Annons:
Etikettövrigt
Läst 908 ggr
tk1971
2017-06-28 15:51

Synkronisering av löp

Min 4-åring började löpa i lördags. Därför fick hon inte följa med 8-månadersvalpen till hundpensionatet när vi åkte bort några dagar. Idag när vi hämtade valpen såg vi att hon också börjat löpa. Snacka om perfekt synkronisering! Så nu har vi två hormonmonster här. 

Ni som har två tikar - löper era också samtidigt?

Annons:
KatarinaSt
2017-06-28 16:05
#1

Har ej tik, men det verkar inte orimligt eftersom människor fungerar så. Mamma + döttrar i en familj har (oftast) synkroniserad menstruation.

Lojs
2017-06-28 16:08
#2

Jo, mina löper samtidigt för det mesta, har varit samma med alla tikar vi haft. Löpen brukar även kunna komma igång någon dag efter tävling, så jag gissar på att de kan triggas av löptiksdoft med.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Changrila
2017-06-28 17:05
#3

Yep, mina tikar har alltid varit ganska synkade.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

jenmjao
2017-06-28 17:22
#4

Har en tik, Men hon å grannens tik har gått ifrån att löpa med månaders mellanrum till att löpa med en veckas mellanrum. Det är typ som med oss människor, Bor vi med andra kvinnor får vi mens samtidigt 🤪 Skitskumt

Kalli
2017-06-28 17:46
#5

Finns det någon biologisk fördel med det kanske? Att få valpar samtidigt?

jenmjao
2017-06-28 17:55
#6

#5 Tror jag faktiskt hört om det, Med vargar dock. Att när andra tiken blir skendräktig (och den första föder) så kan den skendräktiga "ta över" valp passandet när mamma hund behöver göra annat 😃 Både med mjölk och annat.

Annons:
hemul
2017-06-29 12:16
#7

Precis. Eftersom det bara är ledarparet i en vargflock som parar sig och får valpar är det ju väldigt praktiskt om de äldre systrarna till valparna blir skendräktiga och kan hjälpa till med amningen.

Säkert liknande orsaker till att människor synkar också. Fast jag och min mamma var inte ett dugg synkade när jag bodde hemma. Vilket bara bevisar att vi i min familj är högre utvecklade än de flesta andra.😎😛

Upp till toppen
Annons: