Annons:
Etikettraser
Läst 1528 ggr
lillaräven
2017-06-26 17:44

Belgisk Vallhund - Tervueren

Hejsan!
Går i lite hundköpartankar och har fastnat för Tervueren. Har träffat en hel del tervuerer både på utställningar och ute på brukshundsklubben, så rasen i sig har jag koll på. Men har lite frågor, som jag hoppas att någon härinne har svar på.😃

Har läst på diverse sidor att de har hög jaktinstinkt och därför är svåra att ha lösa, stämmer det? Förstår att det givetvis  är en individfråga, men om man ser det generellt?
Båda föräldrarna till kullen jag kikar på har väldigt höga siffror för Jaktintresset i MH, så chansen är väl stor att valparna ärver det också. Kan det bli problem vid inkallningen i framtiden?
Stämmer det att rasen generellt sätt har problem med andra hundar? Speciellt med hundar av samma kön?
Tik eller hane? Hur stor skillnaden är det mellan könen, om det ens finns någon skillnad?

Tack på förhand!

Annons:
Mygohr
2017-06-26 18:59
#1

Tervueren är en helt underbar ras! Jag har haft terv sedan -02. Alla mina har kunnat gå lösa i skog och mark och vänder på inkallning även om de ser ex rådjur springa. Såklart handlar det om träning och just inkallning är något jag lägger mycket träning på. Jag har idag 3 vuxna hanar, de kan leka och träna med nya hundar, både tik och hane. Min första hane kunde inte träffa andra dominanta hanar men veka hanar och tikar gick utmärkt. Den stora skillnaden mellan könen är storleken! Annars är det tycke och smak😊 Det är viktigt att välja rätt kennel och linjer, det finns en del problem med nerver och tillgänglighet i rasen! Lycka till med din blivande hund!

lillaräven
2017-06-26 19:49
#2

#1 Är det okej om jag pmar dig ang kennel och lite? :)

Mygohr
2017-06-26 21:22
#3

#2 självklart!😊

Upp till toppen
Annons: