Annons:
Etikettbeteende
Läst 2498 ggr
Isalel
2017-06-24 21:51

Passivitetsträna bland andra hundar

Vår hund är fortfarande alltför intensiv vid hundmöten och blir väldigt exhalterad (oftast leksugen men ibland osäker/rädd) när vi är bland andra hundar, så vi tänkte att vi lite mer aktivt skulle träna passivitet i direkt närhet till andra hundar. Men hur gör man? Hon har svårt att ligga still och vara tyst men ska man korrigera? Hålla så att hon håller sig sittande/liggande? Hur långa stunder är rimliga? Vad har man för mål? Tänker hon är ganska illa i sitt beteende just nu så jag vet inte om man ska dela upp träningen i att först få henne att vara tyst och still eller om man från start ska öva på att hon ska slappna av på riktigt? Behöver alla tips och råd vi kan få :)

Annons:
supernatural
2017-06-25 02:48
#1

Träna på sådant avstånd att hon inte blir triggad av det. En stressad hund är en hund som inte lär sig. Jag skulle inte korrigera hunden, men å andra sidan korrigerar jag aldrig min vovve så. Om du nu vill passivitetsträna så måste man ta en sak i taget; först måste hon lära sig vad hon ska göra (t.ex ta det lugnt), och då börjar man i miljöer som hon behärskar. Sedan kan du börja göra det på utmanande ställen t.ex utomhus. Först när det går bra skulle jag utsätta henne för störning t.ex andra hundar (och då på så långt avstånd att hennes stressnivåer inte går upp, det är individuellt men för min tik är det stoora avstånd - jag passivitetstränar henne inte men skvallertränar.)

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Elsis matte
2017-06-25 10:11
#2

Precis som föregående säger, du måste först lära in konceptet passivitet innan det kan funka i skarpt läge. Träna gärna både på klassisk passivitetsträning (nu sitter vi här och inget händer) och en aktiv passivitet där hunden är stilla för att få komma åt något den vill ha, ex "ryggsäcken". Samt kanske filtträning, där hunden lär sig ligga stilla på en filt… Sedan upplever jag att det är lättare för en lite uppjagad hund att hålla sig i rörelse på avstånd från de andra hundarna. Ligger hunden still är det lätt att den ligger spänd och taggar.

ipopuma
2017-06-25 10:25
#3

Åk till någon brukshundsklubb och sätt dig själv i ena hörnet. Bekvämt och lugnt och sedan mata hundens mat där. Åk sedan runt på olika ställen och upprepa processen.  Ta med en filt till hunden och ha en avslappnande tid tillsammans där målet kan vara att åka till klubben när det är kurs och läs en bok med din hund vid sidan om. Om hon är hungrig kommer hon förhoppningsvis att skvallra på de andra hundarna och sedan kan du bara lägga henne ned och omvänt lockande kommer hjälpa dig. Förhoppningsvis blir det en vana och sen kommer hen att slappna av mer är min tanke. Men först gör henne trygg i situationen för då kommer hon kunna slappna av. Är hon inte trygg kommer hon inte kunna slappna av.

när jag passivitetstränar. Åka iväg någonstans, sätta mig bekvämt och läsa en bok/läsa läxor och då kan jag sitta där i 15 minuter till 2 timmar

Isalel
2017-06-25 16:37
#4

Är det bäst att liksom förknippa en specifik typ filt då som ska signalera den typen av träning då? Tänker inne kan hon slappna av ganska bra och när hon ligger plats kan hon också så småningom slappna av helt och inte vara på spänn så jag vet inte hur jag ska träna på passivitet i hemmiljö? Ute tycker jag det är så svårt då hon går igång så mycket på att vara ute så jag tänker att för att jag ska kunna ha kontakt med henne skulle jag nog behöva köra ryggsäcken för hon lugnar inte ned sig själv när hon väl stissat upp sig? Tycker det är så svårt att veta i vilken ände vi ska börja, men vi kan ju börja ute på tomten men är det då ryggsäcken som kan vara en start på träningen? Hon kan kommandot med "plats" men jag vill helst inte att hon ska göra det på kommando utan att hon faktiskt når känslan av lugn/avslappning. Har försökt skvallerträna vid hundmöten men hon blir för blockerad och då kommunicerar vi inte alls :/

Hornslandet
2017-06-25 16:55
#5

Till viss del tycker jag inte det nödvändigtvis behöver göra så mycket om valpen går upp lite i varv.. Iaf uppfattar jag min som att han vänjer sig mer och mer man upprepar det. Dvs, vi sätter oss och fikar på lagom avstånd på brukshundsklubben, dvs inte inpå andra hundar, inte för nära. Jag ser ju om han har en chans att lugna ner sig efter en stund (oftast spännande direkt när man kommer dit ju!). Skulle han aldrig varva ner det minsta så är det nog för mycket för honom, anser jag, och får sätta mig längre bort tex. Men jag tycker inte man måste tänka att de aldrig ska få reagera nått i träningen alls.. Har märkt att jag till viss del måste "utmana" min valp (på ett schysst sätt förstås, inte för mycket eller för fort) för att komma vidare i träningen. Det var samma i ensamhetsträningen för oss tex.

Men iaf. Passivitetsträning till viss del tycker jag man kan/ska köra lite överallt, av och till varje dag. När ni kör promenader, går ni runt en vända och direkt in sen? Isf, börja med att sätta er stilla 5-10 min varje gång ni är ute, variera ställena. Men inte på nått alldeles för svårt och livligt ställe i början om det inte funkar. Ibland kan det vara bra med lite mer folk omkring dock, iaf har jag märkt det på min valp att det kan bli en viss zebra-effekt, dvs han kan lättare slappna av när det är lite mer stök runtomkring än nån enstaka människa eller hund att fokusera på. Men du får ju känna efter! 

Iaf, se till att pausa och träna på att inte göra nått, emellan allt annat du gör. Tex lek 5-10 min, sitt stilla en stund, lek igen..

När jag sitter stilla med min valp kan jag tex säga åt honom att lägga sig, försöka visa att nu är det paus. Men korrigerar inte något särskilt, mer än att hålla kopplet kort för att minska chansen till utsvävningar, samt att jag försöker uppmuntra att ligga, ligga kvar i de lägena på ett lugnt sätt. Förr kunde det behövas mer att han fick sitta i knät en stund i början, dvs en sorts ryggsäcks-övning..bara så att han blev lugn nog att inte vilja vara runt som en tok. Det gick ganska fort till att han lugnar ner sig bara jag satte mig ner bredvid honom.

Men hundar kan vara en stor störning! Det är de för oss iaf. Krävs mycket träning…

[Tismon]
2017-06-25 17:17
#6

Jag passar på att fråga här eftersom det är samma ämne: om jag förstått det rätt så ska man få valpen att lugna sig och hålla fast hen tills hen är lugn? Min blir bara mer orolig och börjar hyperventilera när jag håller fast honom, det går inte att ha honom stilla i knäet i mer än en minut utan att han börjar gråta, sprattla och hyperventilera. Ska det vara så i början?

Annons:
[Tismon]
2017-06-25 17:22
#7

Han hatar att känna sig fast, även i sin hage så skriker han nästan så att glasfönster spräcks.

jenmjao
2017-06-25 17:26
#8

Jag hade problem med det här, hundmöten och passivitet när andra hundar tränar är inte samma sak.
Min hane kan vara "passiv" med sällskap tills andra hundar börja leka. Värst är när hundar springer efter saker eftersom han favvo belöning är att få saker kastade (eller ja bollar). Men det mesta annat har kunnat tränas bort. Jag började underhålla han och belöna varenda liten kontakt, ställa mig för hundarna och hålla för med jacka eller kroppen för at than inte skulle se och belöna när han kollade frågande på mig.
Han behöver inte bli underhållen hela tiden unde rpassiviteten nu men han behöver fortfarande få belöning då och då, och som sagt  kört när andra kastar saker till sina hundar.
Hundmöten har vi kämpat med i ett år och dom har inte påverkats av hans framgång i träningen, Däremot hade han mer framgång INNAN han kunde vara passiv i hundmöten, Han är väl inte lika illa nu men börjar en hund eller kommer en "trigger" hund (hanblev påhoppad av husky så alla liknande hundar är.. ah) då blir han som han blir.

Elsis matte
2017-06-26 15:25
#9

#6 Nej, så ska det inte vara. Låt inte valpen träna på att få panik, vare sig under träning eller instängdhet. Det är din uppgift att rigga övningen så att det inte blir för mycket. Vad gäller ryggsäcksövningen, läs på om den via Eva Bodfäldt. Det är inte så att man bara ska hålla i valpen, utan man skapar en situation där det lönar sig för den att hålla sig stilla.

Hornslandet
2017-06-26 18:07
#10

#6 Nej, så ska det ju inte vara. Min valp varvade ner när jag höll fast honom i knät, han kunde kränga några gånger den allra första tiden men sen drog han typ en djupare suck och slappnade av. Med tiden så lärde han sig varva ner och lägga sig och vila lättare på egen hand, och när jag sätter honom i knät numera så slappnar han av mer eller mindre direkt (iaf om man inte råkar rycka i nått hår när man tex reder ut en tova… :S).

Det kan nog vara bra att hålla honom i knät/framför sig och hålla på när han redan är avslappnad också, så det inte blir en grej som bara ska hända när man ska få ner honom i varv..

Sen tycker jag det kan göra stör skillnad beroende på HUR man håller valpen. Svårt att förklara, men ha det i åtanke, se hur valpen reagerar. Min valp ligger mycket hellre på sidan framför mig med ryggen mot mig än med benen mot mig om han ska slappna av tex, annars blir det mer leksamt då han kan veva med armar, ben osv mot mig..

[Tismon]
2017-06-27 14:55
#11

#9 #10 Han gillar generellt sätt inte att bli HÅLLEN. Hade det varit bra, tro, om jag använde mig utav godis, grisöron och tuggben? De kan han ligga och tugga på hurlängesomhelst och under tiden kan jag vänja honom långsamt att bli van att sitta hos mig? :)

hemul
2017-06-27 15:24
#12

Tror jag på!

[Tismon]
2017-06-27 17:37
#13

Åh vad bra :) Han är däremot inte skygg, kommer och lägger sig vid ens fötter och gillar att vara nära. Tror bara han inte är van att bli buren/håld 🤔

Annons:
Hornslandet
2017-06-27 17:45
#14

#11 
Tror absolut inte det skadar om ni sitter tillsammans när han tuggar ben eller dylikt. Men jag tycker annars att det är bra att "hantera" sin hund på olika sätt då o då, dvs ta på honom i olika situationer.

För mig innebär det tex:
Torka av ben/tassar med handduk innanför dörren
Borsta&kamma
Kolla öron, ev rengöra dem (inget jag gör hela tiden, men gjorde en period)
Kolla tänder. Borsta om du vill.
Kolla igenom päls för tovor, fästingar eller annat.
Öppna och känna i mun (gjort per automatik när han som valp plockat diverse skit)
Klippa hår på vissa ställen.
Klippa klor.

Osv osv… En hel del av detta gör jag när han halvligger på sida framför mig / i knät. Så det har blivit lite av en "nu ska du ligga still här för nu ska jag kolla/göra nått med dig"-position". Men tiden skiljer sig ju väldigt åt, klippa klor går fort tex, men kamma tovor kan ta en stund..

Tror även det är bra att lära hunden bli buren ibland! Iaf har jag användning av det. Jag lyfter faktiskt ut honom från bilen, dels för hans leders skull och dels för träningen att han då blir lyft varje dag i princip. Även när jag väger honom då, har ingen så stor våg :P

Om han redan nu gillar att ligga nära så borde det ju inte vara några större problem, bara att han inte är van.. Börja lite lätt då vettja, du måste ju inte hålla i honom på riktigt, men om han redan ligger vid dig kan du ju lägga händerna på honom och massera lite, hålla på olika sätt. Tror jag verkligen inte kan skada!

hemul
2017-06-28 02:23
#15

#13 Eller nöj dig med att han sitter nära dig då. Det går väl lika bra. Du kan ju lägga armen om honom eller nåt. Det är ju olika. En del gillar att sitta i knät, andra inte. Och det där med rycksäcken. Det är inte meningen att man ska hålla fast hunden, inte pinhålla alltså. Bara hindra den lite, typ en hand framför bröstet. Och så snart den är lugn släpper man iväg den. Det blir alltså väldigt korta sittningar i början. Så fort hunden slappnar av lite och slutar veva runt för ett ögonblick släpper man. Som jag förstått det ivf. Bodfäldt skriver om det där nånstans, att många har missuppfattat det som att man ska hålla fast hunden mer eller mindre med våld tills den lugnat ner sig..

[Tismon]
2017-06-28 12:28
#16

#14 & # 15 Okej då förstår jag! :) Det går lite bättre nu iaf och han skriker inte mer, bara typ sprattlar lite men han lugnar sig när jag inte "håller" honom. Kan tycka det här med att sitta i knä pch bli buren kan vara viktigt i sammahang som kloklippning eller liknande så tror att det är bra om man tränar honom i det också så att han inte blyr hysterisk när det väl händer. Det jag kan tycka är lite jobbigt vid tex tandborstning är att, jo han gillar det, men han sitter inte still och vill leka med tandborsten! Men jag antar att det lugnar sig med åldern, sålänge han inte får panik/far illa åt så kan man jobba med honom och få honom till en lugn och självsäker hund? :) Läste igenom ryggsäcken och där hon föreslog med godis skulle inte fungera för min hund, han varvar upp sig ännu mer (har jag märkt) när det finns något att äta. En annan grej som är frustrerande är att han inte kan vara i sin hage ensam. Han skriker bokstavligt talat så att öronen blöder och först trodde jag det var separationsångest, men har märkt att han bryr sig inte om när jag är borta, bara sålänge han inte är innelåst i hagen/ett rum osv. Tror ni det är samma problem?

Hornslandet
2017-06-28 20:55
#17

#16 Angående detta med hagen.. jag skulle sluta slänga in honom i en hage. Tycker det låter som han verkligen inte accepterar det, och då tycker jag det blir bra kontraproduktivt. Det hjälper ju uppenbarligen inte ensamhetsträningen. Stor skillnad anser jag (och många andra jag läst om) på att vara avskiljd från husse/matte när han ser/luktar att ni är där men utom "räckhåll", och att vara ensam hemma eller ensam i bilen tex. Min valp har tex haft svårare för att vara lugn om jag suttit i bilen när vi står stilla med motorn av än om jag gått ut en vända.

Alltså, jag förstår förvisso poängen med att träna på att hunden ska kunna hänga i ett rum ett tag medans man gör nått i ett annat rum, men om man inte har en valp som liksom är cool med det, eller om man kanske inte gjort det från dag 1 så tycker jag det är fel sätt att träna på att bara "förpassa" honom till ett stängt rum/valphage. Jag har tränat detta på ett annat vis då jag märkte att det inte alls funkade att bara spärra av mellan oss (han skällde direkt och konstant då när jag testade det först). Såhär har jag gjort:

Jag satte upp permanenta grindar (men vad som helst går säkert, skönt om man inte måste trassla med dem tkr jag). Sen gjorde jag så att jag sitter i samma rum som honom, men då o då gick jag över gallret och sen tillbaka. Sen en lite längre sväng och tillbaka. Hela tiden med målet att han inte skulle börja skälla eller hetsa upp sig för att jag "lämnade" honom bakom gallret.  Hade han börjat skällt DIREKT så hade jag ändå gått fram och tillbaka snabbt tills han hade slutat med det…men det blev aldrig så. Han accepterade faktiskt detta ganska fort, och efter en vecka kunde jag gå ut och hämta saker i köket, sen var det okej att stå där o koka te nån minut (då är han dvs kvar bakom gallret i vardagsrummet och ser mig inte ens)… sen gjorde jag väl det ganska ofta, gjorde olika saker, gick på toa, duschade osv. Gick tillbaka till "hans" rum då o då men ignorerade han alltid under detta, försökte bara tänka att det var världens vanligaste sak. Det tog faktiskt inte så många veckor innan han var cool med att sova bakom gallret även fast jag stog kvar i köket en längre stund eller tog en långdusch, bara han var trött så! Visst, han går fortfarande ofta(st) med mig till gallret, men lägger sig alltid och väntar/vilar där. Numera ligger han dock kvar där sen även om jag går tillbaka till ursprungsplatsen i vardagsrummet, det har väl blivit lite av en favvoplats för honom.

För att summera: Istället för att "sätta" in honom i en hage/rum, lämna honom istället kortare stunder och utöka, men gör det slumpmässigt så det inte bara blir längre stunder varje gång. Det har funkat rätt bra för oss, Nu har vi kunnat börja mer att bara gå in i rummet och stänga gallret och så går jag ifrån direkt också. Tror att ju mer van hunden är att vänta bakom galler så att säga, desto snabbare kan man "sätta in honom" i det rummet/whatever.

[Tismon]
2017-06-29 00:47
#18

#17 Wow hade jag inte alls tänkt på att man kunde göra ! :) Får ta och träna detta väldigt mycket, i nuläget räcker det med att jag är borta en sekund innan han börjar skrika. Enda gången det fungerar är när han antingen är super trött eller redan somnat. Vill däremot inte ge honom uppfattningen om att han skriker kommer jag tillbaka, för det beteendet vill man inte uppmuntra. Men ja, är faktiskt ganska stolt, vi går framåt i alla fall! Han skriker som sagt inte i knäet, han har lugnat sig lite och är inte lika hyper (han var innan alltid i rörelse, skulle bita allt konstant, kunde inte slappna av osv.)

Hornslandet
2017-06-29 09:32
#19

Hur gammal är han? Träna först när han är trött då! Men testa sen även när han är pigg, men gör det mycket kortare tid så det funkar.

Hornslandet
2017-06-29 09:32
#20

Hur gammal är han? Träna först när han är trött då! Men testa sen även när han är pigg, men gör det mycket kortare tid så det funkar.

Annons:
[Tismon]
2017-06-29 12:47
#21

Han är tre månader Ok, kan testa :p

Upp till toppen
Annons: