Annons:
Etikettklicker-shaping
Läst 1487 ggr
KatarinaSt
6/27/17, 9:10 AM

Skvallerträning

Hej

Min hund vill gärna rusa efter trastar och andra fåglar på marken. Det är oftast väldigt lätt att se när han tänker göra det då han "fryser" och fokuserar på fågeln nån sekund först.

Tänkte att skvallerträning skulle passa in här och har börjat testa med hyffsat bra resultat faktiskt. Så fort han stelnar till och fokuserar på fågeln så klickar jag och det blir liksom en brytsignal eftersom han vet att han får en godbit då.

Men ibland så räcker inte ett klick för att bryta uppmärksamheten. Jag har då klickat igen och då brukar han vakna till och kommer för sitt godis.

Nu funderar jag på om jag "urholkar" klick-ljudets betydelse om jag klickar flera gånger, samt om jag ens använder skvallertränings metoden rätt här.

Målet är att vi ska kunna passera duvor och annat på marken utan att han jagar efter dem.

Annons:
Lojs
6/27/17, 12:03 PM
#1

Jag hade valt att inte använda klickern i den situationen när hunden har svårt för att höra den. Jag har kört rätt in i berömmet och blivit jätteglad så fort hunden markerar fågel.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Upp till toppen
Annons: