Annons:
Etikettbeteende
Läst 769 ggr
Emouse
2017-06-25 08:17

Hantera oförutsägbara skrämmande situationer

Nu när jag har en 8 veckors valp känner jag mig näästan som en nybörjare på promenaderna igen😂

Det är så att promenaderna generellt är lite skrämmande (vilket är förståeligt) men när det kommer situationer som jag inte kan kontrollera, exempelvis att grannens hund skäller som en galning när man går förbi och valpen får en släng av panik, vad gör jag? Min första tanke som kom upp i huvudet var "fortsätt gå när han lugnat ner sig lite och låtsas som ingenting".  Försökte även få med honom till bus efteråt (han har en  extremt fin kamplust) men han ville inte riktigt greppa den utan var osäker på omgivningen.

Kan tänka mig att jag bara är  en hönsmamma som inte vill göra fel också, haha.

Vad ska jag tänka på när han slänger sig ut i kopplet och vill springa hem? fortsätta som jag gör eller kanske något annorlunda?

Notera att detta bara hänt en gång hittills så det är inget vi tränat på utan söker bara småtips.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Annons:
tk1971
2017-06-25 08:39
#1

Gå bara mycket korta promenader med en så ung valp. I det skedet är promenaderna mest till för att vänja den vid halsband och koppel. Men kontakt kan du ju alltid öva under tiden, det kommer du att ha nytta av senare. Var lite rolig och oförutsägbar när ni går, så kommer valpen att lära sig att det lönar sig att ha koll på vad du gör. 

När ni möter en skällande hund skulle jag försöka få valpen att ta kontakt med mig istället för att hålla koll på den andra hunden. Ja, det kan vara svårt, man kanske får åbäka sig , jollra och vara till allmänt åtlöje, men man får göra det som behövs. En liten korvbit kan hjälpa till också.

Emouse
2017-06-25 08:51
#2

Jag går bara korta och bor ganska tätbebyggt så det är nästan oundvikligt att inte möta något skrämmande på vägen. 

Fortsätter med det jag gör och lägger in lite övrig kontakt med andra ord? 🙂

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Changrila
2017-06-25 09:50
#3

Jag skulle bara stått still, låtsas om om ingenting hänt och berömt valpen lugnt när den börjat varva ner, kanske börjat gå runt lugnt igen eller liknande. Om du inte gör någon stor sak av det hela så kommer troligen inte valpen heller att göra det.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Emouse
2017-06-25 10:30
#4

#3 Lite min tanke.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Elsis matte
2017-06-25 10:44
#5

Alltså, om ni ska passera en skällande grannhund på en tomt skulle jag absolut inte stanna där - risken är att situationen eskalerar både vad gäller grannhunden och valpen. Jag skulle bara passera men stanna en liten bit därifrån och låta valpen lugna sig.

färgfest
2017-06-25 10:55
#6

Det jag gjorde var att sitta/stod kvar i lugn och ro som om inget hände. Jag pratade med en vanlig röst, "Det var en fin fågel. Tror det kommer bli regn." etc. När han lugnade ner så istället för att beröm så lekte jag med honom - ha alltid nån slags lekrep med dig, lekande är så bra om man vill få en valp att komma över nåt skrämmande. Om jag har fått honom att leka i området, då känner han sig trygg och det brukar inte vara problem. Gällande Skällande hundar, så började jag enkelt och gav massa godis om han bara tittade och var tyst. Sen gav jag godis när han satt sig. Och sen godis när han tittade upp till mig istället för skällande hunden. Klart han kommer titta, men så snart han kollar upp på mig istället så får han godis. Nu är det så att om han ser en skällande, arg hund betyder det att han får godis från matte. Så det är rätt bra om nån hund eller människa kommer förbi, då blir det stora ögon upp mot mig i förväntan. 😉

Klart så funkar det inte hela tiden, det är svårare med hundar han har träffat ofta och ägarna frågar inte om det är en bra tid att hälsa. Valpen vill leka då. Då gäller det att ha riktig bra godis eller hans lekrep för att ha kvar hans uppmärksamhet.

Annons:
färgfest
2017-06-25 10:57
#7

Jag brukar vara rätt hård faktiskt. Om de säger att de vill hälsa eller att hunden inte är elak, så bryr jag mig inte alls. "Ja, men vi tränar. Hälsa inte nu, tack." Och vänder iväg från dem, så går dem.

Jag har snabbt tappat tålamod med andra hundägare och människor. De lyssnar inte alls och tycker att en valp är hela stans leksak. En man försökte ta honom från mitt famn på bussen till exempel. Nä.

[Tismon]
2017-06-25 11:23
#8

Jag brukar motivera min valp med godis och inte göra någon big deal of det så bryr han sig inte längre om den andra hunden :) #7 Usch jag vet vad du menar. Folk som kommer och klappar valpen utan att fråga. När man försöker disciplinera valpen och sen kommer någon snubbe och tycker att man plågar den, människor som börjar klappa vovven när den SKÄLLER osv.

Anibaz
2017-06-26 13:39
#9

Jag har med en kamptrasa med pip i. Min valp reagerade på Skällande hundar i början, nu drar jag bara fram trasan och leker lite/leker förbi hunden och numera reagerar han inte nämnvärt.

Hornslandet
2017-06-26 14:41
#10

Skönt om man har en valp som inte bryr sig så värst om andra hundar, haha… :D

Upp till toppen
Annons: