Annons:
Etikettraser
Läst 2075 ggr
[134643]
2017-06-25 17:55

Det där med ras...

Jag trodde att jag hade koll på vad jag ville ha för ras, men nu när valp faktiskt börjar bli en möjlighet så blev det mycket verkligare och osäkerheten är ett faktum. Jag vill absolut inte ta på mig för mycket hund, eller för lite hund, eller helt enkelt en hund som inte passar mig. Det känns som att jag inte hittat riktigt rätt än? 

Jag vill ha en framåt, positiv och aktiv hund utan rädslor eller nervositet. Den ska kunna hänga med överallt utan att vara rädd eller stressad, och inte ha något uttalat problem med att vara lämnad ensam. Jag vill kunna träna tricks och lydnad, köra agility och testa på annat. Med andra ord en lättränad hund med will to please. Vill inte ha en envis eller självständig hund, utan en som är lätt att jobba med och vill träna med mig. Så lite jakt, vakt och skall som möjligt. 

 Skulle säga att jag kan erbjuda en långpromenad per dag och allmän träning med tricks, sök efter mat och liknande, och mer "ordentlig" träning ca 2 dagar i veckan. Med andra ord vill jag ha en aktiv ras, men inte någon som kräver enormt mycket eller klättrar på väggarna om det blir några tråkiga dagar. Skulle väl på sätt och vis hellre ha en hund som vill mindre än vad jag gör, än att ta på mig en hund vars behov jag inte kan tillfredsställa. 

Men som sagt har jag inte riktigt hittat rätt än. Tycker mycket om shelties, men vill inte ha nervositeten och rädslorna. Fastnade för schapendoes, men är rädd att de kräver för mycket. Lagotto, men känns som att det är något som inte klickar där. Samma med retrievers trots att jag tycker om dem egentligen. Vill inte riktigt ha jakten som de har? 

Så svårt det här! Några idéer? 😊

Annons:
Amandla
2017-06-25 18:03
#1

Pudel! Det finns toy/dvärg/mellanpudlar som har riktigt mycket go, utan att därför vara jobbiga. Bra av- och påknapp med andra ord. Se till att berätta för de uppfödare du kontaktar vad du vill ha, och träffa gärna båda föräldrarna. Vissa individer har nära till skall, andra inte, och så är det med jaktlust också. Glada, positiva, sociala, nyfikna, det är pudlar för mig 🙂Pälsvård verkar du redan vara lite inne på, och man kan ha precis hur kort päls man vill på pudlar. Eller lång, förstås, men det kräver lite mer av dig.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Tismon]
2017-06-25 18:04
#2

Pudel? Eller om du hellre vill ha en pudelblandning med retriever "labradoodle" (tycker däremot det är fånigt med de skyhöga priserna över en blanddis)

Herveaux
2017-06-25 18:08
#3

Har du några gränser när det kommer till storlek och pälsvård?

Tänker på både Papillon och Leonberger.
Har träffat flera Papillons som inte pratar i onödan och Leonbergers som gärna hittat på skoj (kanske inte just agility dock…) men lika gärna tar det lugnt hemma.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[134643]
2017-06-25 18:17
#4

#1,2 Har kikat på pudlar också, men har inte riktigt fastnat för dem. De jag har träffat har tyvärr inte alls varit något för mig. Min pojkvän har sagt helt nej till pudel, men han går alltid att övertala 😉 Kanske får ta och träffa lite fler pudlar och se om de kan vara något, enligt rasstandard så skulle de ju passa, det håller jag med om. Men de jag har träffat har varit lite osäkra och känsliga, inte glada och sociala som ni beskriver dem.

#3 Juste! Får gärna vara en mellanstor hund, hellre "för stor" än för liten. Papillon är för liten, och de tilltalar mig inte riktigt heller. Har kikat på leonberger, och new foundland för den delen, men tycker så mycket om agility att jag inte vill släppa det. Annars hade jag gärna tagit en stor nallebjörn! 

Pälsvård gör mig inget, så det spelar ingen roll egentligen.

Elsis matte
2017-06-25 18:33
#5

Retrieverraserna har väl inte så värst mycket "jakt" i sig - de gillar att bära och att använda nosen men är inte väldigt benägna att dra på vilt.

[Tismon]
2017-06-25 18:36
#6

Tänker också kring shelties och collies, där många uppfödare avlar aktivt på att förbättra mentaliteten. Man kan alltid kolla runt och se, träffa föräldrarna till valpen osv. Finns väl alltid små grejer som man ogillar i vissa raser men alla attributer är också individuella. Saker går att träna bort och vill man inte ha jakt brukar det finnas (inom många raser) en utställningsvariant också :)

Annons:
Hornslandet
2017-06-25 18:40
#7

Är inte shelties och collies ganska aktiva raser?

[Tismon]
2017-06-25 18:43
#8

#7 collies ska vara ganska anpassningsbara enlig vad jag har läst :) (Sen givetvis att inte inskaffa en från en brukslinje)

peafie
2017-06-25 18:46
#9

#5 Det beror väl lite på vad man menar med jakt. Är jakt == dra på vilt, ja, då kanske du har rätt, men det är inte den definitionen jag har. En rent jaktavlad retriever kan ha massvis med jakt i sig på det sätt att den går in i ett jaktmode där allt annat (inklusive korv och leverpastej) blir underordnat jakten.

#0 Vill du ha en sheltie så tycker jag du ska köra på sheltie. 🙂 Jag har träffat flera väldigt trevliga exemplar som lever ungefär det liv som du tänkt dig, så är du lite noga med uppfödare och linjer kan det nog bli bra. Annars var min spontana tanke papillon, som någon annan föreslog. En retriever vill du nog inte ha. Bland de icke-jaktavlade är det svårt att hitta en bra hund, och jag tycker inte att det låter som att du kommer erbjuda det som en jaktavlad behöver för att ha ett bra liv.

Bloggen     ○    Instagram

[134643]
2017-06-25 18:46
#10

#5 Ja, alltså, håller med dig till viss del. Men känns inte som att jag kan ge dem vad de vill ha.

[134643]
2017-06-25 18:48
#11

#9 Får hälsa på lite uppfödare kanske, och se hur deras vuxna hundar är och se om det är något för mig. Tack!

Jojaton
2017-06-25 18:50
#12

Håller med #6, det går att hitta stabila shelties, har du tid och möjlighet så kan du ju åka och hälsa på uppfödare och träffa deras hundar, besöka utställningar och agilitytävlingar osv. Hade jag varit du hade jag nog gjort det med både pudel och shapendoes också (ör du ärlig mot uppfödaren om vad du kan erbjuda kan de ju säkert guida dig om det är ett bra val eller ej!)

Johanna - Instagram

[Tismon]
2017-06-25 18:51
#13

#10 Se då till att det inte kommer från jaktlinjer, annars är de ganska lagom krävande :)

Annons:
[134643]
2017-06-25 18:54
#14

Golden ala familjehund, hur är de? Är det antingen jakt eller soffpotatis som gäller för goldens eller går det att hitta något mellanting där? #12 Tid har jag massor! Det får nog bli lite besök hos både uppfödare och på tävlingar.

emeliiiiieee
2017-06-25 19:19
#15

#14 vi har haft två goldens. Den ena var väldigt arbetsvillig, skällde aldrig, hade ingen jakt i sig öht och väldig lekglad av sig. 

Våran nuvarande är soffpotatis deluxe. Dom är från samma uppfödare så det är nog lite beroende på individ med.

peafie
2017-06-25 19:20
#16

#14 Mellanting finns, men de är svåra att hitta så där får du vara noga med linjerna. Kolla bland retrievers som är meriterade inom de sporter du vill syssla med, och sålla bort de rent utställningsavlade. För att utveckla mitt svar sedan innan så kan du hitta många supertrevliga retrievers. En retriever kommer du alltid ha på din sida och hen kommer vara din bästa vän i vått och torrt Glad men om du vill tävla lydnad och agility så är det svårare att hitta en hund med superkvalitéer. De finns, men alltför ofta har utställningsaveln gått ut över arbetsegenskaperna. Så fundera på hur mycket tävlings-/tävlingsambitioner du har.

Bloggen     ○    Instagram

[Tismon]
2017-06-25 19:38
#17

Man kan man väl inte heller hänga upp sig över raser, du kan ha en jättejaktintresserad utställningshund och en omotiverad jakthund :P Viktigaste är föräldrarna och man kan träffa alla valpar redan när de är supersmå och följa upp personligheterna :)

Amandla
2017-06-25 20:41
#18

#4 Om du har möjlighet att ta dig till Eskilstuna i slutet av juli så är det Pudelnationalen, en tvådagarsutställning och dessutom Pudel-SM med allt vad det innebär 🙂Perfekt läge att kolla in snygga, arbetande pudlar i alla storlekar och färger 👍plus att många av uppfödarna är på plats också förstås.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
DoroteaC
2017-06-26 07:40
#19

Min vän har en schapendoes. Hon tränar inget med honom. Typ gömmer lite godis, och barnen ''tränar'' honom på typ sitt, ligg och tass.  Hon säger att han är den lättaste hunden hon haft. Hon går mycket lång promenader och springer med honom. Så fysiskt får han massor. 

Jag tycker han känns ''flamsig'' och vet inte om det är understimulans eller om rasen är så 😛 Men enligt henne är han super cool inne.

[134643]
2017-06-26 10:33
#20

#18 Ska kika på det, Eskilstuna är inte alls lång bort :) #19 Det låter ju bra! Det blir nog att kontakta ett par uppfödare och se om jag kan komma och hälsa på så småningom. Blir inte hund på i alla fall ett år, men bättre att vara föreberedd tycker jag haha.

Annons:
Hornslandet
2017-06-26 11:05
#21

#19 Vad jag vet är schappar lite flamsiga så det är nog som det ska vara.. har hört att de är lite som en Briard på det viset :)

ifoundnemo
2017-06-26 11:26
#22

Jag tänkte på engelsk cocker spaniel, träffat en som passar in perfekt på vad du beskriver men kan tyvärr inte så mycket om rasen. Men finns säkert någon här som kan mer :)

[134643]
2017-06-26 13:26
#23

Råkade stöta på en schappe idag på stan och herrejösses vad söt den var! Helt underbar liten kille. Framåt, nyfiken, glad men hade fortfarande fokus på matte. Precis min typ av hund haha. #22 Ska kika lite mer på retreievers överlag. Har träffad massa underbara retreievers, men har någon anledning inte trott att de skulle passa mig, aktiveringsmässigt. Får läsa på lite!

socius
2017-06-26 18:24
#24

Eurasier?

tiger tok
2017-06-26 18:28
#25

Corgi?

Alva0422
2017-06-26 22:03
#26

Någon spets kanske? Nu har inte jag läst på om någon annan än den Japanska….den verkar passa in ganska mycket på det du letar…om den inte är för liten förstås.

färgfest
2017-06-26 22:31
#27

Jag har en storpudelvalp som är kortklippt. Jag är inte intresserad av utställning späls själv. Så, så roligt att träna. Han vill verkligen vara med och lära sig allt.

Annons:
[134643]
2017-06-26 23:38
#28

#24 Har fått uppfattningen av att eurasiers kan vara rätt så envisa och inte enbart gör något "för att matte säger det". Dvs, inte så mycket will to please? Har kanske helt fel? #25 Corgis är otroligt söta, men lite för små kanske. Får kika på det. #26 Har inte läst så mycket om spetsar. Är de kända för att vara rått så skälliga? #27 Får ta ett ordentligt snack med pojkvännen om pudlar känner jag ;) De står definitivt med på listan.

Achillcs
2017-06-27 00:21
#29

Såg att du var inne på Schapendoes! Nu var det ett tag sedan jag var riktigt aktiv i dem kretsarna men skulle nog tycka att jag fortfarande har bra koll på vad som händer och sker iallafall! Och om jag inte är uppdaterad nog kan jag väl iallafall bidra med lite egna erfarenheter då jag levt med och beblandat mig med rasen i över 10 år! För mig ska en Schapendoes vara en framåt, positiv, påhittig hund med förmågan att ta fram det där lilla extra utan att för den delen sakna en bra av och på knapp. Är med på det mesta men säger absolut inte nej till att bara gosa i soffan om det vore så. Ska passa till "det mesta" själv tränade jag aktivt Lydnad, Agility, Freestyle med min första Schapendoes, dessvärre kom vi aldrig ut ordentligt på tävlingsbanan eftersom att han gick bort som treåring. Men jag har flera stycken som tränar och tävlar aktivt med sina Schapendoeser! Så jag tycker att om du tycker om Schapendoesen, inte är rädd för lite pälsvård och en del utav skogen i hemmet efter en långpromenad så ser jag ingen anledning att du ska tveka på den fronten. Som någon nämnde tidigare kolla med olika uppfödare, träffa dem och deras hundar. Jag ställer gärna upp och hjälper dig eller svarar på andra frågor du har om rasen :)

tiger tok
2017-06-27 07:22
#30

#28 Welsh corgi Cardigan är större! I vilket är det ingen liten hund även fast kroppen kanske kan anses liten!

[134643]
2017-06-27 10:30
#31

#29 Åh, vad kul! Ja, lite frågor har jag haha. Hur är det med jaktlust? Även om det såklart är en träningsfråga också vill jag gärna kunna ha hunden lös. Hur såg en vanlig dag ut för dig och hunden? Hur mycket tid la ni på träning? Och till sist, märkte du av att de hade svårt att vara ensamma? Har läst att det är en av de negativa sidorna med schapparna. Just nu känns det som en riktigt fantastisk ras!

Achillcs
2017-06-27 11:13
#32

Dem ska generellt sett ha väldigt liten jaktlust, vilket jag tycker att dem flesta har men det finns såklart vissa som har mer än andra. Dock känner jag inte någon i min direkta omgivning som har haft något problem med att ha sina lösa. Varesig man har fler eller bara en Schapendoes. Själv har jag aldrig märkt av att dem har några problem med att vara ensamma hemma. Som med dem flesta raser gäller det att träna på ensamheten och att inte börja för tidigt. Dock blir dem snabbt två eller fler ;) När det kommer till en vanlig vardag så såg det väldigt annorlunda ut! När jag var aktiv så kunde det lätt bli 4-5 dagar på klubben med varierande tid samt långpromenader, men det var fortfarande inget problem att ta det lugnt veckan efter, eller om man var sjuk så var dem inte sena med att lägga sig i sängen och gosa! En Schapendoes mår som bäst när den får vara nära sin ägare, om det innebär att gosa i soffan, träna tricks på hemmaplan eller springa på agility banan spelar ingen större roll. Med den senaste Schapendoesen så tränades det inte alls så aktivt utan mest bara på skoj, hon var en omplacering från ett hem som inte var det bästa så hon fick fokusera på det hon älskade mest vilket var att ligga i soffan, springa lös i skogen och bara vara.

[134643]
2017-06-27 12:09
#33

#32 Super! Ja, det där med att det lätt blir fler kan ju bli ett problem haha. Det låter som en riktigt härlig ras. Jag kan inte garantera flera dagar i veckan på klubben, men kan garantera mycket träning hemma, och det låter ju som att det kan fungera då. De låter rätt så anpassningsbara. Funkar de generellt sätt i lägenhet? Tack så jättemycket för dina svar! Hade tänkt vänta ett tag innan jag kontaktade uppfödare, men just nu känns det faktiskt som en bra idé att få träffa både hundar och uppfödare, även om det är ett bra tag innan det faktiskt skulle bli hund.

Achillcs
2017-06-27 17:08
#34

Ja det är väl det största problemet ;) Det är en väldigt anpassningsbar ras och jag tror absolut att det skulle kunna bli toppen hos dig om du känner att det är en ras som du är intresserad utav! Ser inga problem med att ha dem i lägenhet heller :) vi hade våra i lägenhet, radhus, hus och gård, funkade lika bra vart man än var :) Jag har redan börjat att kontakta uppfödare och liknande trots att det inte är dags för en ny hund inom ett till två år! Gillar att få en ganska bra kontakt med uppfödaren och ha tid att kolla igenom linjer och liknande innan det är dags!

Annons:
Alva0422
2017-06-27 20:26
#35

#28 jo….ja…hyfsat. Men det går ibland att träna bort.

[134643]
2017-06-28 08:30
#36

#34 Tack så mycket för dina svar, jag återkommer om jag kommer på något mer haha! Vad ska du skaffa för ras den här gången? :) Det är nog ungefär samma tidsram som jag har för tillfället.

Achillcs
2017-06-28 14:10
#37

Återkom hur mycket du vill! Det är alltid kul att prata om en hjärteras! Jag är inne på något aktivare nu :) är ej 100% bestämt än men hör mig omkring för en handfull raser.

[134643]
2017-06-28 14:20
#38

#37 Härligt! Vad kul, lycka till! :)

Achillcs
2017-06-28 15:01
#39

Tack det samma!

lizton
2017-07-01 01:03
#40

Tibetansk terrier som inte är någon terrier egentligen. Pälsen går att klippa ned om man vill. Lättlärd och tystlåten. 

https://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/tibetansk-terrier/

http://tibetanskterrier.svktr.nu/

[134643]
2017-08-10 22:10
#41

Tänkte bara uppdatera lite här inne då sökandet går vidare. Om två veckor ungefär åker jag och hälsar på en schapendoes uppfödare! Är nervös men förväntansfull, jag hoppas att det kommer att hjälpa mig få en bättre bild av rasen, få svar på lite frågor och så vidare. Så efter det vet jag förhoppningsvis lite bättre ifall de är något för mig!

Annons:
färgfest
2017-08-11 18:09
#42

Vad kul! Hoppas du skriver hur det går. :)

[134643]
2017-08-25 09:53
#43

Igår var vi och hälsade på uppfödaren! Hon hade 5 hundar hemma, från 1 år till 10 år gammal. Och de var helt fantastiska! Superglada när vi kom, fick massa pussar och så, sen så fort jag satte mig ner hade jag en hund i knät, men när vi fikade så låg alla och sov på golvet runt oss. Uppfödaren var riktigt trevlig, svarade på alla frågor och berättade många roliga historier om hundar hon haft. Hon tyckte själv att schappe var något för oss, och såg inga problem med att sälja valp till mig med de ambitioner och förhoppningar på ras och individ som jag har. Med andra ord så tror jag att vi har hittat vår ras! :)

Achillcs
2017-08-25 10:08
#44

Vad roligt för dig! Hoppas verkligen att du kommer trivas med dem håriga hoppetossorna!

[134643]
2017-08-25 20:42
#45

#44 Tack! Det är ett par år till innan vi får en ny familjemedlem (även om uppfödaren lockades med mamman till en valpkull som blir redo i januari ;)), men det blir nog super när det väl blir! :)

Bagtjesen
2017-08-26 12:59
#46

När det gäller labbe och  pudlar och då även labradoodles finns en del att påpeka.  Och det gäller även andra raser och gatukorsningar! 

Man pratar ofta om olika raser och vad de är bra på, men tyvärr finns det också nackdelar med nästan alla raser, och då även då blandningar dem emellan. 

Titta t ex på labradorer och någon annan ras som har hög andel fel i generna, t ex POMC. Här har labradoren och en annan ras en hög andel individer som helt eller delvis saknar mättnadskänsla och de är då alltid hungriga. Klart att de hundarna faktiskt lider. Det enda som är positivt är att de är lättlärda p g a sin hunger!? 

Pudlar har bl a p g a sin päls problem med att ögonfransarna växer inåt och problem med trampdynor och svaga klor! 

Hos labbe,  m fl så går det att använda gentester för POMC. De är tydligen godkända  i vissa länder där hundarna registreras som utan det felet i t ex England.

 I England gjordes en studie som visade på att man ofta utnyttjat POMC-felet för att de då var hungriga och därmed lättlärda och därför har en oerhört stor andel av sådana labbar använts i avel för att skapa labradoodles, särskilt som hundar som används i vården, och att 83% av dessa labradoodles led av POMC. Jag känner inte till om SKK och labbeklubbarna har godkänt gentestet för POMC, men felet borde vara med i respektive klubbs RAS (Rasspecifik Avels-Strategi) och gå att få bort på några generationer. 

Nu kanske någon tror att just därför så borde jag köpa en blandras?! Men vad händer om blandrasen har labbe eller pudel på en eller flera platser i en stamtavla? Det får vi aldrig veta just för att vi troligen aldrig fått reda på vilka raser som ingick i föräldradjuren längre bak.  Många genetiska defekter hos hund räcker det med att ett enda av föräldradjuren har det så riskerar någon eller några av valparna i en kull att få det problemet! Man skall alltså inte enbart se till hundens användningsområde utan också till att man stödjer uppfödare som verkligen kan sitt jobb och skapar friska hundar oavsett om det är hundar med eller utan stamtavla!


[134643]
2017-08-26 16:47
#47

#46, Ja, alltså, nu har ju blandras aldrig varit ett alternativ för mig. Just sjukdomar inom raser är såklart något jag är väldigt medveten om, och självklart kommer jag att välja en uppfödare som aktivt arbetar för att föda upp friska och rastypiska hundar.

Upp till toppen
Annons: