Annons:
Etikettövrigt
Läst 804 ggr
Hornslandet
2017-06-26 10:41

Resa med hund inom EU

Alltså.. jag blir inte klok.

Tänkte bila ner lite i europa i sommar med min hund. Antagligen blir det ner genom danmark, tyskland i huvudsak. Men kanske även sugen på att kika in i nått intilliggande land, tex österrike/schweiz/frankrike/luxemburg… 

Kan nån hjälpa mig hitta rätt angående regler för detta, vilka vaccinationer som behövs osv? Ringde precis en lokal vet om detta, som sa att olika länder kan ha olika länder och att de även kan ändras såpass ofta att man egentligen skulle kontakta ambassaderna (??). Kollade jordbruksverket men kan fanken inte bli klok, ser bara regler för in/utförsel och under reseguiden hittar jag också bara nått om typ när man ska hämta hem en valp osv! Jag är säkert efterbliven, men om nån har stenkoll, länka gärna nått där man kan läsa vad som gäller, snälla! :)

Annons:
Hornslandet
2017-06-26 11:06
#1

Ok, efter att ha fått tag i JBV fick jag mer klarhet i det.. tydligen är det i huvudsak rabiesvaccinet man ska ha, men enskilda länder kan eventuellt ha ytterligare bestämmelser så ska man vara 110% säker så ska man kolla upp det. Dock verkar det som rabiesvaccinet lär räcka för dessa EU-länder, förutom schweiz då där man behöver ett slags ägarintyg också.

oh-la
2017-06-26 11:27
#2

Tyvärr, även om vi är en union, har olika länder olika krav. Jordbruksverket ansvarar för införsel till Sverige, eftersom deras största intresse är att skydda just Sverige. För att vara helt på den säkra sidan är det respektive lands ambassad som gäller. Generellt är det pass och rabiesvaccination. Tänk på att även de svenska införselreglerna måste vara uppfyllda när ni åker hem, även om hunden är svensk.

oh-la
2017-06-26 11:27
#3

Tyvärr, även om vi är en union, har olika länder olika krav. Jordbruksverket ansvarar för införsel till Sverige, eftersom deras största intresse är att skydda just Sverige. För att vara helt på den säkra sidan är det respektive lands ambassad som gäller. Generellt är det pass och rabiesvaccination. Tänk på att även de svenska införselreglerna måste vara uppfyllda när ni åker hem, även om hunden är svensk.

Hornslandet
2017-06-26 14:39
#4

#2 Japp.. 

Men de svenska införelsereglerna är ju vad jag kan läsa mig till:
ID-märkt
Pass
Rabiesvaccinerad
Anmälan hos tullen

Så det är ju egentligen inget extra..förstås får inte rabiesvaccinationen gå ut medans man är utomlands.

LindaBlue
2017-06-26 17:29
#5

Norge  tex, tror finland ev, har krav på avmaskning gjord hos veterinär ett visst antal dagar innan man får åka in. Vissa raser är också förbjudna i tex Norge och Danmark, så om du tänkt åka genom Danmark bör du kolla upp det. Det bästa är väl att kolla alla länder du tänkt besöka och sedan maila deras ambassader eller liknande jordbruksverk och kolla vad som gäller, varför chansa att få hunden omhändertagen liksom? :)

Hornslandet
2017-06-26 17:59
#6

#5 Yes är med på avmaskningen i Norge.. dock kan jag inte hitta nånstans att det skulle vara liknande för nått av de andra länderna jag tänker åka till. Iaf, avmaskningen om man tex åker till Norge skall ju göras nära inpå själva resan, så det vore inte lika viktigt att ha framförhållning för :)

Ja, vissa raser är ju förbjudna.. :/ Min är dock godkänd överallt, den eju söt!

Jo, ska kolla så det inte är nått.

Annons:
Odietamo
2017-06-26 20:33
#7

Bor i Danmark just nu och här är det bara pass och rabiesvaccin som krävs iaf.

Skye_berlin
2017-06-27 22:59
#8

Jag bor i Tyskland och Frankrike, chip, pass och rabiesvaccin är vad som gäller. Men under 4 års resande mellan dessa länder och även Sverige har vi aldrig blivit kollade…

Vixxen
2017-06-28 00:19
Hornslandet
2017-06-28 09:34
#10

#7 #8
Tack för infon! Pass och rabiesvaccin är fixat så ingen fara då =) (chip har han såklart).

#9 perfekt, tack för länken!

oh-la
2017-06-28 09:34
#11

#8, det är inte upp till tullverket att stoppa dig, utan du som måste söka upp tullverket! Allt annat är brottsligt.

Skye_berlin
2017-06-28 22:46
#12

#11 jag blev en gång tillfrågad av tullen i Trelleborg ( men en tyskregistrerad bil) om jag hade en hund med, jag sa ja och sen kunde jag köra igenom, utan att visa något. Tror att dem är mer ute av att hitta organiserad kriminalitet än enstaka familjer ute på semster…men jag kan ha fel också !

oh-la
2017-06-29 09:29
#13

#12, där har du fel. Husdjur har hög prioritet hos tullverket. Dom kan bära smittor och är populära att smuggla. Som djurägare är man skyldig att själv registrera hunden vid tullkontor in i Sverige. Varför en enskild tjänsteman bara släppte igenom utan att kontrollera dokument kan jag inte svara på, de senaste åren har dock husdjur haft hög prio. Viktigast är dock att faktiskt göra rätt med sina djur vid landsgränser och inte vifta undan det som ickeproblem. Det händer allt för ofta att djurägare inte har riktig koll, och djur måste avlivas.

Annons:
Skye_berlin
2017-06-29 11:51
#14

#13 ja du har väl rätt. Ville bara dela med mig av min egen erfarenhet, eftersom jag reser hela tiden i Europa. Min hund är ju självklart vaccinerad och jag tar ansvar, ingen risk för att hon ska bli avlivad ! Hittils tycker jag bara att tullen inte har visat intresse även om min hund gärna skäller lite på folk i uniform också 😅 bara min erfarenhet som sagt !

Upp till toppen
Annons: