Annons:
Etikettraser
Läst 1478 ggr
soozen
6/27/17, 9:08 PM

Ras till agility & lydnad

Funderar vilken hundras man skulle välja om man vill träna och tävla agility och lydnad på hög nivå. Får vara arbetsnarkoman och ha driv a la brukshund. Bör vara stabil och någotsånär social och, här kommer problemet, ska helst inte fälla. 😃

Annons:
färgfest
6/27/17, 9:09 PM
#1

Pudel.

Monstertassar
6/27/17, 10:25 PM
#2

Nakenhund 🤪 Men vet inte Lagotto kanske funkar?

Lojs
6/27/17, 11:23 PM
#3

Kolla på startlistorna till senaste årens SM, då ser du vilka raser som ligger i top. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

ipopuma
6/28/17, 10:00 AM
#4

Säger som #3 . Det är typ tollare, golden, aussie, kelpie och bc om man har både grenarna tänker jag.

ViktoriaL
6/28/17, 1:26 PM
#5

De raserna jag sett flest av högt upp i klasserna på både lydnad och agility som inte fäller är nog pumi och pudel. Har dock inte så bra koll på hur pass sociala och stabila pumi  är..  Kanske även lagotton kan vara något!🙂

Wellcraft
6/28/17, 2:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#6

Lagotton är som klippt och skuren för jobbet. Men det är viktigt att välja kennel noga, rasen är väldigt spridd och olika individer från olika kennlar kan vara som helt olika raser.
Ser tydligt främst 2 sorter inom rasen.
Den ena är skarp och tuff, lägre retningströskel men mer driv och kapacitet i svårare arbete (såsom bruks).
Andra mild och vänlig, som en fluffig labbe men svårare att styra och komma till riktigt arbete med.
Sen finns det en hel del mentala vrak och opålitliga jäklar däremellan. 

Jag har den förstnämnda typen, dock har han blivit mycket mildare än han varit som yngre.
Fantastiskt ras, otroligt lättlärd (min är dubbelt så intelligent som min BC), kapacitet för allt. 
Mycket egna åsikter toppat med lite tjurskallighet, som ger hunden den lilla extra gnistan i arbetet.
Mycket personlighet, jag har träffat otroligt många individer men aldrig någon med lika stor personlighet som en lagotto. 
De blir mer som en människovän än som ens hund.
Min är stabil, inte rädd för något, socialt tillgänglig men reserverad. Funkar med andra djur och hundar utan problem.
Bra avreaktioner.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Elsis matte
6/28/17, 5:56 PM
#7

Perro de agua, mellanpudel från arbetslinjer eller pumi.

soozen
6/28/17, 6:47 PM
#8

Pumi, vet inte om jag skulle klara av att leva med skällandet 🤪

Lagotto, pudel och perro, känns som att leta efter en nål i en höstack att hitta rätt kennel och linjer. Tips på uppfödare? En jag känner importerade sin storpudel från Tjeckien, lite överkurs för mej. 😃

#6 Bra beskrivning av lagotton. Det är mest de sistnämnda typerna jag träffat på tyvärr.. Men en bra lagotto låter som att den skulle passa riktigt bra. 🙂

[Nalle-]
6/29/17, 12:56 PM
#9

Mellanpudel 🙂

tiger tok
6/29/17, 6:26 PM
#10

Schapendoes kanske?

Upp till toppen
Annons: