligga, men jag vet inte hur jag ska få henne att "stanna" liksom, i både sittande och liggande ställning. Så har ni några tips på metoder att testa? :)

Annons:
parsley
6/30/17, 9:55 PM
#1

En adventskalender med olika tricks man kan lära hunden. Jag har inte hunnit gå igenom den själv, men tipsar om du är intresserad.

http://www.hundunik.se/blogg/2016/12/1/julkalender-2016-trick-och-aktivering

parsley
6/30/17, 9:56 PM
#2

Axelsson - Tricks som aktivering. 

http://www.anitaaxelsson.se/produkt/tricks-som-aktivering/

Bok med tips på tricks som aktivering. Länk till författarens hemsida. Har för mig att boken finns på t ex Adlibris och Bokus också och den kan finnas på bibliotek.

Elsis matte
6/30/17, 10:11 PM
#3

För att få valpen att stanna i position så startar du med multipla belöningar. Ha ett gäng godbitar i handen och ge valpen en efter en så länge den är kvar i position. Reser den sig blir det givetvis inget mer. Ge en slutsignal när övningen är slut. När valpen stannar några sekunder så börjar du glesa ut belöningen så att den får vänta allt mer. Sedan kan du börja med omvänt lockande för att öka förståelsen. När du sedan sätter signal på kvarstannade så är det viktigt att du också har lärt in en "ok att resa sig"-signal, en sådan är nödvändig för att valpen ska förstå.

[Janssonlisa]
6/30/17, 10:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

"Bubbla" (doppa nosen i vatten ),öppna och stänga burdörr med hjälp av rep, spela död, backa upp mot vägg, skall, puss, backa, snurr höger, snurr vänster, slalom mellan ben, 8 mellan ben, runda grejer, städa, "vacker baktass", sitt fint, ta av strumpa, buga, kram, godis på nosen, apan (se bild), 

De jag kom på nu 

(förvisso är ju vissa av dessa för färdigvuxna hundar..)

Upp till toppen
Annons: