Annons:
Etikettvalpar
Läst 1218 ggr
Solrosen23
2017-06-24 16:55

Tips när man hämtar valp & under den första tiden

Om några dagar åker vi och hämtar vår lilla valp. Har ni hundägare några tips på vad vi ska göra och saker vi ska tänka på när vi hämtar den och under valpens första tid hos oss? Jag har läst jättemycket om det men har ni några tips eller är det något ni önskade att ni visste innan?

En sak till. Har ni något tips på en matskål som inte glider och som inte är alltför dyr? 

Tack på förhand!😃

Annons:
Hiro
2017-06-24 17:14
#1

Valpsäkra hemmet. Är valpen ex 20cm hög så ska det vara valpsäkrat minst 50cm om valpen ställer sig på bakben och får i sig något olämpligt. Se till att ha vet nr inlagt i mobilen ifall att…

Den enda skål som inte min valp kunde knuffa på var en i keramik, de metallskålarna med gummiring var helt värdelösa

parsley
2017-06-24 18:15
#2

Kolla vilka valpkurser som är aktuella i närområdet, antingen hos SBK eller hos privata anordnare om ni tänkt gå kurs,  så ni hinner anmäla innan de blir fulltecknade. Det är bra för valpen att gå kurs och lära sig lyssna på sin förare och samexistera med andra hundar.

Tjej1982
2017-06-24 18:44
#3

Följer denna tråd :-)

Hornslandet
2017-06-24 18:54
#4

Du kan ju köpa en keramik-skål på närmaste 2nd hand tex om du inte vill köpa en ny på djuraffären.. De är tyngre och far inte runt.

Själv kör jag med denna nu som vattenskål till min valp:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40318011/

Genom att den är så stor så skvalpar det inte över kanterna när han dricker. Har även lagt en dörrmatta med gummiundersida (badrumsmatta funkar å) under, så man slipper att det rinner ner vatten som kan skada golvet.. plus att såna mattor ligger still då.

Ett tips annars från mig, om jag hade börjat om hade jag installerat grindar på de ställen jag ville ha hemma direkt så valpen fått vänja sig från början att han kan vänta lite i ett rum medans jag går och hämtar nått tex, osv.. Nu vanjde jag in detta senare, och det går..men det hade nog varit lättast att göra det från början! Kanske har man inte behovet av detta, men jag tycker det är användbart. Dessutom blir det ju bra till när man ska lämna hunden ensam hemma sen.

Tjej1982
2017-06-24 20:27
#5

Vad har du läst för böcker, Ts? Någon du kan rekommendera?

parsley
2017-06-24 20:34
#6

Kompostgaller kan vara bra att ha, för att t ex sätta i dörröppningar.

Annons:
[Tismon]
2017-06-24 20:45
#7

Kompostgaller. A shitload av hundleksaker. Ben, massor av ben. Finns metal hundskålar med gummi runt kanten så att de ej går att tippa/välta (min valp älskar att välta omkring vattenskålar och SPRIDA UT vattmet överallt) så de rekommenderas. Hmm… din hund kommer garanterat kissa inne så se till att skaffa dig ett medel eller liknande som ELIMINERAR doften. Hundar har en tendens att kissa på samma ställen så har den kissat där en gång kommer den göra det igen. Samma sak med bajs (?) Also, lite det jag går igenom just nu: Don't submit to their screams. Really, det kan vara plågsamt men valpar överdriver för att få det de vill. Det kan pretty much låta som att du misshandlar den men don't worry: bara igga. Lär den tidigt att vara ensam, om denne skriker igga. Det är bra att göra av med energi men se också till att valpen kan slappna av (vilket min inte kan än.) Spring aldrig efter valpen om den inte kommer när du kallar, den kommer tro att det är lek/veta att du springer efter så att den inte bryr sig om att lyda dig. Vänj den tidigt vid kloklippning och tandborstning annars kan det vara jobbigt gör dem. Kan inte komma på mer för tillfället men ja, mycket av detta lärde jag mig på efterhand

[Tismon]
2017-06-24 20:46
#8

Åhjuste, tillägger att den matskålen jag prata om finns på dollar store för en billig slant

Changrila
2017-06-25 09:57
#9

Mina enda tips är: kom ihåg att ett hundliv (förhoppningsvis) är långt. Du behöver inte lära den allt på en gång. Prioritera det som ni kommer ha nytta av hela livet, dvs inkallning och att leka tillsammans på olika sätt med olika saker för att lättare kunna belöna och motivera vid senare träning. Lita på magkänslan om den säger att något är tokigt med hunden och kontakta hellre veterinär en gång för mycket än en gång för lite om hunden någon gång mår dåligt. Kom ihåg att ingen kan allt och ingen kommer känna din hund lika bra som du själv gör. Många kommer säkert ge välmenande tips kring allt(!) men du behöver inte göra som alla säger. Åter igen, lita på magkänslan.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

färgfest
2017-06-25 11:28
#10

Vara beredd att behöva vara lite hård mot främlingar. De brukar inte be dig att hälsa, de brukar bara prata till valpen och bryr sig inte alls vad du håller på med just då. Valpen kommer vara kommunens leksak. Så det är upp till dig att bygga gränser. Jag började väldigt snäll och nu säger jag kort "Hälsa inte nu, tack." eller "Hälsa snälla inte." Och ignorerar/går förbi/etc. Det är nästan det jobbigaste med att skaffa valp.  Alla vill ha din valp och gosa med den och herregud vad valpen gillar dem bäst i världen! Blablabla. Nu har jag klagat färdigt. 😉

[Tismon]
2017-06-25 11:33
#11

#9 tog upp väldigt bra punkter! Chilla med träningen och inte lära allt på en gång. Lära hunden att ha roligt ibland men också slappna av. En annan bra grej: folk kommer ha en massa att säga om din hund och ofta är det välmenat, men det är din hund och du som känner den bäst! :) Just denna grejen hajade jag inte och fick väldigt lätt ångest de första dagarna med min egna valp: "tänk så gör jag fel" "men den människan sa så, tänk så mår min hund dåligt" "tänk så är jag inte lämplig hundägare för att jag misslyckades med det där den andra snubben sa" osv. Väldigt lätt att läsa en massa och jaga upp sig på att det ska bli perfekt. Jag oroade mig hela tiden över att jag gjorde fel och skulle bli stämplad som djurplågare osv. Ta det folk säger ibland med en nypa salt :P Visserligen är det ansvar men det är inte så att Sveriges ekonomi går åt skogen om du failar någon gång. Din valp blir inte förstörd över några få misstag.

Upp till toppen
Annons: