Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 1142 ggr
ForeverEmma_
2017-06-26 20:34

Få kontakt utomhus med valpen

Jag har en 12 veckors cocker spaniel valp som jag börjat nu utforskat världen utanför tomten sedan han vad 11 veckor (fick hem han vid 10 veckors ålder). Problemet är att han blir osäker när vi promenerar runt radhusen och jag får lixom ingen kontakt med varken godis eller leksak. Han piper och vill bara gå hem. Ibland går han med men oftast vill han gå hem hela tiden. Hemma på tomten så får jag kontakt där är det inga problem. Har ni tips på hur jag kan få hans uppmärksamhet?

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

Annons:
Ellen89
2017-06-26 21:17
#1

Kanske ta valpen till en park eller skogen? Dar det inte finns mycket annat.

landsbygdsbo
2017-06-26 21:37
#2

Ta ut jycken, ut på en stor öppen plats. Förslagsvis ett hygge.

Sätt dig med en bok och låt hunden utforska området runt er.

Hunden kommer snart att utöka området, 50, 100 , 150 meter.

Då flyttar du dig raskt 20 meter i vindriktningen. Håll koll på jycken hela tiden

Då, plötsligt upptäcker den att du är borta, den blir orolig, rädd och börjar leta, vänta en stund..och locka sedan på den.

Gissa att den blir glad att hitta dig.

Detta gör du om, gång på gång och till slut trillar polletten ner.

Hunden söker ut, men har hela tiden koll på var du är.

Nu är det upp till dig att bibehålla detta intresse.

KatarinaSt
2017-06-26 23:36
#3

Han kanske inte är mogen för utflykter långt hemifrån än? Om jag var i din situation skulle jag nog vidgat hans värld med utgångspunkt från den välbekanta tomten. Sitt vid/strax utanför tomtgränsen och låt honom betrakta det som finns precis utanför hans egen "lya".

landsbygdsbo
2017-06-27 07:56
#4

Det ska börjas i tid, de som krokigt ska bli.

Genom att göra som jag beskrev präglar du in ett beteende som både du och hunden har nytta av. !2 veckor, då har du förmodligen haft hunden i en månad.

Hunden vet att ni hör ihop.

Så länge den gemenskapen finns är den trygg.

Elsis matte
2017-06-27 08:45
#5

Problemet är att valpen är otrygg, inte att den är ouppmärksam. Om valpen känner sig hotad kommer den inte att bry sig om leksaker eller godis. Jämför med om du vet att en beväpnad rånare finns i ditt hem, spelar ingen roll vilka läckerheter du har hemma - det är inte läge att äta… Sänks stressnivån så kommer kontakten! Hur göra det? Delvis så handlar det om att se tiden an, valpen kommer att mogna och få mer erfarenhet, då kommer den också tycka att det är tryggare ute. Men det du kan göra för att underlätta är att antingen bara gå ut helt kort utanför er egen tomt till en början och gradvis utöka. Ett alternativ är att ni hittar någon lugn gräsyta eller skogsdunge i närheten och bär valpen dit. Ni kan sitta på marken och låta valpen utforska, eller sakta strosa runt med den. Ge stöd och närhet genom att vara lugn och tillgänglig - och valpen kommer också att börja söka trygghet i er, inte bara hemmet.

Hornslandet
2017-06-27 09:30
#6

#2 Gömma-lekar är inte dumt tycker jag, men nått helt annat än vad TS skriver om..

Eftersom valpen vill hem så är det ju inte bara att den inte tar kontakt. Annars tänker jag att den skulle mer vart som min var - ville bara kuta runt och utforska allt, han ville snarare INTE hem (vägrade en vecka att gå in i huset:S).

Tror det kommer förändras med tiden, särskilt om ni försöker utmana valpen lite i lagom takt. Dvs tänj på gränserna, men inte så långt att det helt misslyckas. Försök fortsätt hitta roliga saker att utforska, försök fortsätta leka utanför"gränsen" så kan den mycket väl försvinna snart nog. 

Min valp tyckte sen under en period att det var hemskt att gå till bilen (väl i den gick det dock bra). Han ville inte ens kampa nära bilen först. Men jag fortsatte locka till lek där om och om igen.. till slut fick det effekt. Så om valpen inte vill leka nu, fortsätt försök, jag tror det lossnar med tiden. Om godis inte funkar, testa andra typer av godis. Det gör STOR skillnad vilken typ det är. Tråkiga torrisar eller rå köttfärs? Min valp skiter i mig om jag bara har torrgodisar om det är hundar i närheten - men för rå köttfärs eller andra köttrester så gör han det mesta =D

Annons:
[Tismon]
2017-06-27 17:43
#7

Utmana valpen, gör ingen big deal av den och skapa positiva upplevelser när ni är ute på promenader så kommer den inte vara rädd längre :) Var likadant med min valp, han TVÄRVÄGRADE att gå, så jag bar honom en bit och lade ner honom så att han blev tvungen att följa efter mig och efter några gånger tyckte han tillochmed att promenader blev roliga :)

Hornslandet
2017-06-27 17:46
#8

Kan även nästan lova att när han slutar vägra just med detta, så kommer det gå en period, sen kommer det vara nått nytt han vägrar med eller nån annan olat haha :P

ForeverEmma_
2017-06-27 19:26
#9

#4 nej jag har bara haft min valp i 2 veckor. Min uppfödare släpper inte sina valpar först dem är 10 veckor.

#6 Då ska jag fortsätta kämpa med leka och godis. Igår när vi var ute när han bara ville hem så fortsatte jag gå och när vi kommit halvvägs började jag få kontakt lite med han få gånger där han tog godiset. Så fick upp hoppet lite :P

Med mig är han ju tygg inne, försvinner jag letar han efter mig och han börjar söka mera kontakt med mig. Samt han tycker när vi är i skogen att det är kul att utforska så kanske ska fortsätta gå till skogen där det är intressant och han inte är lika otrygg. Vad tycker ni?

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

Elsis matte
2017-06-27 20:01
#10

Absolut, ta med valpen till skogen istället! Som sagt, det är mycket en mognadssak och valpen kommer att bli mer utåtriktad, var så säker. Du kan till en början bära till skogen (beroende på avstånd och väg) men efterhand sätta ner valpen lite tidigare så att det blir liten utmaning som sedan leder till en trevlig stund i skogen som belöning.

Upp till toppen
Annons: